Klippa före eller efter ridtur?

shlubberdubb

Trådstartare
Min hovis var ute idag och föreslog att jag borde fundera på att klippa min pålle ganska snart. Hade tänkt försöka klara mig ifrån det ett tag till men verkar inte som om jag kommer undan längre.

Pålle har tjock päls och svettas överallt. Jag menar verkligen överallt. Han svettas under sadel och gjord av en skrittur. Något mer än det och han svettas på på buk, ben, rygg, kors, hals, panna, under tränset, mellan ganasherna, till och med mulen - alltså - hela hästen. Och ymnigt.

Så då är frågan: Skall man satsa på att klippa efter en skrittur när huden är lite varm och det är lättare att rykta rent ordentligt innan klippning eller skall man bara ta fram maskin och dra igång?

Som det varit idag så har det regnat hela dagen. Lär visst regna hela resten av veckan så hästarna lör ju stå inne lite mer av den anledningen. Det ger mig tid att hugga tag i detta.

Sv: Klippa före eller efter ridtur?

Vad jag hört ska man aldrig klippa en blöt häst, exakta anledningen vet jag ej då jag aldrig rakat, men tänk på det nu dessa regniga dagar och om du tänker rida först.

ren och torr häst är en fördel när man klipper.. så helt klart FÖRE ridning

Vad jag hört ska man aldrig klippa en blöt häst, exakta anledningen vet jag ej då jag aldrig rakat, men tänk på det nu dessa regniga dagar och om du tänker rida först.

Nej det är sant och anledningen är att det blir segt och maskinen börjar tugga i pälsen vilket drar i huden.

Anledningen till att jag frågade är att när jag klippt honom förr har jag haft tillgång till att kunna bada honom så han har varit ren (och torr). Det har jag inte nu. Ridskolan har tagit bort sin spolspilta och gjort om den till box. Annars hade ju det varit en ide att ta sig dit för en rejäl shamponering först.

Klipp före du rider....hästen får inte va lite svettig när du gör det...Går din pålle utan täcke ute? Isåfall kan de ju vara smart att låta den ha ett täcke ett par dagar ute och borstar den varje dag så blir den ju renare..

*kl*

Jag har fått tag på en kllippmaskin utav min far. sladdlös o dåliga batterier, men men det får gå, har tre st så kan ah två på laddning o klippa sen.

Grejen är att det är första gången jag klipper o har en likadan häst som TS, svettas jämt o ständigt.
Tanken blir att hon rakas när hon är inne ngn gång o jag har gått om tid.

Nu till frågan, vad ska jag ha som mönster när jag klipper? Eller skall jag klippa bort allt på rygg o mage osv?

Benen o huvudet brukar man väl inte klippa, men vad skall bort vid en helrakning egentligen?

Tacksam för hjälp!

hur du ska klippa beror väll på hur hästen svettas, gå in på hippson, där har dom en bra artickel om just klippning som är bra att läsa.
Vissa rakar även huvud och ben, det beror på, själv ska jag filt-klippa min (bara lämna huvud rygg, rumpa och ben) för hon svettas mest på hals, bringa, bog och mage.

jag klipper alltid före, då hästen är torr.
Även om du bara rider ett lätt arbete kan den vara fuktig och fuktig eller blöt päls gör att klippmaskinen bara tuggar och det kan även förstöra maskinen.

men sen så får man bort stövet lättare från hästen efter arbetet då porerna har öppnat upp sig, så om man rycktar hästen väl och låter den torka riktigt så kan man klart klippa efter med.:idea:

en del hästar föredrar nog klippning efter eller på ledig dag då det alltid blir kvar korta hårstrån som man kanske inte alltid få väck av rykten efter och kan irrritera hästen under passet

Senast ändrad:

Jag brukar rita med vit krita och sen klipper jag... :angel:

Jag brukar rita med vit krita och sen klipper jag... :angel:

Jag brukar rita med sadeltvål, om jag mönsterklipper.

Nu ska hästen helklippas så det är inte aktuellt.

Efter klippning tar jag en spann varmt vatten, barnolja och en handduk. Häller i en hälsosam dos barnolja i vattnet, doppar handduken, vrider ur och "ryktar" hästen med handduken. Får bort korta strån, siste biten stöv och får upp glansen på hästen. Han är ljusbrun och blir skiftande svartbeige efter klippning.

det där med sadeltvålen va något nytt och barnoljan ska jag testa nästa gång :bow:

när jag går efter möster så gjorde jag så i år att jag gick efter schabraket (jag klippte spårklippning) + att jag är rättså nogrann när jag klipper så jag går från sida till sida :)

när jag klipper helklippning och ska spara på ryggen tar jag ett snöre och mäter från ryggraden och markerar. (detta man man ju även göra vid filt- och- spårklippning)

det där med sadeltvålen va något nytt och barnoljan ska jag testa nästa gång :bow:

Tricket med sadeltvålen lärde jag mig av en tjej som jobbat i ett FT stall i tyskland. Tvålen lämnar ju ett kletigt spår som inte klippmaskinen går igenom.

Spannen med varmvatten lärde jag mig av en som jobbat i england och grekland. Det skall vara ordentligt varmt vatten (inte skållhett men ånga i alla fall). I med barnolja, doppa, vrid ur, "rykta" några tag, doppa, vrid ur, "rykta" några tag. Min som blir så där dassigt beige-svart får fin glans av detta.

Men, anledningen till att jag letade upp tråden var att jag idag fixat lösningen på hur jag skall få honom ren. Vart till ett inack.stall jag stått i förut för att köpa havre av bonden som äger det. Sitter i köket och fikar och plötsligt tänds lampan inne på hjärnkontoret i min skalle. Han har spolspilta med varmvatten. Så jag ska åka dit i veckan med pållen och skrubba rent honom. Det var inga problem att göra detta bara jag gjorde det en vardag och dagtid när inte inackisarna är på plats och vill utnyttja dushen.

Han har dessutom en inackordering vars ägare utbildar sig till hästmassör. Träffade personen som behöver träna på massa hästar så nu skall de fyra i stallet bli masserade också. *flin*

Hmmm. Om man skulle passa på att rida ut där när man ändå är där. Massa goa backar att klättra i. Det kan pålle behöva.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka