klippa ansiktet?

S

SomethingCorporate

Jag är sugen på att klippa ansiktet på min häst (restan av hästen är klippt)
men detta enbart av useende skäl.
Och hälsan går självklart för utseende.
Så hur mkt skulle hästen frysa?
Känsel håren (heter de så) är dom viktiga för hästen?
Något mer att tänka på?

Ja vill inte ha några påhopp om djurplågeri då ja inte tänkt göra de om de anses vara dåligt för hästen och de är därför ja frågar... :smirk:

Sv: klippa ansiktet?

Känselhåren tycker jag du ska ha kvar på haka och runt näsborrar. finns det överlöd upp på huvudet så gör det inget om du tar bort dom.

Har sett (hört) den tråkiga synen när alla hästar utan, slår i krubb bottnen

Ska man klippa hästen på ansiktet och ben bör man göra det i början när hästen precis fått vinter päls så den (och du) kan vänja sig efter väder och vind! det blir nog lite kännsligt om du klipper huvudet nu eftersom det är mitt i vintern.

Hade en som gjorde det misstaget förr året. Hästen hade stalltäcke + vintertäcke med hals men hästen åkte på en dunder förkylning efter klippningen på halva huvudet. Det behöver inte vara så med din häst eftersom den här var en frusen liten sak :D

Jag säger inte nej men jag avråder dig. Inte känselhåren bara :smirk:

Använd hjärnan.........
En häst är en häst vill du klippa och dulla så köp en barbiedocka!
Självklart kommer hästen att frysa i ansiktet!

:smirk: och du borde lära dig läsa...

Tror inte hästen fryser om huvudet då det inte finns några muskler där (mest skinn och ben). Klipper man halsen så klipper man ju ändå oftast ganascherna, och då är det ju bara framsidan på huvudet kvar. vilket inte borde göra någon större skillnad om man även klipper där. Det blir mycket snyggare!

Fryser dom verkligen:confused:
Alltså jag tänker bara "logiskt" för den enda päls som finns kvar är ju på ganascherna & under hakan & ev. lite runt öronen...
Pannan, nosryggen m.m. är ju korthårigt från början...

Jag har INGEN aning, men jag tycker väl inte att det borde göra någon skillnad:) ?

Sock skrev:
Tror inte hästen fryser om huvudet då det inte finns några muskler där (mest skinn och ben).

Hmmm, varför fryser man då om huvudet när det är nyklippt.....

Om inte hästen fryser utan päls så vore den utan från början och man behövde definitivt inte täcka en klippt häst när den är ute.

ror inte hästen fryser om huvudet då det inte finns några muskler där (mest skinn och ben).

Det är klart att dom har MUSKLER även på huvudet/ansiktet. Hur ska dom annars kunna tugga osv osv?
Jag tycker inte att det finns någon anledning att klippa ansiktet på dom. Kanske UNDERTILL, under ganascherna o sådär, där de brukar få längre hår... och på ganascherna. Men inte mer! och absolut inte några känselhår vare sig runt ögonen eller runt mulen.

Kanske UNDERTILL, under ganascherna o sådär, där de brukar få längre hår... och på ganascherna. Men inte mer!
Det är de jag menar:D För resten av ansiktet är ju korthårigt, där finns ju inget att klippa:idea:

Jag tycker inte man ska göra, det. Varför klippa där? Det är ju bara för utseendet. Och jag tror dom kan frysa på huvudet, annars skulle dom inte haft massa päls där:p

Jag skulle då inte klippa ansiktet/huvudet på hästen. Det är ju itne speciellt snyggt sen är det ju inte så bra mitt i vintern.

Jag tycker inte att man ska klippa hela huvudet på hästen, men de längsta håren på ganaschen och under hakan kan man väl klippa bort om man tycker det är snyggt.
Jag skulle aldrig klippt bort känselhåren, de finns ju faktist där av en anledning!

milly skrev:
Det är klart att dom har MUSKLER även på huvudet/ansiktet. Hur ska dom annars kunna tugga osv osv?
.

Det är inga stora ytliga muskelpaket. Huvudet kan jämnföras med nedre delen av benen, där finns det inga muskler och de fryser heller inte om dom.

du har rätt i att det inte finns några muskler på nederbenen. men i ansikter har dom muskler överallt förutom runt ögonen och lite neråt.

Jag skulle nog vilja avråda dig att klippa, inte för att jag varit med om att hästen frysit eller något sådan utan enbart för att håret finns där av en anledning. Visst, det kanske är snyggare men själv klippningen på huvudet anser inte jag har någon funktion så därför skulle iaf inte jag klippa. Jag klipper min häst enbart för funktionens skull om det är snyggt eller inte skiter jag i eftersom min häst är så ful ändå :rofl: :angel: men hon kan hoppa fast hon är ful :idea:

Vi klipper våra efter "tränslinjen", alltså halva huvudet. Man drar en linje från mungipen till örat alltså samma linje som där sidstyckena på tränset sitter, och klipper nedanför den, då får man bort det värsta långhåriga men det syns ingen direkt linje på hästen när man rider.

Mvh
Camilla

ch791022 skrev:
Vi klipper våra efter "tränslinjen", alltså halva huvudet. Man drar en linje från mungipen till örat alltså samma linje som där sidstyckena på tränset sitter, och klipper nedanför den, då får man bort det värsta långhåriga men det syns ingen direkt linje på hästen när man rider.

Mvh
Camilla

Sådär klippte jag mitt sto, även hennes öron som annars blev jättesvettiga. Hon gillade verkligen inte att bli svettig :crazy:

Tycker lika som här ovanför.. när jag jobbade på strömsholm så rakade vi bort känselhåren på mulen på hästarna.. (på hästägarnas begäran för jag hade själv INTE gjort det på min häst).. hästarna slog ibland i krubba, vägg osv. Det är ju finare med päls på större delen av huvudet. En kompis till mig rakade sin häst en gång på hela huvudet förutom närmast runt ögonen då eftersom det inte går och det såg ut som hästen hade glasögon på sig..:eek:

vänta tills det har slutat vara 30 - iallafall :)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 155
Senast: Shenzi
·
J
Hästvård Har sett att de fanns någon liknande tråd men hittar den inte nu, och hoppas denna kommer på rätt plats, men iaf. dedär med att klippa...
2
Svar
20
· Visningar
3 102
Senast: jessicajosefsson
·
L
Hästvård Ja, hur gör ni? Min häst är i de flesta fall en mycket sansad och cool dam. Men klippning gillar hon inte!:devil: Jag har klippt...
Svar
13
· Visningar
3 511
Senast: Elaine
·
Hästvård Ja, det var den långa rubriken det ;) Min häst är en liten kamin med en himla massa päls. Förra året som 4,5 helklipptes han och...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka