Klinik eller avvakta?

Thera

Trådstartare
När jag tog in pållan igår var hon märkbart halt på ena fram. Stod på benet, men hon ville inte riktigt stödja ner på det riktigt.

Har tryckt igenom hela benet, inklusive hov och sula, ingen reaktion någonstans.

Ingen värme i vare sig ben eller hov. Inga sår eller märken.

Det enda jag hittar är möjligtvis att hon är lite, lite tjockare över baksidan av skenbenet, alltså senpaketet. Men inte öm. Kylde det för säkerhets skull.

Idag stödde hon mer på benet, men fortfarande märkbart halt, speciellt vissa steg.

Till saken hör att skorna plockades av för ett par veckor sen, men borde hon inte reagera när man palperar sulan om det vore hovböld?

Hade ni åkt till klinik med en sån häst, eller avvaktat någon dag till?

Sv: Klinik eller avvakta?

avvaktat faktikst. Min häst var för några veckor sen, kom in från hagen och var tydligt halt i trav på böjt spår. Iofs så 'visste' jag att det var en vrickning då dom har en kraftig nedförsbacke i hagen, det hade regnat och min hade stått själv den dagen.. Men ändå. Det gav sig på 2 dagar...

Hmm, jag skulle nog boka en tid på klinik, då man ofta får vänta några dagar, och avbokat om hältan försvann av sig själv innan det var dags att åka in? Och samtidigt rådgjort med dem, ifall de tror att det kan vara en senskada så borde ni väl in akut.

Det jag funderar på är om hästen kan ha trampat på något hårt, typiskt en sten, och fått en blödning/stengalla i hoven? Isåfall borde det bli bättre ganska snabbt, och hovis borde hitta blödningen vid en senare verkning. Det är den typen av skador som gör att alternativet "vänta ett par dar" finns med på min lista.
En annan typ av skador är ju mjukdel/ligamentskador i hoven, med betydligt tristare prognos. Musklesträckningar högre upp, t ex vid bogen, kan ju också ge hälta och försvinna. Men om det det senskador trots allt så vill man ju in så fort som möjligt och ultraljuda. Men att hålla hästen inne eller begränsa rörligheten på annat sätt skulle jag ha gjort tillsvidare.

Jag tycker att du borde avvakta ett par dagar till, eftersom det verkade bättre idag och du inte hittat varken sår, svullnader eller något ömt ställe. Kan ju vara så att hästarna busat i hagen och hon lyckats vricka sig eller något sådant. Men har det inte gett med sig inom ett par dagar så tycker jag att du ska ringa vet. och be dem komma ut och titta på det. :)

Har du lyft upp benet och klämt igenom senorna var för sig och sett om hon reagerar vid tryck någonstans? Tryck ganska hårt och följ senan punkt för punkt hela vägen om du förstår? Reagerar hon eller fortfarande är svullen skulle jag kyla och sedan lägga på zinkaband, begränsa rörelsemöjligheten och farit in på klinik för att ultraljuda senan. De behöver inte vara så halta även om senan är skadad.

Annars röntga hoven om de inte hittar något på UL. Hittas ingen hovböld prova att böja lederna.

Japp, jag har lyft och klämt också, ingen reaktion.. Tack för alla svar!

Idag är hon i alla fall mycket bättre, ohalt i skritt, markerar lite i trav.

Då borde det väl inte vara någon allvarligare senskada? Hur är prognosen för vrickning/sträckning, lång läktid?

Det beror ju på hur tålig för smärta hästen är.

Min var inte ens svullen, eller halt när vi hittade en senskada som tog ett år att läka ut.
Vi åkte in på en allmän check, vi hade helgen innan vi åkte in vunnit en LA dressyr och
tränat för tränare dagen innan vi åkte in, ponnyn var pigg och på hugget.

Men min är ju extrem. Var knappt halt ens när hon hade en fraktur i carpus vänster fram.

Nä, ingen puls heller.. Hade varit en bra förklaring om det var en böld.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 634
Senast: bellala
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 577
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka