Klickerträna häst

@MattiZ @Kosmostanten och vem som vill svara ;)

Fundering på att få till kortare pass; jag upplever att fölet tar tid på sig att komma igång. Att jag behöver börja varje pass med att backa flera steg och sedan jobba upp dit vi varit. Vet inte om det är för att han är sådan, han är ung, vi gör allt för sällan så att han glömmer/kommer av sig (som det är nu tenderar det till att bli typ 1g/v) eller jag eskalerat för snabbt för honom? Är en av anledningarna till att jag tror att passen med honom (där vi ändå bara tjatar samma övning) blir så långa. Jag ser det som att 2/3 av det vi gör först bara är repitition av sådant han redan egentligen kan (och ofta flera steg bakåt) men där han måste jobba sig upp till att våga (för att bara vara nära och umgås är smått läskigt).
Tror att jag kan våga säga samband mellan att vi tränat på det flera gånger i veckan och att jag inte upplever att det är lika mkt backande vid varje pass. Men huruvida det beror på om han tappar bort sig över tid, jag blir bättre när vi gör det oftare (för när vi gör det mer sällan tenderar jag säkert till att vilja göra mera när vi väll jobbar på det), han är mindre rädd för mig när vi håller på oftare eller annat kan jag inte komma fram till.

@Vingra ,
Jag tror det kan vara en kombination av att du tränar för sällan och eskalerar snabbt....samt inte avslutar i tid.
En vecka är för lång tid mellan passen när man tränar in nya saker, då förstår jag att ni får backa och börja om.
Jag brukar köra 5-minuterspass, men då flera gånger om dagen, varje dag.
Ex: kör ett kort pass, mockar och fixar stallet. Ett kort pass till, sadlar och går till banan. Ett kort pass på banan, rider (eller vad vi nu ska göra)
Avsluta alltid när det går bra så hästen bygger upp självförtroendet, även om det bara blir ett jättekort pass. Hellre att hästen är ivrig och på hugget när ni börjar igen än att han blir frustrerad för att han inte fattar!
Som jag skrev innan, i din film ovan skulle jag slutat där vid ca 6 minuter där han faktiskt började fatta...en rejäl jackpot och så in i boxen igen och fundera nån timme, och så nytt pass efter det.
Annars finns risken att han blir förvirrad och frustrerad av att inte fatta vad du vill, och då tycker han inte det är roligt att träna.

Om du inte har hittat det perfekta jackpotgodiset än så lägg lite jobb på att komma på vad det kan vara. Äppelbitar? Morot? Mintkaramell?

Provade på shettisen häromdagen, att få henne att förstå att locket var den hon skulle nosa på var plättlätt. Kastade även iväg den några ggr flera meter o hon pinnade på efter. Hon förstod principen riktigt snabbt! Måste nog bara ha något mer smakligt än pellets, för hon tröttnade snabbt. :p

Precis så gör jag också jag tränar ca 3pass om dagen när jag lär in något nytt och då är de passen mellan 3-5min långa och 5min brukar vara max. Jag brukar klickerträna varannan dag när jag lär in något nytt men de e nog en smaksak :)

Själv brukar jag inte backa lika mkt men om du har uppehåll med 1vecka i mellan så är det nog nädvändigt, skulle försöka träna oftare om jag var du :)

Precis så gör jag också jag tränar ca 3pass om dagen när jag lär in något nytt och då är de passen mellan 3-5min långa och 5min brukar vara max. Jag brukar klickerträna varannan dag när jag lär in något nytt men de e nog en smaksak :)

Själv brukar jag inte backa lika mkt men om du har uppehåll med 1vecka i mellan så är det nog nädvändigt, skulle försöka träna oftare om jag var du :)
Har inte alltid riktigt det valet med att träna oftare tyvärr. Men går ju att förbättra vad jag gör massor för det och göra det lättare för honom att göra rätt.

Har inte alltid riktigt det valet med att träna oftare tyvärr. Men går ju att förbättra vad jag gör massor för det och göra det lättare för honom att göra rätt.

Ja visst det, tråkigt att du inte har den möjligheten. Men ett tips är isf att när du backar de där stegen för att han ska komma ihåg igen, efter det när han kommit fram dit ni var sist på träningspasset, så ta en paus då och fortsätt klicka sen 20min senare ungefär :) då kanske han svarar bättre på träningen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka