Klickerträning?!

M

MAJSAN55

Hur funkar det egentligen? Jag trodde att man lärde in att klicket i sig var belöningen för önskat beteende och avsaknaden av klicket "straffet". Men så läste jag nånstans att man aldrig ska klicka utan att belöna efteråt (godis, lek eller vad man nu föredrar). Men vad är då poängen med att klicka? Eller är det bara för att man kan vara mer exakt med ett klick än om man ska börja gräva i fickor efter godis och bollar, och sen kan den "riktiga belöningen" komma med en liten fördröjning fast att hunden ändå fattar exakt vad som var rätt?

Min terrorist här hemma är 11v nu och jag tänkte sätta mig in i det här med klickerträning. Nåra tips? Hon är följsam och kontaktsökande, och jag försöker uppmuntra det så gott jag kan. Hon har fattat att ögonkontakt utlöser varsågod vid mat och in/ut osv. Mer övningar/lekar för att främja det här? Hon håller ju inte koncentrationen mer än väldigt korta stunder och resten av världen är sjukt intressant, så det gäller att passa på:D

Så, släng in tankar, tips och så vidare.

Sv: Klickerträning?!

Att använda klicker är ett sätt att snabbt kunna säga "bra, nu gjorde du rätt, belöning kommer". Precis som du skrivit här
är det bara för att man kan vara mer exakt med ett klick än om man ska börja gräva i fickor efter godis och bollar, och sen kan den "riktiga belöningen" komma med en liten fördröjning fast att hunden ändå fattar exakt vad som var rätt?

Själva klicket är som sagt inte belöningen, utan den kommer senare.

Precis som Hemlig skriver är klicket till för att tala om i det exakta ögonblicket när hunden gjorde rätt.

Ex; man ska lära sin hund att snurra åt vänster. I början, när hunden endast tittar eller vrider huvudet åt vänster, klickar man.
Skulle man bara säga "bra" är an oftast för sent ute. Vi kan hantera fingrarna snabbare än munnen;)

Självklart ska belöning komma efter klicket. När de hör klicket vill man att de ska tänka "Aha, det var alltså rätt! Strax kommer min belöning".

Många brukshundsklubbar håller i klickerkurser och träningar.

//Gilly

Aha, det börjar klarna... Om hunden är rutinerad och väl inklickad, kan man då klicka flera gånger och belöna när flera moment är avklarade? Eller är det klick-belöning-nästa moment?

Ni som har klickade hundar, hur funkar de utan klicker?

Fördelar/nackdelar både på lydnadsplanen och i vardagsbeteenden? Nu har väl vi än så länge inga tävlingsambitioner, har inte ens ställt oss i kö till valpkurs än ;) och man vet ju inte vad varken hon eller jag duger till. Men jag är nyfiken och ni sitter på en massa kunskap, så mera!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 367
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 433
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Upplever ett så enormt bakslag med allt vad gäller min hund just nu. Tidigare har han alltid lyst upp när jag kommer på en kul aktivitet...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 307
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 756
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar