Klippa häst på lösdrift?

Hjartagna

Trådstartare
Min islandshäst trivs klart bäst med att gå ute dygnet runt. Problemet för mig är att han svettas kopiösa mängder. I vintras spårklippte jag, men det hjälpte inte mer än marginellt. Vågar jag täckesklippa eller helraka honom? Jag har gott om täcken så det är inget problem, dock inga täcken med mage behövs det?

Snälla bukefalister ge mig era åsikter och gärna erfarenhet av rakad häst på lösdrift. Jag kommer minst att spårklippa honom i år också, men för att kunna träna som jag vill så behövs det nog mer.

Sv: Klippa häst på lösdrift?

Min var klippt på hela halsen och bogen förra året, visst svettades hon men det funkade. Magen ska vara bra om den får ha pälsen kvar, de släpper mycket värme där och en del hästar vill inte ligga med magen neråt om man klipper där.

Min islandshäst trivs klart bäst med att gå ute dygnet runt. Problemet för mig är att han svettas kopiösa mängder. I vintras spårklippte jag, men det hjälpte inte mer än marginellt. Vågar jag täckesklippa eller helraka honom? Jag har gott om täcken så det är inget problem, dock inga täcken med mage behövs det?

Snälla bukefalister ge mig era åsikter och gärna erfarenhet av rakad häst på lösdrift. Jag kommer minst att spårklippa honom i år också, men för att kunna träna som jag vill så behövs det nog mer.
Det föll bort ett fram i texten. Jag spårklippte alltså fram förra vintern och ingenting på magen eller bak. Han svettades då så att det rann svett om honom nästan varje ridpass. Det ända som gick att göra utan att det rann svett var skrittturer.

Prova att täckesklippa? Funkar inte det hade jag helklippt men täckat hästen. Tror absolut inte det är några problem att helklippa och täcka på lösdrift sålänge man luftar pälsen/huden då och då. Och ligga ner, det har de väl nånstans de kan gå in och göra?

Jag hade täckesklippt utan dåligt samvete och om det ej funkar helklippt. Invertsra i bra täcken av god kvalitet som andas och är "luftiga".

Jag helklippte nyligen min shettis som går på lösdrift för att hans päls ska ta liite längre tid att växa ut. Kanske blir det en helklippning till och där efter blir det nog spårklippning :)

Täckesklippa den borde man kunna göra, då har den ju kvar pälsen på dom viktigare ställerna utan att den blir för överhettad vid ridningen. Den kan ju dessutom då kanske klara sig utan täcke torra och fina kalla soliga vinterdagar.

Att helklippa en häst på lösdrift tycker jag verkar vara jobbigt. Främs för ägaren eftersom det är svårt att reglera så att hästen är lagom varm.

Man kan ju iallafall börja kanske med täckesklippning och fungerar det inte ändå och hästen svettas såpass att det är ohållbart så får man väl helraka den helt enkelt.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 725
Senast: Karamello30
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 543
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 929
Senast: Pilot
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka