Klinikbesök

F

Foxen

Jag vet inte om detta hamnar på rätt ställe, men jag testar.
Är det någon som vid genomgång av en klinik fakturor i stort sätt alltid hittar konstiga och felaktiga debeteringar?
Jag har tröttnat rejält på den klinik som jag brukar åka till.
Man åker dit för att få hjälp med ett problem, det blir alltid asdyrt (har visserligen full försäkring)och varje gång har jag sedan fått åka till ett annat ställe,:crazy: för att dom trots dyra fakturor inte lyckas ställa någon diagnos, utan skickar hem en och ber en avvakta.:mad:
Nu är vi flera som har märkt att vi blivit debiterade för åtgärder som inte blivit utförda.
Två röntgenplåtar har för en kostat 1600 kr och 6 plåtar har för en annan kostat 2000 kr. Ingen av röngentillfällena var krångliga eller krävde något speciellt, i stort sätt in och ställa upp ta bilderna och ut igen.
En blockhalt häst blev debiterad för longering och böjprov, som självklart inte utfördes.
När vi pratat med dom så har dom kommit med förklaringen att de inte hade något konto på just det som utförts och därför kallat det något annat på fakturan.
Jag undrar om det är fler som upplevt detta och om det i sådanna fall kanske är dags för oss hästägare att ställa lite krav på hur de hanterar fakturorna.
Jag betalar villigt försäkringsavgiften och jag tycker att veterinärvården är värd bra betalt, men det skall vara rätt.

Sv: Klinikbesök

Har aldrig haft dessa problem. Mina kvitton har alltid varit tydliga och korrekta. Jag kollar alltid på alla kvitton av gammal vana (det förekommer ju fel lite nu som då på andra ställen) och jag skulle inte uppskatta om kvittona inte var tydliga. Jag vill se vad jag betalar för helt enkelt, även om försäkringsbolaget står för notan så vill jag se att det ser rätt ut. Det är ingen lönsam affär att låta försäkringsbolagen betala onödiga summor då det bara resulterar i högre premier. Så jag kollar alltid dessa kvitton också! Precis som du betalar jag gärna men det ska vara rätt och tydligt beskrivet vad jag har betalat för. Petig är jag....

Nej precis. Det funkar ju att vara korrekt och specifik i andra brancher, så därför borde det vara busenkelt i denna med. Om det visar sig att det är just denna klinik som brukar göra så här förvirrade fakturor så blir det ju lättare att gå på dom och be dom ändra system. Som du säger, så är det ju försäkringsbolagen som betalar och vi sedan med höjda premier. Så jag känner att jag har ett eget ansvar att se till att det blir rätt.

Ingen uppfattning, men vad gäller röntgen brukar man ha ett grundarvode för de tre eller fyra första bilderna och därefter debiterera per bild. Så det verkar helt i sin ordning.

Ta betalt för något som inte utförts är förstås inte rätt, men jag kan begripa att man inte alltid i brådskan hittar rätt bland alla debiteringskoder och väljer en snarlikt i samma prisklass. Kanske vore bättre att bara tidsdebitera för att undvika missförstånd förstås.

Aldrig haft en enda felaktig post på någon faktura från de som specar sina fakturor. Och jag har ju tyvärr fått hundratals fakturor =/ Det enda 'fel' som varit är att de brukar ha 'glömt' den där vaccinationen t ex :angel: Men aldrig någonsin blivit debiterad för något som inte gjorts.

Vad gäller fakturor från exvis Ultuna/SLU så har jag faktiskt ingen aning, eftersom de inte detaljspecat fakturorna, och jag med andra ord inte har någon aning om de tagit betalt för lite mer material än de använt t ex.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 811
Senast: Jerseyite
·
M
Hästvård För att göra en lång historia kort.. Avlivade min förra häst i juni förra året pga. spatt som gjorde honom oridbar.. Jag hade haft...
Svar
13
· Visningar
1 270
Senast: Muupannkakan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka