Klickerträning

melvin

Trådstartare
Jag är väldigt nyfiken på detta med klickerträning, men är inte jätteinsatt utan vill lära mig mer. För och nackdelar? Hur fungerar det att klicka in senare i hundens liv än tidiga valpstadiet? Jag vill gärna höra era erferenheter och åsikter kring detta!

Sv: Klickerträning

Det finns inga nackdelar med klickerträning egentligen, men framgångarna beror såklart på skickligheten hos den som håller i klickern. Begreppet är egentligen lite förvirrande eftersom träningsmetoden inte har så mycket med klickern att göra egentligen, utan bygger på vi på ett eller annat sätt förstärker de beteenden som hunden själv uppvisar, och ignorerar de som vi inte vill ha. Jämför med mer traditionell träning där man hela tiden leder och visar hunden och kanske även bestraffar felaktiga beteenden.

Det fungerar bra att klicka in senare, men hundar som varit tränade på ett traditionellt vis är ofta ganska passiva och visar därmed inte upp så många beteenden som man kan förstärka. Så det kan ta lite längre tid att nå fram till samma resultat än om man tränade hunden som valp.

Jag hade rekommenderat dig att gå någon kurs. Det är mycket lättare när någon faktiskt visar vad man ska göra :)

Jag har klickat in min 6åring och det gick jättebra, han blir glad och är väldigt duktig och lyhörd.
Han har lärt sig en del trick men har inte tränat så mycket över vintern tyvärr.

Det finns flera bra böcker :)

Jag klickade in Z som nioåring. Att få hunden att fatta att klick = belöning är lätt, de första tricken är lätt, sen gäller det att hunden fattar att den ska prova något nytt för att få belöningen. Man får vara klurig om inte hunden ska bli passiv och ge upp, man måste hitta något att klicka på hela tiden.

delvis kl
det sätt jag redan tränar med min hund bygger lite på tankarna ni tar upp, fast utan klicker som sagt. Men jag är helt klart sugen på att introducera klicker. Hur tänker ni kring det här med godis, jag har hört talas om att en del hundar blir väldigt godisfixerade när de tränas med klicker? Är det kanske bara något man riskerar om man tränar klantigt..?

Fast att saga att hundarna blir godis fixerade nar de tranas med klicker ar som att saga att jag ar lone fixerad nar jag jobbar for min lon.;) Jag har en Rottweiler. Det finns kanske nagot djur nagonstans som ar mer villig att ata allt ... eller atminstione lika mat fixerad ... men de enda som ens kommer i hennes narhet har varit andra rottisar. Det ar det allra basta med det hela ... jag skulle kunna lara henne att klattra i trad for en kottbulle. Nar hon gjort det nagra ganger behovs inte kottbullen lika mycket for da kan hon det och hon haller motivationen uppe bast om hon bara for lon for modan ibland.

Jag rekomenderar boken "Don't Shoot the Dog" av Karen Pryor. Den ar mycket larorik och forklarar mycket bra hur operant conditioning fungerar.

Jag tycker snarare att de blir mindre godisfixerade eftersom de jobbar för att få höra klicket och på så sätt inte går och fixerar på godishand/ficka.

Jag använder mest klickern för mer effektiv belöning och det har verkligen revolutionerat min träning.

Nu har jag inte klickat så mkt med just hund, men med häst. Jag tror att detta med godisfixering är ett missförstånd. Djuret blir oftast väldigt fokuserat vid klickerträning och det kan nog misstolkas som fixering vid godis. Jag har en häst som har varit svår att ge godis övht då han rotar i fickor, naffsar efter händer och liknande när han fått godis - han ät helt enkelt godisfixerad. Men det händer aldrig när vi tränar/tränat med klicker.

Det går att klicka in ett djur i alla åldrar och det påverkar inte resultatet. Det är en träningsmetod som gör det lätt att kommunicera för djuret vad det önskade beteendet är helt enkelt. Och iom att det endast handlar om positiv förstärkning och att prova sig fram ökar ofta djurets eget initiativtagande.

en av mina spricker av glädje när hon ser att jag tar fram kliker det säger mycket :)

kl

Varför använda en apparat att klicka med? Varför inte bara använda rösten och säga Bra? Mycket mer personligt, kontaktskapande, engagerat, kommunikativt. Då har man ju även möjligheten att ändra tonfall, volym, intensitet, lägga på ett skrattande Bra etc.

Det är precis lika personligt, kontaktskapande, engagerat, kommunikativt att använda klicker. Varför skulle det vara mindre engagerat? O_o

Rösten och kroppsspråket är så sammanlänkat; man engagerar sig med hela kroppen och blir närvarande på ett annat sätt. Att klicka med en apparat känns, för mig, så kallt och mekaniskt - och onödigt. Vill man hellre det så är det upp till var och en, naturligtvis.

Mycket enklare med klicker. Säger man bra, kan hunden lätt släppa vad den just gjorde och tro att momentet är slut. Klickar jag kan jag samtidigt prata med hunden utan att avbryta vad hunden gjorde.

kl

Varför använda en apparat att klicka med? Varför inte bara använda rösten och säga Bra? Mycket mer personligt, kontaktskapande, engagerat, kommunikativt. Då har man ju även möjligheten att ändra tonfall, volym, intensitet, lägga på ett skrattande Bra etc.

För att klickern används som en inlärd sekundär förstärkare, och för att få den mest effektiva användningen (särskilt hos hundar som kanske inte är så vana vid träning öht) så är det bra att dessa låter exakt likadant varje gång, vilket man inte kan få fram med rösten varje gång eftersom man alltid har olika nyanser i tonen.

Sen går det även snabbare (när man är van vid klickern och har fått in bra timing) att klicka för att exakt förstärka rätt beteende än att i exakt rätt tidpunkt säga "braaaa". Reaktionen i klickertummen sitter då i ryggraden och man klickar utan att behöva tänka. Det ena tar ju inte heller ut det andra, jag kan lova att även om man jobbar med operant inlärning och klickerträning så pratar man med sina hundar ;).

TS: Jag har klickertränade/shapingsmarta hundar, och jag använder klickern vid inlärning och omarbetning/förbättring av beteenden och delbeteenden. Klickar in hunden när jag får hem den vid 8 v (om den inte redan blivit inklickad hos uppfödaren), men har även klickat in 9-10 åriga hundar :).

Senast ändrad:

Med klickern blir bekräftelsen perfekt varje gång. Ingenting påverkar klicket, det bekräftar alltid lika mycket och signalerar alltid exakt samma sak. Och det varar bara en kort sekund så det blir väldigt tydligt exakt i vilken sekund djuret gjorde rätt. Dessutom använder man "bra" i så många andra sammanhang än träning så det blir inte lika effektivt. Men man kan åstadkomma lika mkt med röstberöm givetvis. Klickern är bara ett sätt att förenkla kommunikationen. Det är mkt effektivt även på individer som inte annars är speciellt intresserade av att samarbeta därför att det är så tydligt och positivt.

Rösten och kroppsspråket är så sammanlänkat; man engagerar sig med hela kroppen ...

Precis det tycker jag är en nackdel om man shejpar hunden. Kroppsspråk tillsammans med röst ger en mer diffus och otydlig bekräftelse för hunden beträffande vilket beteende som var rätt. Klickern tycker jag är en oändligt mycket bättre markör än kroppsspråk och röst. Jag kan inte alls se hur det skulle vara kliniskt och onödigt - det är ju inte en fjärrkontroll man håller i.

Båda mina är inklickade i rätt tidig ålder, den ena Dick med mindre kunskap och tanke bakom, jag introducerade det mer som en belöningssignal och lärde honom inte att bjuda på beteenden tillräckligt bra själv.
Super som belöningssignal och han blir dessutom mer peppad av det.

Valpen bjuder på beteenden själv. Dels har man då i ha hjälper att träna bort, dels lär hon sig väldigt snabbt. Dock är det lite tålamodsprövande att vänta ut henne om man hamnar i den sitsen. Dessutom får hon använda hjärnan betydligt mer och blir tröttare.

Klick är snabbt och håller sig likadant vilket är en del av styrkan. Naturligtvis leker jag med hundarna, engagerar mig och de får hörs ordet bra också ;)

Ser ingen anledning till att de skulle bli mer godisfixerade. Man kan ju lika gärna belöna med andra saker (tex lek) även vid klickerträning.

Och nej, hunden blir inte beroende av klickern så att allt går åt helvete om du glömmer den hemma . Man lägger på kommandon även på inshejpade beteenden osv.

Vad man nog ska börja med att fråga sig, är om man tänker att man bara vill att klickern ska vara en liten dosa att använda vid trickträning/lydnadsträning/whatever, eller om man vill ha "klickertänk" i all sin hundträning.

Många av de som klickertränar ser det nämligen som ett helhetstänk kring hur man vill bete sig kring hundarna. Det blir att man alltid ser till att berömma det hunden gör bra och förhindrar att hunden hamnar i situationer där man tvingas "bråka med den".

Jag ser det som att jag klickertränar, men inte har jag med mig klickern hela tiden för det. Det blir så mycket mer än bara en klickande plastdosa för mig. Sen jag började klickerträna så har jag faktiskt ändrat hela min syn på hundträning. Det går nämligen utmärkt att hela tiden, oavsett situation, berömma det hunden gör bra. Ett enkelt exempel på det är att jag förut sa åt min gamla tik att uppföra sig vid hundmöten. Jag fick korrigera ganska rejält för att öht kunna få henne att hålla alla tassar i marken. Efter att ha läst på mer om klickerträning övergick jag till att istället låta henne få utrymme vid hundmöten och berömma henne INNAN hon började göra utfall. Det blev enormt mycket trevligare promenader då, och det blev mycket snabbare och bättre resultat av den träningen än förut när jag tänkte att jag skulle korrigera bort felbeteenden.

Jag har aldrig klickat in någon valp, däremot en 2-3åring och en 8-9åring. Det gick utmärkt med båda och har gett enormt positivt resultat både i lydnadsträning och i vardagen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 937
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 596
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 808
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka