Klippa dressyrhästen?!

zanzan

Trådstartare
Har funderingar på att klippa min häst, hon är lurvig som en björn. Men jag är rädd för att hon ska bli jättehet och känslig - vilket hon redan är men har med åldern (är nu tio år) "landat" Min tränare som har rätt i det mesta tycker absolut inte att jag ska klippa henne, som han säger "det är ingen sjukdom att svettas". Men det är ju så jobbigt för henne att eftersvettas i flera timmar och det är jobbigt med täcken o.s.v

Så nu undrar jag vilka som klipper sina dressyrhästar - stor hästar - (ponnierna klippte jag alltid men dom är ju som dom är:rofl: ) och hur dom reagerar!!

Kanske bör tilläggas att det är en häst i högkondition och som tränas hårt ska snart debutera svårklass... Så en del svett blir det:confused:

Sv: Klippa dressyrhästen?!

Hmm... om det är svårklass dressyr och den är lurvig som en björn så skulle jag def. klippa! :D

Nog för att vissa hästar jag haft har blivit lite glada och pigga direkt när de blivit "nakna" men jag har aldrig varit med om ngn som blivit "het och känslig"... Låter lite märkligt tycker jag... Men det finns säkert ngn annan som kan upplysa oss om så är fallet...

Själv skulle jag få mkt svårt om jag inte klippte mina. Speciellt valacken blir väldigt lurvig och det fungerar bara inte att träna om jag inte klipper. Och jag vill inte att han ska behöva stå inne en massa timmar bara för att torka.

LÅter som du har en ovanligt konservativ tränare! :crazy: Eller är hon en sån nyfrälst naturliga hästar-freak? :p

Självklart ska du klippa din häst, tänk dig själv att springa omkring med thermokläder och bli genomsvettig, och sen stå i ett kallt stall och vara fuktig i många timmar..... Låter det skönt?

Är nog inte många dressyrhästar som Inte klipps! Så klipp du, hon blir nog inte mer galen för det.;) Och domare brukar föredra välfriserade kortklipta hästar framför lurviga björnar... :angel:

ah, ni har rätt. Sem tror jag hon tycker det är äckligt att bli så där svettig oxå - tycker nog hon är för fin för det:rofl:

Japp, han är oootroligt konservativ, men lika kunnig som konservativ måste jag försvara honom med och han har ridit GP själv och har ett finger med i landslagsuttagningarna så han vet väl vad han pratar om - men vem har sagt att jag måste lyda:angel:

Det får nog bli klippning närmare jul så jag bara behöver göra det en gång - lär ju få droga ner henne:smirk:

Det får nog bli klippning närmare jul så jag bara behöver göra det en gång - lär ju få droga ner henne:smirk:

Vilket inte är snällt mot hästen... Ska du klippa så ska du göra det redan nu. Att bli naken mitt i vintern när man är van att ha päls är inte alls kul....

men det där tror jag inte på - hon får ju naturligtvis tjockare täcken und så waiter då!

men jag förstår vad du menar men som sagt täckena kommer ju att ersätta pälsen. Kanske till och med klipper i november för då är tävlingarna slut och jag tänker inte klippa benen och det är så fult egentligen med dressyr hästar som ser ut som irländska jakthästar:rofl:

Håller med Saigon, ska du klippa henne så gör det nu medans det fortfarande är rätt milt. Då blir reaktionen inte lika stor heller om du oroar dig för det. Det där med att hon skulle bli het och känslig tycker jag också låter lite konstigt, visst de första dagarna kanske hon blir lite piggare och gladare men sen blir hon nog sitt vanliga jag igen. Lycka till!

Det går åt mkt energi till att svettas o eftersvettas.
Behöver den bantas eller?

Det är ganska ofta hästar som får lite mat som är i behov av att sätta så mkt päls.

Klart att du ska klippa den nu. Du kan börja att klippa bakifrån o framåt så vänjer hästen sig vid det ev. oljudet.
Min ena var kittlig på benen vid första klippningen, men ej sedan.

Självklart att du ska klippa din häst. Undrar just vad du har för tränare!

Klipp din häst! Och inte mitt i vintern, utan nu, så hästen har hunnit vänja sig.

Tror att hästar kan bli känsliga av att klippas eftersom skänkeln kommer mycket närmare huden, till skillnad om den har ett tjockt pälslager som fungerar som "stötdämpare" ;) Vet de som reagerat på det sättet.

Alltså - jag tror ni snurrar iväg! Jag ville bara veta om ngn hade upplevt att sin häst hade blivit extremt pigg eller dyl. efter klippning inte när jag ska klippa, hur jag ska klippa och allt annat! Det är inte första gången jag klipper en häst - bara en häst av den här typen!!

Tack för svaren ni som kunde hålla er till frågan;) :D

Klart att den orkar mer, när den slipper att ha minkpälsen på sig:D

Men det är inte schysst att tänka att den ska bli mer spak om den får bli överhettad, om den har pälsen kvar.

Rid mer dressyr-lydnad.

Inte extremt pigg har jag upplevt, men ja, lite mer känslig kanske, iallfall ´1-2 dagar efteråt.. sedan så har han (och jag) anpassat oss..

Axel:
Jag är ju inte rädd att hon skulle orka mer - hon går St.george på nat.nivå och är där med oxå gaaanska lydig:rofl: Precis som att hon verkligen inte behöver bantas med tanke på hur högt hon är i kondition så är hon värsta body buildern - fast med päls på:rofl:

Jag är rädd för som jag SAGT att hon ska bli extremt pigg (vilket min ponny blev - men det var bara bra) vilket där med alla som rider dressyr vet att när hästarna är så pigga sätter det sig ofta spänningar i dom - och det vill man ju slippa=) Hon har klarat sig utmärkt egentligen alla tidigare vintrar med sin päls - vad vet jag den kanske inte är så tjock (läs tät) egentligen utan bara långa strån!

Jag tror som akustik - att det lägger sig efter ett par dagar eller så:bump:

Med detta inlägg lämnar jag diskutionen för jag har iallafall fått typ 2-3 vettiga svar:banana:

OK!
Ursäkta.
Det lät som den var knappt hanter- o ridbar.

Kan tro att du har ordning på den:cool:

Jag märker ingen skillnad efter klippning, mer är att den orkar bättre o torkar snabbt.

Du lämnar diskussionen med 2-3 vettiga svar ????? av 11-12 svar sammanlagt ????
Vilken attityd du visar upp ! varför fråga från första början när du bara vill ha *vettiga* svar ?
Är det du som sitter själv med alla *vettiga* svar enväldigt......ingen ide att svara dina trådar i fortsättningen.

klart man ska klippa, hur snyggt är det att komma med en björn? jag klippte min ena redan i början på september första gången och andra idag.

och ja fast att hästen är pigg så klipper jag och jag märker ingen skillnad, de känner av om det blåser lite mer bara..

OK!
Ursäkta.
Det lät som den var knappt hanter- o ridbar.

Kan tro att du har ordning på den:cool:

Jag märker ingen skillnad efter klippning, mer är att den orkar bättre o torkar snabbt.

Sorry, mitt svar kanske lät lite väl hårt! Men sån är väl jag:crazy:
Jag är bara lite små trött på när en del trådar svävar ut i nått helt annat är de var tänkta för=)

Dina svar var inte dumma passade helt enkelt inte på min häst bara:banana:

/Z

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Hästvård Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 637
Senast: Efwa
·
Hästvård Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen...
2
Svar
22
· Visningar
2 930
Senast: sthu
·
Hästvård Står inför ett val, klippa eller inte. Bor i norra Norrland och har inte klippt mitt sto något, för vi har till största delen ridit...
Svar
7
· Visningar
1 014
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30