Ja, varför jag egentligen i trådstarten efterfrågade just någonting annat än tyckande av individer. Tyvärr funkar det ju lite så, att alla tycker olika och det som är rätt för en är fel för en annan. Ska man då rätta sig efter allas åsikter så blir det just såhär.. att man upplever hopplöshet.
Jag har någonstans landat i att jag inte kan bära klimatkrisen på mina axlar, och jag kan inte lyssna på varje individ. Däremot ska jag sätta upp mål för mig själv utifrån vad som vetenskapligt är nödvändigt och gör skillnad, och sedan vara nöjd med dessa mål och att jag aktivt anstränger mig för ett hållbart leverne och mindre klimatpåverkan. Jag anstränger mig dessutom för massa andra saker såsom inkludering och nedmontering av skadliga normer, jag skänker pengar till fem olika organisationer som jag anser gör gott och volontärarbetar lite till och från. Utöver detta tänker jag leva mitt liv den korta stund jag har här på jorden. Åsikter på det tas emot och läggs i runda arkivet.
Alla har som sagt olika förutsättningar och då får man jobba utefter det. En person ska inte behöva göra allt men alla kan alltid göra något. Även det lilla borde göra skillnad. Sopsortera är en sådandär basal grej som alla förhoppningsvis gör. Samma sak med att spara på el och välja vart elen kommer ifrån. Köp begagnat och återanvänd det som går att återanvända. Gamla möbler går att renovera och kläder går att lappa ihop. Samla ihop alla ärenden till samma dag så att man kan minska på resorna etc. Det var inte min mening att pajja din tråd med tyckanden.