Klippa...Eller INTE klippa...det är frågan ;)

B

Buffalo_brud

Klippa eller INTE klippa det är frågan ;)

Min sköthäst, en nordsvensk, har fått björnpäls :smirk: :D och nu undrar jag om ni tycker att vi borde klippa henne.

*Hon blir jättesvettig när man rider.

*Hon rids ca 6-7 gånger i veckan. Och då "mellanhårda" pass med skritt, trav galopp och ibland hoppning.

Hon är ju en kallblodig ras men borde man klippa iaf.?

Om man klipper henne måste man då ha täcke på? (gäller även bara TEX. ett tunt täcke) det är väl att rekomendera?

hehe* jag låter som värsta amatören :angel: :D ;)

Sv: Klippa...Eller INTE klippa...det är frågan ;)

Någon....??

ja täcke ska på!

ja vägrar att klippa mina,dom sätter pälsen för dom behöver den det är naturens gång.
rider ja dom svettiga e det mitt ansvar att se till att dom blir torra igen!!

Hej! Jag skulle klippt henne iaf speciellt när du rider henne så pass mkt :P vet att hästar kan få värsta mammutpälen och bli svettiga :P Men du kan ju klippa liksom halsen, skälva kroppen och lämna huvudet, benen och en liten "shcabrkas" fläck vid sadeln :P man kan ex ta en gel padd och rita av på :P gjorde ett super gullgit mönster av en stjärna på min lille B ponny :P då var det bara att rita med tuch penna :P men det förståss så var han ju vit:P om man inte har en vit så får man ha kvar padden som mall.... Men det är vad jag tkr . Sen tkr jag att du ska ha täcke på henne i så att hon inte fryser, särskillt nu när det börjar bli kallt...

Oki, jag tänkte också på det...Men det totalt rinner svett nästan, även om det bara vart ett ganska lungt pass...har du nåt bättre förslag? :)

På att få dom att torka snabbare?

tycker helt klart att du kan klippa din käre pålle...
Om han blir så svettig när han rids, är ju inget toppen när det blir -30 grader tex...
Klipp så mycket du tycker behövs men halsen , bogen ,"halva" magen brukar göra stor skillnad och så får han ju ha päls kvar på ryggen,korset,baken..
Men då ska ju täcke på, iaf ute. Inne beror ju på hur kallt det är, om han är "frussen" av sig osv..
Oftast kan det vara bra att öka på maten lite också i samband med klippning...
I fråga om att torka snabbare kan du inte göra så mycket förutom att kanske skritta ännu längre än vad du brukar i slutet av passen...samt lägga på fleece eller annat svett täcke som suger upp och lägger fukten på utsidan..

Jag tycke absolut att hästen ska klippas!
Har själv en bruks nordis som också svettas enormt vid minsta ansträngning.

Det är jobbigt för hästarna att jobba när de får ha en "termooverall" på sig på joggingrundan... Tänk dig själv i det! De orkar då inte lika mkt och tappar energi... och kondition!
Sedan om de är jättesvettiga efter arbetspasset så tar det år och dagar att torka dom och de riskerar att bli sjuka, få ont i muskler osv.

Om du klipper hästen blir den piggare och orkar mkt mera! Den håller sig i kondition.
Den blir lättare att hålla ren och torr!

Jag skulle föreslå att du klipper en spårlippning eller en filt/täckesklippning. Då KAN hästen gå ut utan täcke vid bra väder och den kan stå inne utan täcke. Du behöver heller inget ländtäcke på den vid ridturer.

Har bilder om du vill se vad jag menar! PM:a mig isåfall.

Hej!
Jag tycker du ska klippa, men spara , så de blir typ en täckesklippning. Att hon är nordsvensk spelar väl ingen roll när hon rids så mkt..
Har fått för mig att det inte är så skönt för hästen att bli genomsvettig efter varje ridpass..Ja, täcke ska i så fall vara på!
Kram

jag skulle absolut ha klippt hästen! om du inte vill täcka så mycket så kan du ju göra exempelvis en spårklippning...

Liknande trådar

Hästvård Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på...
Svar
13
· Visningar
2 183
Senast: MaRomer
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 704
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 848
Senast: Exotizc
·
Ridning Hejsan, nu är det snart dags för min övergång till storhäst. Jag är en tjej som ska fylla 14 detta året (2017), och är 161cm över havet...
Svar
8
· Visningar
1 155
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka