Klippa en katt?

MagicaDeHex

Trådstartare
Hm, alltså ja som rubriken lyder, är det ngt som är möjligt? Alltså skulle en innekatt lida av det? Kanske inte raka bort just ner till skinnet, men att bli rejält ansad?
Idag hade jag stor lust att leka frisör med min kisse. Hon hade lyckats få upp dörren till min klädgarderob och lagt sig på,såklart,mina mörka toppar:mad:
Fick stå och rolla kläderna i evigheter!

Fast det vete tusan om hon skulle låta mig komma i närheten med en sax, eller gud bevare,med en trimmer! Jag skulle antagligen se ut som jag kom direkt ur pappersförstörar-maskinen när hon va klar med mig:crazy:

Men som frågan va- är det ngt att fundera på? Att trimma katten lite?

Sv: Klippa en katt?

Klippa (med maskin) går nog men det kommer ju växa ut igen tämligen fort. Borsta katten dagligen borde kunna få bort det mesta av pälsen (som sitter löst och ändå skulle ha fällts snart).

Borsta borst borst ja det har jag gjort sista året! Inte hjälpte det!
Min katt tvättar sig får i sig päls och sen kräker hon (inte bara hårbollar utan all mat kommer upp)
Så för ett par veckor sedan tröttnade jag tog fram hästarans klippmaskin, det fungerade inte pälsen är förmjuk så det blev köks saxen.:eek:
Snygg blev hon inte men det hjälpte hon är mycket piggare och kräker inte alls nu.

Min katt tvättar sig får i sig päls och sen kräker hon (inte bara hårbollar utan all mat kommer upp)
Så för ett par veckor sedan tröttnade jag tog fram hästarans klippmaskin, det fungerade inte pälsen är förmjuk så det blev köks saxen.:eek:
Snygg blev hon inte men det hjälpte hon är mycket piggare och kräker inte alls nu.

Fast att dom kräks är ingen anledning till att klippa dom tycker jag. Att dom kräks upp hårbollar är som det ska, det är dom "gjorda för" och lider inte av. Att det kommer upp mat beror förstås på att det när dom kräks ligger mat i magen. Det är ju inga kossor med flertalet magar, så allt som ligger i magen följer förstås med upp.

Ja,borsta gör man ju en hel del:crazy:

Men tycker du/ni alla att det vore ngn vits med att testa att klippa?

Jag hade en långhårig katt och den fick tovor i pälsen som var stört omöjligt att kamma/borsta ut.
Så jag tog den till en veterinär som rakade katten. Visst, den såg ut som en pudel ett tag men snart hade pälsen växt ut igen. :rofl:

Skönt att det finns fler än jag som har såna tankar... :cool: Vi har så mycket katthår precis överallt nu så jag blir snart tokig. :devil:

Fast man tar bort så här mycket hår från katterna så blir det ingen skillnad alls.
Katthr001.jpg

Fast hårbollar, är det vanligt att de kräks upp dom? Mina har aldrig kräkts upp en enda hårboll.

/Sirisiri - som aldrig skulle gå till handling

Åh jösses va HÅR:eek:

Ja,det värsta är när min tatt sig en tupplur i min garderob på mörka kläderna:grin:

stäng garderoben?

tycker det är en helknasig idé, hår är ngt man får på köpet när man skaffar katt. Va utan eller skaffa en som inte fäller.

katten kanske lyckas få upp den emellanåt:idea:

och varför skulle det va så tabu att ansa en katt?
man gör det i princip med nästan alla "håriga" djur

Att klippa en katt för att pälsen är tovig - ok.

Att klippa en katt för att man inte vill ha hår på kläderna - inte ok. Absolut inte. Klarar du inte katthår ska du inte ha katt.

Om du klipper/ansar ett djur ska det vara för att det gynnar djuret. Inte för att djuret inte passar in i din livsstil.

Hej.
I princip alla katter fäller (Nakenkatten kanske inte, vet ej). Trimma lite säger du, men även mycket korthåriga katter fäller och det är nästan svårare att få bort de korta håren än de långa. Är min erfarenhet. Är din katt korthårig - prova att fukta ett sämskskinn och torka katten med. Då brukar de lösa håren fastna på sämskskinnet.
Alla katter får hår i sig när de tvättar sig. Det hår som inte bajsas ut kräks de upp som hårbollar. Finns ett preparat som heter Kattemalt i djuraffärerna som hjälper katter som kräks mycket att istället bajsa ut håret.
Annars är nog bara borsten som hjälper dina kläder och en bra kam till katten.

Uppfödaren vi köpte vår perser av brukade raka sina katter. Vet inte om det var för att pälsen skulle växa ut tjockare så det var snygga på utställningar kanske?
Vet andra som gjort det för att deras persrar fått för stora tovor som inte gått att reda ut.
De verkar inte ha tagit nån skada av sin klippning.

jag håller absolut med dig på alla punkter...

JAg har inte ngnstans skrivit att jag SKA göra det. Bara undrade om det va genomförbart rent teoretiskt.
Sen kan jag tycka trots att det inte är av praktiska skäl för djurets skull betyder det inte att det är fel. Om katten absolut inte tar skada av att ha lite kortare päls (inte raka ner till skinnet) så förstår jag inte vad som skulle vara så taskigt med det?
Det är ju många som klipper sina hundar(som inte får tovar) och hästar? I grun och botten är det ju oxå av bekvämlighets skäl för oss människor. För att vi snabbare ska ha en torr häst. Då skulle det ju va lika illa att ha täcke på hästen för att hålla den torr och ren...för det är ju knappast inte för hästens skull:grin:
Bara mina egna små funderingar:idea:

Sen kan jag väl sucka o grumsa över det förbannade katthåret trots att jag älskar vår kisse......

jo,misstänker att det antagligen skulle bli värre om man klippte:p

Det går i perioder,hon fäller ju lite i stort sett hela tiden,men vissa perioder groteskt mkt trots mycket borstande och bra foder.
men jag ska testa det med sämskinnet efter att jag borstat henne.Iallafall under dessa HÅRresande perioder:D

Kan inte du lägga upp en bild på din trimmade/klippta katt?
Funderar på att klippa min katt som kräks massor av hår, trots daglig borstning.

Jag klipper mina långhåriga kissar (som inte ska på utställning) på magen och "låren" på sommaren för dom blir så himla varma. Dom verkar tycka det är helt ok, trimmer har jag inte provat men det skulle säkert gå bra det med eftersom dom är vana vid fön. Tyvärr hjälper det inte så mycket för fällandet, fäller gör dom ändå. Jag tycker bara dom fäller mer ju mer man borstar dom, så det har jag slutat med, däremot så är ett bad då och då bra, då fäller dom mycket ett par dagar efter badet, men sen håller dom sig ett tag :)

Såg de olikfärgade pälshögarna först och så kollar man mer noga på bilden så sitter den röda och kikar från rummet bakom :D. Sur kanske :cool:
Hon är cremefärgad. Mycket viktigt! :D ;)
Hon sprang väl direkt till matskålen efter borstningen, det lilla matvraket. :p

Bison skrev:
stäng garderoben?

:rofl:

Jag ska skaffa hasp till mina garderober. ALLA dörrar utom ytterdörren öppnas på det här stället (dvs alla dörrar som inte är låsta). Det är gammelkattan som är värst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka