Klippa häst nu..?

Grålly

Trådstartare
Kan man klippa hästen nu, eller skulle det varit tvunget att göras innan vintern?

I alla fall, jag har en nordis med ordentlig vinterpäls, hon rids ca 6 dagar i veckan. Jag har funderat på om jag ska klippa henne, då hon svettas en del.. Hon svettas mest på framdelen, bringan är ibland helt blöt trots endast lite ansträngning. Eftersom hon står ute så har hon ju svårt att torka trots svettäcke. Tänkte om man kanske klipper ungefär jaktklippning, då klarar hon ju sig trots mycket kyla, så länge hon har täcke på sig. Hon är min första häst, och hon har aldrig blivit klippt, och jag har aldrig klippt. Har tittat efter annonser, men hittar ingen här uppe i norrbotten som kan klippa. Hur ska jag då göra?

Sv: Klippa häst nu..?

Ja, du kan klippa nu. Man kan klippa så länge de inte har börjat fälla. Vintern har inte kommit hit än så jag ska klippa mitt odjur så snart kylan kommer.

Känner du ingen människa som kan klippa? Det är inte så svårt, men har man inte gjort det själv innan så är det rätt bra att ha någon som kan som visar.

Sv: Klippa häst nu..?

Okej, vad bra! Nä, det är faktiskt sant, jag känner inte en enda människa som kan klippa. Har inte så mycket kontakter inom hästeriet, dock rakar jag ju min hund, men det är ju kanske inte samma sak. Honom rakar jag bara bort allt på, men det ska jag ju inte göra med pållan..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 263
Senast: Ise
·
Utrustning Renskinn-säsongen är tillbaka för min skav känsliga häst. Dock svettas han väldigt mycket under sadeln vid nästan varje pass. Han är...
Svar
9
· Visningar
1 502
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar