Klippa eller inte klippa?

SofiaToscana

Trådstartare
Hej! Står precis i skrivande stund i valet och kvalet att klippa min 8-åriga dressyrponny!
Han svettas normalt, står ute 12 timmar på ett dygn, rids och motioneras främst utomhus förutom träning inomhus 1 gång per vecka.
Han är känslig (mycket arab och fullblod i honom) så jag är ”orolig” över att han blir mycket piggare utan päls? Vad hade ni gjort?
Måste ändå ha klippt honom tills i Mars då han ska till min tränare på utbildning medan jag ör utomlands en vecka.
 
Varför tänker du att du behöver klippa? Är det av estetiska skäl? Det verkar ju inte som att ponnyn störs av pälsen i nuläget. :)

Mvh hon som dör tråkdöden av att klippa men har en häst med PPID som sätter björnpäls året runt. ;)
 
Jag klipper inte om det inte behövs och inte mer än vad som behövs. Pälsen är trots allt det bästa täcket, och jag är rädd om fascia som ligger ganska ytligt och vars betydelse man börjar inse mer och mer hur viktig den är för prestationen.

Jag klipper min häst när han inte orkar prestera för att pälsen är för varm, han blir då seg och andas tungt vid ridningen. Oftast räcker det att klippa undersidan av halsen och bogarna, men i höst har det varit så varmt så att jag har fått filtklippa. Nu har pälsen vuxit ut någon centimeter och kommer att få vara kvar.
 
Jag klipper om hästen blir svettig när vi tränar. Vill inte ställa honom blöt och kall i stallet till natten. Klipper så mycket som det behövs för att han inte ska svettas. Brukar aldrig klippa över ryggen.
 
Du behöver ju inte ta rubbet, gör någon halvklippning? Min halvklippte jag i oktober och nu har jag tagit lite till på halsen. Så kan hon gå utan täcke när det är torrt ute iaf.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 854
Hästvård Hästen sätter päls som en shettis och svettas lätt. Blir lätt stövig/mjällig i full päls. Står här inne ca 12 h per dygn men i...
2
Svar
24
· Visningar
2 013
Senast: Seabaz
·
Hästvård Står inför ett val, klippa eller inte. Bor i norra Norrland och har inte klippt mitt sto något, för vi har till största delen ridit...
Svar
7
· Visningar
993
Senast: lytesout95
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
892
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp