Jag svarade med att i mina ögon är konsumtionskritik också kritik mot till exempel Kina. Så tänker jag, och tycker inte att det behövs att nämna specifika ledare vid namn när det är systemförändringar som måste till. Jag är inte ute efter att försvara Greta eller någon annan, utan tog hennes citat med min tolkning som exempel på mina egna tankegångar. Som sagt, bara för att du inte får exakt det svar du vill ha betyder inte det att jag inte svarat.
Jag uppskattar om du kan avhålla dig från att kritisera min ton eller ordval. Det är inte ett generöst sätt att förhålla sig till diskussionen, och det tar bort ifrån kärnfrågorna. Om du står i valet mellan att tolka min ton som negativ eller positiv kan du med all sannolikhet tolka den positivt: Jag är inte ute efter att öva retorik, utan jag är ute efter att förstå.
Du ville inte diskutera politik, utan miljö. Ändå svarar du inte på min fråga om hur du anser att vi bör lösa klimat- och miljökrisen, utan du drar in politik istället. Varför säga en sak och göra en annan? Tråden handlar om vad en kan göra för klimatkrisen och miljön. Vilka är dina tips?
Aha, så indirekt tänker du. Fine. Men det är extremt tamt. Särskilt eftersom ingen bojkottar kinesiska produkter direkt inom dessa rörelser eller direkt utpekar att de är ett stort problem. Väldigt tamt liksom, om ens alls.
Jag tänkte inte prata om Greta, men det var du som nämnde henne. Ofta blir såna här samtal nån slags diskussion om en 17?-åring, jag bryr mig verkligen inte om en enstaka person på det sättet.
Du svarade liksom inte på min fråga hur du än vill säga att du gjorde det. Min fråga var specifikt om du har exempel på direkta demonstrationer mot Kinas miljöförstörelse. Eller att de pekas ut som detta. Jag får tolka det du skriver som att du inte har det då.
Om du för en dålig ton mot mig så har jag all rätt att peka ut det. Det som tar bort från kärnfrågan är att du börjar med "om det tröstar dig" och sånt strunt. Håll dig till ämnet och håll dig seriös så har jag inget att peka ut.
Har jag sagt att jag absolut inte vill diskutera politik? Nä. Det jag sa var att stora delar av dagens miljörörelse väldigt ofta blandar in sin extremvänsterideologi så det blir båda, eller inget. Vilket är väldigt destruktivt för själva miljön.
Jag kan börja svara på dina frågor och vi kan prata om strategier kring "miljökrisen" (otroligt vagt definierat), men jag skulle uppskatta om du hade svarat på mina frågor istället för att använda motfrågor direkt. Varför ska jag försöka bidra med substans i ett samtal med nån som aldrig vill göra det själv? Blir lite trött på sånt, helt enkelt.
Men jag kan väl göra det då. Kan du definiera lite närmre kanske? "Lös miljökrisen" är inte nått någon kan ge "tips" om i några få korta meningar, det vore mycket oseriöst av mig att låtsas som att det är det.
Om vi pratar om konsumtion så ser jag problem med vår kultur där alla vant sig vid att kunna få vad som helst, alltid, och det måste vara "billigt". Jag är helt och hållet för att propagera för att äta och köpa varor efter säsong, värdera saker som djurhållning, hållbart jordbruk, mm. Äta viltkött i den mån det går och är hållbart. Äta mindre skit i allmänhet (godis, chips, sockerslask), vilket till stor del kommer av uppfostran och sättet vi beter oss med våra barn.
Skapa förutsättningar för utveckling av nya teknologier, dvs se till att det inte finns onödiga hinder för detta. Inte föra symbolpolitik där man investerar i saker som ser bra ut, men inte är särskilt gångbara. Inte lägga ner relativt säkra och pålitliga energikällor (kärnkraft) när man inte har bättre alternativ. P
På kommunala nivåer kan man tillåta mer experimentering med infrastrukturslösningar. Det är ofta väldigt låst och reglerat, och med tanke på hur mycket våran stat slösar på annan skit, så vore detta inte ett större problem att riska nån merkostnad ibland inom. Privatisering inom denna sfär vore också nått väldigt bra.
Detta är några exempel på högre/mer övergripande nivåer. Om vi pratar om dig eller mig som enstaka privatpersoner i nån stad i sverige? Jobba för miljön i närheten av oss, inte bara online-slacktivism om "klimaaaatettt!!!" med obligatoriska facebookprofilbilder som visar att vi "minsann bryr oss". En av de största slagen mot miljörörelsen i allmänhet är att den har styrts till att enbart handla om global warming, medan den egentligen är så mycket mer. Det finns mycket man kan göra. Jag värderar en person som går ut i skogsbacken och plockar upp plastskräp EXTREMT mycket högre än en som postar på twitter om "klimatet". Eller bara lobba för att lokala styren i norrland inte ska vika sig och låta kanadensiska gruvföretag kringå lagar, regler och allt sunt förnuft i världen för att på ett smutsigt vis sno resurser från vår natur och förstöra vår natur och rennäring. Det var bara några till exempel.
Det finns så mycket man kan säga att jag inte riktigt kan bara föra en monolog om allt. Kanske kan du specificera lite nån viss del av detta du vill höra mer om hur jag tycker?