Klippa hårremmen på gammal ponny som inte fäller??

N

Nobbeled

Min gamla NF-ponny 29år har ännu inte fällt sin vinterpäls. Hon blir snabbt svettig och andfådd i värmen. Hon racade 3 varv i hagen i går och blev sjöblöt. Hon mår för övrigt bra.

Kan man klippa henne för att underlätta eller är det bättre att hon har den päls hon har?

Jag bryr mig inte om hon är långhårig hela sommaren så länge håren glänser och hon är OK, tänker mest på om det skulle underlätta för henne.

Lill / Stall Nöbbeled

Har hon inte ens börjat fälla? Hur lång är pälsen? Är hullet normalt? Fällde hästen sent i fjol också? Jag skulle nog övervägt att klippa i detta läget. Däremot skulle jag ställt skären på längsta möjliga, så inte hästen blir naken med tanke på flugor och knott. Kanske behöver hästen också lite extra b-vit, tex foderjäst.

Det finns en sjukdom (tumör på hypofysen) som gamla hästar kan få som har som symptom att pälsen blir längre än normalt och ofta vågig och inte fälls normalt.

Hon har tappat lite hår hela tiden i ca 2 månader men någon direkt fällning är det inte för man brukar kunna dra tussar ur pälsen på henne i vanliga fall.

Hon fällde ganska sent förra året oxå. Hon har ganska lång päls ca 2 cm, men det har hon alltid haft och den är ej vågig.

Hon har lagom hull (mot det tjocka) och är regelbundet avmaskad.

Jag gav henne en B vitaminspruta igår så jag avvaktar några dagar för att se om den ger något resultat. (jag hämtade henne i går från hennes fodervärd som hade skött henne exemplariskt)

Lill / Stall Nöbbeled

B-vitamin brukar vara bra när dom har jobbigt med pälssättning eller fällning!

Jag brukade klippa min gamla häst i slutet av april eftersom hon annars hade sin vinterpäls kvar ända fram till midsommar, trots B-vitaminsprutor.

Därför blev jag paff när hon började fälla i slutet av februari i år.
Tyvärr visade det sej att det var hennes cancer som gjorde att hon tappade pälsen.

Så var mycket uppmärksam på alla förändringar.

Men det är bättre att du klipper henne och sen kanske lägger på ett flugtäcke i början, än att hon går med tjock blöt päls.
det är då dom kan frysa.

Jag skulle nog klippa om hon inte fäller all päls. Det verkar vara bäst, men det är nog bra om du väntar och ser om sprutan hjälper.

kan man klippa en häst så sent på året? "förstör" man inte sommarpälsen som kommer under då..? för jag har fått höra att om man ska raka hästen ska man inte göra det senare än december.
hur är det med rakning av hästar överhuvudtaget egentligen? när kan man tidigast raka på hösten osv? :confused:

Ge hästen b-vitamin, det gör så att hästen fäller pälsen snabbare om jag inte nu har fel..

har en NF-ponny på 32 år, hon har haft problem med hårfällningen i några år nu. Denna våren gav vi henne trippel dos av vanliga multivitaminer med extra B-vitamin, håren föll av på två veckor! Enligt veterinär så måste man tänka på att gamla hästar inte tar upp näringen lika bra, det blir då inte farligt att "överdosera" vitaminer.

Visst kan du klippa! Taskigt att inte göra det tycker jag.... :smirk: Men kolla upp om hon är frisk, att dom inte fäller kan vara ett tecken på bristar eller sjukdomar.

Jag klipper min 23 åring på sommaren, visserligen fäller han och sätter sommarpäls, men den är så tjock så han behöver klippas för att må bra.

Man ska helst inte raka nu. Det stör sommarpälsen. Jag har för mig att man inte ska raka hästen efter nyår eller när den fäller. Men gammla hästar kan ha svårt för att fälla sin päls och då får man raka bort det.

Jag brukade raka min gammeltoka för hon kunde ha pälsen kvar under magen tills i juli... Hon hade turbospeed på sin pälsväxt och hade inga som helst problem med någon förstörd sommarpäls utan den var lika fin som vanligt.
Att jag klippte henne var för att hon tyckte det var väldigt jobbigt med värmen så för att vara snäll mot henne :) (klippningen var f.ö den enda gång hon stod blickstilla en längre stund utan att försöka nafsa eller promenera iväg)

Det stör sommarpälsen.

Kan du inte förklara hur och vad som händer?

Jag har klippt mina hästar året om och aldrig sett något konstigt med sommarpälsen! De hästar som tävlas sommartid måste ju ibland klippas mitt i sommaren för att få tunnare kortare päls...

/C

Hästen kan fälla senare eller kanske inte alls. Men alla gör ju som dom vill, jag rakar inte då i alla fall. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag hittade ingen tråd om just det här, om det finns får ni gärna hojta till! Min häst svettas, mycket! Värmen kom ju ganska snabbt...
Svar
7
· Visningar
1 175
G
Hästvård Vet ej om tråden hör hemma här, men jag chansar. Min shettis på 26 år har väääldigt tjock päls, man märker att hon under de senaste ca...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: aprilia
·
H
Hästvård Vi har en liten welsh mountain-dam på 21 år. Hon har väldigt mycket och lång päls, och blir därför ordentligt svettig vid ridning. Vi...
Svar
8
· Visningar
897
Senast: MT1
·
Hästvård min ponny tappar inte sin vinterpäls och jag begriper inte varför. Det var precis samma sak förra året. Han får väldigt tjock och lång...
2
Svar
20
· Visningar
6 312
Senast: tinafinis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård