Klippa eller inte?

Kirie

Trådstartare
Alltså jag blir galen. Jag har ett äldre halvblodssto som sätter päls som värsta isbjörnen. Hon har redan massor av päls och då är vi inte ens halvvägs än. Red ett helt vanligt dressyrpass igår (hobbyryttare) och hon blev rätt blöt. Vill inte ens tänka på vintern.

Hon är givetvis livrädd för klippmaskinen. Förra vintern struntade jag i att klippa på men då var hon under igångsättning efter hälta. Året innan dess klippte vi det som gick (mao halva halsen, lite här och var på magen och hela rumpan) med sedalin (tror jag att det var) men det gjorde verkligen NOLL skillnad. Hon blir inte elak men hon står inte still och ibland kastar hon sig för att komma undan. Öronproppar hjälper inte heller.

Hur tänker ni?

Sv: Klippa eller inte?

JAg tänker så här. Klipp det lilla på halsen du kan å strunta i resten. Hästar dör inte av att svettas och det finns bra täcken att lägga på efteråt.

Många ger lugnande dock tycker jag det är totalt onödigt att trycka i en häst läkemedel pga klippning. Ska du tex kolla tänder eller liknande kan man ju klippa då hästen redan är drogad. Men att ge det bara för att man ska klippa, nej det är inget jag skulle göra.

Bara ta det lugnt. Du kankse ska byta klippmaskin? Vad har du nu?

Ja, det skulle vara skönt att åtminstone få till ngn slags spårklippning. Nej, jag ger inte lugnande igen, onödigt som du säger och det gjorde ändå ingen skillnad.

Jag tror inte att klippmaskinen spelar så värst stor roll. Jag kommer inte ihåg namnet nu men det låter tyskt. Har testat stallkompisars maskiner och det har inte gjort någon skillnad även om de är små och tysta.

Känns lite jobbigt bara att hon blir så blöt. Vill inte att hon ska bli kall iom att hon är äldre och lätt blir stel.

förr i tiden ringde jag ut vet som gav min häst lugnande när jag skulle klippa. Det var innan jag begrep att det faktiskt gick alldeles utmärkt att klippa djuret i vaket tillstånd om man bara var lugn, lyhörd och gav henne MASSOR med tid och lugn och ro att vänja sig vid maskinen.

Nu på senare år har jag tagit fram maskinen någon vecka innan jag tänkt klippa och bara visat den. hållit i den medan jag borstar kanske, lägga den mot hästen, imitera ljudet osv. En del år har jag fått visa den i flera dagar innan jag ens slagit på den, vi snackar alltså en häst som har börjat skaka bara man tagit fram maskinen och sedan kunnat kasta sig i panik. Jag har inte slagit på den eller funderat på själva klippningen förrän hästen är helt lugn med maskinen.

Numera tycker denna häst det är helt okej att bli klippt, så det lönar sig absolut med klippmaskinsterapi!
Men jag ser faktiskt inget fel i att ge hästen lugnande innan klippning, kan man hjälpa hästen att undvika något den blir väldigt stressad av, så visst.

Vänj hästen vid klippmaskinen :idea:

Jag klippte en häst förra vintern som blev livrädd bara man satte på maskinen så jag gjorde så att varje gång jag pysslade med hästen i stallet så fick maskinen ligga på i ena hörnet i stallet. Sen kunde jag ta den närmare och närmare hästen. Efter ett tag kunde jag hålla klippmaskinen och rykta hästen samtidigt och tillslut kunde jag klippa hästen helt utan problem och han stod helt avslappnad i gången.

Det tog väl ungefär en vecka och ägaren sa att i år hade hästen inte ens reagerat på maskinen.

Du har ju redan fått bra förslag på hur du vänjer hästen vid maskinen så det är bara att ta den tiden det tar och inte ha för bråttom.
Vi gjorde så att vi satte öronproppar och sedan stod jag och borstade med piggborste tills han var helt lugn innan jag började klippa. Då hade vi skaffat en sladdlös maskin som inte hade mycket till vibrationer. Det gäller också att ha ordentligt slipade skär så det inte luggar. Jag kunde så småningom ha hästen lös när jag klippte och han tyckte det var jätteskönt att bli av med pälsen tillochmed när vi skaffade en större maskin (fortfarande sladdlös) som både väsnas och vibrerar gick det utan problem.
Hjälper det inte med öronproppar så måste det vara vibrationerna eller att den nyper som hästen reagerar på. Ibland kan det också vara sladden som ringlar på golvet som de tycker är läskig.

delvis kl

Spinner vidare på att träna på klippning. Om du har en androidtelefon finns det en app att ladda ner, electric shaver typ, som både låter rätt högt och vibrerar. Perfekt att låtsasklippa hästen med, min har gjort framsteg! :D

delvis kl

Spinner vidare på att träna på klippning. Om du har en androidtelefon finns det en app att ladda ner, electric shaver typ, som både låter rätt högt och vibrerar. Perfekt att låtsasklippa hästen med, min har gjort framsteg! :D

Vilken bra idé! :bow: Har precis dragit ner en app! Nu jäklar ska jag träna min fegis! :D

Haha vad smart att klippa hästen med telefonen. :D

Att vänja långsamt är det enda som funkar, det vet du säkert eg redan själv. Alt droga ner dom så kraftigt att de knapt kan stå på benen, vilket är omoralisk och oetisk att göra för en skönhetsprocedur....

Min ena häst var så rädd att han fick panikångest bara han hörde en klippmaskin på håll, eller om han såg den (ej i gång). Vi snackar kasta sig runt i vild panik och vara helt okontaktbar och fullkomligt livsfarlig. Det hjälpte inte att hans kompis stod så snällt och lät sig klippas till och med på öronen utan att bli rädd.

Jag köpte en liten tyst klippmaskinen (Moser Avalon) och började projekt vänja vid klippmaskin. Började med att köra maskinen i sadelkammare medan han åt hö och det höll jag på med länge... Flyttade den närmare först när han var helt lugn med situationen, och så fortsatte jag tills det gick att klippa. Extremt små steg varje gång och massa godis och beröm. Det tog en del veckor att komma i mål men det gick att klippa allt utom huvudet!

Så det går att vänja dem, min var som sagt extremt rädd (så rädda är det inte vanligt att de är!) och nu kan han klippas utan problem, bara han får lite godis och beröm. :)

Min är ungefär som din var. :crazy: Wish me luck! :p

Jag har en moser avalon. Men hon vill dö bara hon ser den..
Har som mål att kanske kunna klippa henne i december.

i varsta fall kop en manuell maskin, san som man anvander pa folk, eller gjorde forr i tiden. innan jag kunde ha rad att kopa min oster klippare anvande jag en san utan problem.
nu anvander jag en liten tyst maskin for den klippning som behovs, alltsa pollen (har araber,) fjordisen blir det oster till nar varen kommer..
sista folungen vande jag vid klippning mer eller mindre nar den var nyfodd, hade maskinen pa men klippte forstas inte.. nu ar det inga problem alls med ljud. hingsten daremot far panik nar jag sprutar vatten i en flaska sa jobbar mkt med honom.. cool idea det dar med appen att ladda ner.. har bra inte en san phone, annu lol..

Vad det gäller att droga tycker jag att det kan vara rätt bra att göra de första gångerna man klipper om hästen tycker att maskinen är farlig. Förra året klippte jag två gånger, hästen var aldrig klippt förut. Hon tyckte att maskinen var rätt otäck, men jag drogade med halv dos sedalin och då var hon cool:). I år reagerade hon inte ett dugg på maskinen och har stått som ett ljus och jag kunde även klippa benen utan problem:).

Med det ville jag bara säga att droger inte bara är dåligt. Så länge dom tar:p.

Liknande trådar

Hästvård Skulle klippa av shettisen lite päls här ikväll. Klippte honom i januari förra året och inga problem alls för klippmaskinen då. Nu så...
2
Svar
35
· Visningar
4 221
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Om tråden ligger fel, får moderator gärna flytta den rätt...:laugh: Har lite funderingar över klippning av mina hästar. Klippte...
Svar
4
· Visningar
943
Senast: Domino_s
·
A
Hästhantering Hej! Finns det någon som har något enastående tips på hur man ska ta sig till när man har en häst som bokstavligt talat är livrädd...
2
Svar
37
· Visningar
4 204
Senast: annnaa
·
Hästvård talade med min ridlärare (som oxå är ägare till min häst) då jag skulle vilja ha henne klippt, åtminstone halsen, magen där hon alltid...
2
Svar
33
· Visningar
2 750
Senast: misen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka