Klickerträna häst

Theo verkligen älskar bollen! Idag buffade han på den nästan av sig själv :)

Däremot går det lite trögare med att få honom gå över en cavaletti/lågt hinder och nosa på sin target. Vi tror att det har att göra med att han förra veckan backade tillbaka över hindret efter att han fått godis och drog med sig bommen så att den hamnade under magen. Idag fick vi tillslut skippa upphöjd bom och bara ha en markbom, då gick det bra. Funderar på att skippa upphöjd bom ett tag och bara köra markbom så att det blir enkelt för honom. Hur tänker ni när det går trögt och man vet att hästen kan, men av någon anledning inte vill?

Vad kul med en klickertråd :)
Jag tränar det mesta med klicker med min häst, både i vardagshantering, ridning och trickträning.

Mitt råd till alla som vill testa är att först läsa mycket på nätet eller gå en kurs, det besparar en del frustration hos både häst och människa...samt att från början lära hästen att vara artig kring godis, ingen gillar ett fickmuddrarmonster :p

Min pålle har blivit väldigt kreativ av all klickerträning och kommer gärna med egna förslag när vi tränar...men framförallt har han blivit lättsam och mycket lättare att hålla på med än han var då jag köpte honom.
Hans favoritlek är nog apport:

@snow Det beror väl lite grand på varför den inte vill.. Och sedan vad för moment det handlar om spelar nog även in för mig tänker jag.
Jag kör ofta med att sänka nivån för att få igång mer lust. Det ska vara roligt, lätt och självfrötroende-höjande är typ min ledanda. Så blev han rädd för bommen så skulle jag försöka hitta sett att backa lite och göra det lättare igen tills han känner sig säkrare för att sedan stega uppåt igen. Jag börjar varje pass med att backa lite i kraven för klick för att "värma upp".
Klicker för mig handlar om inlärning och det jag just vill få ut utav att använda klickern är att göra det enkelt och belöningsbaserat. Så gäller typ att hitta hur det kan bli det igen. Jag fade:ar ut klickern när inlärningen är klar och då känner jag även att hästen KAN beteéndet och jag faktiskt kan ställa krav på att det kanske ska göras när jag ber om det.

Vad roligt med fler i tråden @Kosmostanten , vad duktiga ni är :) Som en stor hund :D

Hur "länge" ska man hålla på med en sak innan man provar något nytt? Min fröken har lärt sig att nudda flaska som jag håller i hand nu (när hon är koncentrerad) och även om hon ibland försöker ta godiset i handen så ger hon med sig fort när hon märker att hon inte får nått utan då är hon fram och nosar på flaskan jag håller i andra handen ;) Har provat ha den i olika höjd och olika håll så att säga och det fungerar bra. Vi har väl tränat med den vid ca 4 tillfällen nu.

Vad kan vara kul att gå vidare med? En ny sak jag håller i? Eller nått annat?

Trott, det beror lite på vad du vill lära henne...trick eller mer praktiska "vardagssaker"? Target kan användas som grund för väldigt många saker, tex parkera, följa, lasta på transport, apportera, gapa för bettet mm.
Om du inte vet riktigt så kan du ju bara fortsätta öka svårighetsgraden genom att tex be henne nudda den längre och längre stunder, byta till ett annat föremål, lägga den på marken.

Vad roligt med fler i tråden @Kosmostanten , vad duktiga ni är :) Som en stor hund :D

tack :) det är praktiskt också, om man tappar vantarna tex och inte orkar hoppa av

Hur "länge" ska man hålla på med en sak innan man provar något nytt? Min fröken har lärt sig att nudda flaska som jag håller i hand nu (när hon är koncentrerad) och även om hon ibland försöker ta godiset i handen så ger hon med sig fort när hon märker att hon inte får nått utan då är hon fram och nosar på flaskan jag håller i andra handen ;) Har provat ha den i olika höjd och olika håll så att säga och det fungerar bra. Vi har väl tränat med den vid ca 4 tillfällen nu.

Vad kan vara kul att gå vidare med? En ny sak jag håller i? Eller nått annat?
Jag tycker det är hemskt inviduellt det där med hur snabbt jag varierar till annan övning, det beror på hur säkert och väl hästen förstått, om den blir trött på samma övning osv. Har hon förstått target-övningen med flaskan väl så går det ju utmärkt att prova något nytt är min tanke.

Vill du börja med andra varianter på target så nämner Kosmostanten bra förslag på hur du tar den övnignen vidare, variera föremål, lägg det ifrån dig själv, lägga till försvårningsmoment som transport osv. Mitt föl gjorde jag target med och försöker nu utveckla target-beteendet vidare emot vad som ska bli apport.
Annars går det ju att hitta på helt andra saker, allt beror ju på vad ens häst erbjuder, hur fantasifull man själv är och vad man vill lära hästen. Tex att flemma på kommando är oftast inte så svårt och försiktigt trick om man inte har så mkt rekvisita att jobba med och vill ha mer stillastående saker.

Nu har jag börjat introducerar annat att nudda på, dels olika flaskor, och igår en fotboll på marken :) så fort fuxfia har fokus så gör hon vad hon ska, med vissa pauser utan att bara stå och titta rakt ut som ett fån :cautious: vi har även tränat lite "stanna" och "kom" i stallgången :) och använt klickern en gång vid uppsittning (hon har svårt att stå still när jag ska upp) vilket funkade bra :) då stod jag på pallen först och klickade när hon stod stilla + godis, sen i med foten i stigbygeln klick och godis, sen klick och godis när hon stod still när jag satt mig i sadeln :) men vi får träna mer på det då att stå still kom hon bara ihåg gången efter men inte sen (ingen klicker då). Men det går bra :D

Och mitt föl ställde sig och åt hö istället för att lyfta apporten igår :p För- och nackdel med mer positiv och frivllig träning = ibland känner inte hästen för det.

Hans mor fick jobba lite extra istället. Inga tricks, utan använder klickern i arbete vid hand. Mindre välfungerande är det med klickern uppsuttet på henne, hon har "inte tid" att stanna och ta godisen, utan vill bara springa på framåt hela tiden :cautious: Ska försöka få in klickern uppsuttet mer på henne då det känns som säkrare kort på få henne med mig när jag nu ska försöka få till ridning utan huvudlag på henne. Fanns ingen broms alls igår :o:angel: Ska repitera halter ifrån marken innan jag sitter upp nästa gång...

Gud va roligt att så många håller på, har inte fått tummen ur att prova med shettisen än. Ledig imorgon, blir att prova med allihop! :D Peppande att komma in o se era bilder o klipp! :bow: Tänkte prova target för att befästa klickern, vad har ni för föremål o är det alltid samma? Tänkte ett hinklock?

Gud va roligt att så många håller på, har inte fått tummen ur att prova med shettisen än. Ledig imorgon, blir att prova med allihop! :D Peppande att komma in o se era bilder o klipp! :bow: Tänkte prova target för att befästa klickern, vad har ni för föremål o är det alltid samma? Tänkte ett hinklock?
Hinklock blir nog jätte bra :) Jag tänker att det ska vara bekvämt i handen, trevligt för hästen att röra och hållbart då det ofta slutar med att hästarna både tuggar på och stampar på saker hemma hos mig :D

Är bra med lite pepping, är så lätt att komma av sig, men så kul när man kommer igång :bump:

Men klickers, används inte dom bara från marken? Det blir väl lite svårt från ryggen? hehe :p
Är själv intresserad av att börja med detta men har inte riktigt fattat hur man gör O_o men har fått kanontips härifrån! Så glad att jag hitta denna sidan! :D

Hoho vilken rolig tråd! Jag började själv med klickerträning med hästar för några år sen bara. Men jag blev inte bra på det förens jag fick min 9mån fölunge. De tidigare hästar jag klickertränat har visat större utlopp för sin frustration, när man väntar ut ett beteende så jag slutade med de ett tag.

Min lilla fjutt klickade jag in med target ungefär. Var tvungen att lära honom dricka ur vattenkopp, det var ju farligt. Han lärde sig på 4korta 3min pass och sedan var vi igång. Nu när han är 3år kan han massor och iprincip allt är intränat med klicker :)

Löslongering, skritt trav galopp i någerlunda form, Upp med ryggen avslappnat, svansen i topp(frivilligt) och huvudet kommer ner.
Parkering (Pallen är inte farlig och man ska stå parallellt med den så matte enkelt kan hänga och klänga ;D)
Tömköring klickade jag in, eftersom jag är ensam och inte kan få hjälp av ledare.
Bygga självförtroende, gå först, undersöka "farliga" saker och motivera nyfikenhet.
Sadel och träns invänjning, lyfta hovar osv.
Lastning, jag har lärt honom att gå in själv i transporten och jag sätter för bombakom. Han gillar inte än att sitta fast framtill, men vi jobbar på det ;)
Vi löstränar även i skogen, där han lyssnar på stanna, gå, spring iväg, vissling som inkallning, gå bakom gå framför osv. Jätte roligt faktiskt.
Sist men inte minst har jag börjat med buga, men nu när han inte fattar vad jag vill bara hänger han med huvudet och väntar på tydligare instruktioner.. Denna hästen har NOLL frustration att ta ut verkar de som.. hahaha

Här är en typisk film där jag tagit bort berömmet och godiset för att han redan kan de kommandon jag ber om.
Jag använder alltså inte alltid godis efter att beteendet är inlärt :)

Men klickers, används inte dom bara från marken? Det blir väl lite svårt från ryggen? hehe :p
Är själv intresserad av att börja med detta men har inte riktigt fattat hur man gör O_o men har fått kanontips härifrån! Så glad att jag hitta denna sidan! :D

När jag red in min plutt innan vintern så lärde jag honom skänkel och tygeltagen med klicker. Jag lutar mig bara fram och ger godiset till honom på ena sidan av halsen :) Han lärde sig skänkeln så fort och har fantastisk bjudning redan, både i paddock och i skogen. Ska bli jätte roligt att sätta igång honom i April igen :D

Räka har inte gjort så mkt sedan senaste filmklippet och vi har haft lite bakslag (han har problem med att människor är läskiga), så här såg det ut i tisdags:
Jag försökte byta upplägget (kommer kanske halvvägs in i filmen, sitter ner istället för står) lite för att få annat att belöna. Så gjorde avståndet till mig kortare, jag har tidigare fokuserat på att han ska lyfta och hålla apporten, nu var jag mer ute efter att han skulle föra den till mig.

Det går uppsuttet med! Hästen får vända sig om och ta godisen ur handen ;)
Jag har dock problem med att jag försöker rida min dam på halsring och klicka för att hon stannar upp och lyssnar på mig och hon har just nu inte det intresset, hon har inte alls tid att stå still... Då går det såklart mindre bra. Godissuget är inte alls stort och suget att leka racehäst (vilket vi inte ska gå då hästen har sjukdom som hindrar) desto större. Då går det mindre bra att klicka uppsuttet.
Har man godisgris som inte har lika mkt fart i baken så är det klart lättare. Då klickade jag in hela inridningen. I början när han lärde sig springa på framåt för att få klick kunde vi bara springa mkt korta sträckor, men var bara att stretcha ut och sedan fade:a ut helt och hållet. Märktes sedan inte alls att han lärt sig gå fram för att stanna och få godis.
7026779741_1c2af6de8f_z.jpg

Har man tränare som jobbar med klicken eller intrimmad fotmänniska kan den hjälpa till och klicka eller ge belöning, kan vara lättare/mer passande i vissa situationer/individer.

Räka har inte gjort så mkt sedan senaste filmklippet och vi har haft lite bakslag (han har problem med att människor är läskiga), så här såg det ut i tisdags:
Jag försökte byta upplägget (kommer kanske halvvägs in i filmen, sitter ner istället för står) lite för att få annat att belöna. Så gjorde avståndet till mig kortare, jag har tidigare fokuserat på att han ska lyfta och hålla apporten, nu var jag mer ute efter att han skulle föra den till mig.

Tänkte på det du gör i filmen, tror själva ge dig aportsaken blir lättare för honom att förstå om du inte ger mat ur den handen han ska lämna själva grejen :) Utan du håller kvar saken och ger mat med den andra handen? Bara en fundering iaf, älskar när man filmar då man klickertränar, man får så mkt att fundera över då ^^

Sedan undrar jag hur långa klickerpass du kör? Inget illa menat alls, är bara nyfiken då jag är inpräntad sedan praktiken hos klickertränare att man ska hålla korta, väldigt korta pass med pauser emellan när man lär in något helt nytt. Just för att ge hästen tid att tänka på hela grejen, samt alltid avsluta när det går som bäst och man gör som mest framsteg. :)

Tänkte på det du gör i filmen, tror själva ge dig aportsaken blir lättare för honom att förstå om du inte ger mat ur den handen han ska lämna själva grejen :) Utan du håller kvar saken och ger mat med den andra handen? Bara en fundering iaf, älskar när man filmar då man klickertränar, man får så mkt att fundera över då ^^

Sedan undrar jag hur långa klickerpass du kör? Inget illa menat alls, är bara nyfiken då jag är inpräntad sedan praktiken hos klickertränare att man ska hålla korta, väldigt korta pass med pauser emellan när man lär in något helt nytt. Just för att ge hästen tid att tänka på hela grejen, samt alltid avsluta när det går som bäst och man gör som mest framsteg. :)
Du har så rätt så i båda frågorna tror jag :o Är min dåliga eye-hand-kordination som gör att jag gärna vill göra allt ur högerhanden, men borde få honom att gå till höger hand (vilket jag vill) mest för maten när jag både har apporten och fooddelivery där, eller hur?
Tittar jag på filmningar så brukar det bli 5min (vi har kortare pauser i det som klipps bort) och då är jag medveten om att jag inte avslutar när det går som bäst (vilket är målet), är ju så kul när det går bra så då är det svårt att sluta :angel:

Instämmer med @MattiZ om längden på passet. Jag håller bara på 3-5 minuter när vi tränar in något nytt, sen kokar det i skallen på pållen.
Man kan se på filmen hur din häst börjar fatta vad du är ute efter mellan 5.50-6.30, jag skulle gett en rejäl jackpot där och slutat för dagen.

Du har så rätt så i båda frågorna tror jag :o Är min dåliga eye-hand-kordination som gör att jag gärna vill göra allt ur högerhanden, men borde få honom att gå till höger hand (vilket jag vill) mest för maten när jag både har apporten och fooddelivery där, eller hur?
Tittar jag på filmningar så brukar det bli 5min (vi har kortare pauser i det som klipps bort) och då är jag medveten om att jag inte avslutar när det går som bäst (vilket är målet), är ju så kul när det går bra så då är det svårt att sluta :angel:

Haha men visst är det så! Skitsvårt att sluta när det går som bäst, de är nästan som totyr för en själv ;) Jag har fått piska mig själv många gånger, men det är viktigt och jag märker att de är extra viktigt för de unga :) När jag hade uppsittningsträning med klicker så slutade jag efter två uppsittningar bara, just för att det gick så bra och för att jag inte skulle dra ut på det. Det gav igen mycket för han krånglar aldrig med de nu.

Håller med om att du kunde slutat lite tidigare i passet, men det är ju inget han dör av. Det roliga med klickerträning är ju att man blir ju bättre själv ju mer man reflekterar över saker och ju mer man tränar med det. Jag har märkt att jag själv tex ser reaktioner mycket tidigare, som när jag skulle lasta en häst som inte är klickertränad. Jag drar tillbaka mutan och ger eftergift mycket fortare eftersom jag tränat timeing med klicker. Riktigt kul vad man lär sig med klicker!

Jag håller även jätte korta pass med min just eftersom han inte visar någon frustration, de blir svårt att veta när han fått för mkt info så att säga och då håller jag det kort för han vill för mkt nästan ibland. En riktig arbetsmyra som jag, så jag lägger band på oss båda för hans skull ;)

Jag har bytt foderdelivery hand och det rör inte min häst något. Men det kanske är annorlunda med andra hästar, du kanske kan testa och se om de blir bättre/sämre? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka