Klickerträna häst

Ja precis, när hon gjort det i töm (heh, av frustration dock) har hon inte rest sig rätt upp utan mer satt sig på bakbenen. Det kluriga är väl att göra det på rätt sätt så att de inte använder det emot en..

Ska skriva ut lite härifrån och sen börja träna så fort motivationen kommit tillbaka :)
Just nu vill jag så mycket och har så många planer att det blir överslagshandling och ingenting av det hela :meh:
Ah jag känner igen någonting :angel:

steg 1, typ skolhalt och börja luta sig mer bakåt:
6433684817_b86504f6a2_n.jpg

steg 2, sitta fint:
6433684625_028411d5da_n.jpg

Frustration över att föl inte rör sig fort nog gör att man kan göra sådant...

Vilken rolig tråd! Jag har klickertränat hund mycket och är sugen på att prova nu med ny häst! Funderar dock på vad jag ska börja med, och target och lyfta upp saker som visades här i tråden verkar ju smart och är ju ofast lätt att lära in på hund iaf.
Är det något särskilt att tänka på när man klickertränar just häst jämfört med hund? Skillnader och likheter?

@Vingra du verkar ju haj på det här med att klickerträna häst! Vet du om man brukar fundera över belöningsplacering när man jobbar med häst? Med hund kan det ju ofta optimera vissa beteenden, exempelvis target etc.

Inspirerad att sätta igång!

@Bliss jag är glad nybörjare som bara kör på med trial-and-error. Är du van ifrån hund så är chansen stor att du vet bättre än mig ;) :angel:

Jag upplever att grundprincipen verkligen är detsamma mellan djurslag och det svåra för mig faktiskt är beteé mig lika dant med hästarna som jag gör med hund. Nu har jag klickat mest med två hundar av otroligt olika typ, så beror nog mkt till vilken av hundarna man jämför med... Chihuahua som inte har mat eller andra intressen att belöna med och är svår att klicka är på sätt och vis lite som hästarna då vissa hästar är mkt ovana och har svårt att fokusera och inte högt nog mat-intresse. Dobermann som har mkt motor och matglad var väääldigt mkt mer lättklickat, där skulle jag säga att skillnaden emot hästarna blir större. När dober var i jobbar-läge så jobbades det, hästarna är mkt mer lättdistraherade, men det kan vara vane sak att träna upp...
Jag vet att många klagar/oroar sig över tiggeri ifrån sina hästar. Jag tycker att jag inte har problem på den fronten, mina hästar tigger alla men på fint vis som jag är nöjd med. Men vet att andra anser att de har problem med det, verkar vara rätt vanligt att man jobbar in att vända bort ansiktet och som du är inne på med belöningsplacering; håller belöningen ut ifrån kroppen då vissa hästar blir buffliga. Jag tror till och med att det är första övningen många gör när man klickar in sina hästar (dvs vända bort huvudet).

Jag läser nästan mer om klicker för hund än häst, är fattigare på hästsidan, men sett att belöningsplacering ibland nämns även på häst, inte så jätte ofta däremot som på hund? Jag borde uppenbarligen tänka på det oftare :o (jag borde övht jobba mer på min egen tajming med klickern och lite annat...). Mina tankar är att det är som på hund, man belönar kvar i rörelse/uppvänt emot sig själv osv beroende på följden i rörelser. I min "apport" vill jag ju tex att fölet ska vända upp mot mig senare, så jag ser gärna att han får belöningen nära mig nu så att den tanken kommer in. Ger dock nära honom en hel del med för att få upp flyt i träningen och göra det lättsammt för honom.

Svammelfunderingar...

Eftersom det är flera som är nya med klicker så kan jag tipsa om hur mkt lättare det blir med rätt godis. Rätt godis är både något som hästen verkligen gillar, något som är lättuggat och går fort att tugga (så att det inte blir ett avbrot i träningen för att stå och tugga godis vid varje klick), är litet så att det är lätt att ha många i fickan, samtidigt som det är stort nog att det är lätt att hantera.
Jag kör oftast med antinge pelleterat foder (har ofta krafft hemma) eller tunnt skivade morotsbitar. Det första tenderar att smula aningen i fickor vilket är mindre kul och de senare är lite arbete att göra iordning och fickor kan bli fuktiga.

Insåg för övrigt här om dagen att jag sa "kom" till både sto och föl när jag lockade på dem för att komma mot mig. Alltså kommando som jag använder för att be stoet flytta bakdelen mot mig. Stoet vände inte in rumpa mot mig, så är rätt säker på att hon antinge 1. inte lyssnar eller 2. går på mer än bara ljud-cue ifrån mig eller 3. förstår i situationen vad jag frågar efter. Jag tror på kombination av alla tre med henne :angel:

Jag klickar mest som ett sätt för enklare och roligare inlärning. Många som klickertränar är mkt strikta på att bara använda positiv belöning och tex ignorera icke-önskvärda beteénden. Jag använder rätt uppenbarligen även positiv bestraffning och negativ förstärkning (irriterar stoet med spö för benlyft, petar till mitt föl när han försöker tugga på mina händer istället för på hundleksaken). Gissningsvis ifrån mig riskerar man att få mer "ströiga" beteénden om man ignorerar "påträngande" beteénden ifrån häst. Någon som använder bara positiva metoder kanske har annan åsikt? Jag är dock lite fundersam till om det typ går att verkligen använda endast endast endast positivia metoder :cautious: jag upplever att även de som påstår att de gör det utövar negativ besraffning.

rättning av mig själv i sista meningen i inl'gg #24. jag upplever att de jag känner som påstår att de bara kör positiv förstärkning även utövar negativ Förstärkning, inte bestraffning.

@Vingra det vet jag inte men en del har jag hållt på ;) det var dock ett bra tag sedan jag var som mest aktiv så det har säkert kommit massa nya grejer och tips som jag har noll koll på. Dessutom är jag kass på att få fram rena och säkra beteenden och lägger sällan signal på, kör desto mer på shaping istället och råkar ofta få en massa kedjor och extrabeteenden på köpet.

Känner igen det där med olika typer att träna, mina hundar har dock varit av det mer energisk slaget, den ena dessutom extremt seriös när hon jobbar (japp, en terrier :D), så blir kanske frustrerande att försöka klicka en häst som dessutom är av det lugnare slaget :p

Angående negativt straff, positiv förstärkning etc kan man ju bli snurrig för mindre...
Förstärkning: beteendet blir mer sannolikt att upprepas
Straff: beteendet blir mindre sannolikt att upprepas

Positiv förstärkning är ju att vi tillför något som upplevs som positivt för djuret (en förstärkare) när beteendet utförts. En belöning!
Negativ förstärkning är när ett obehag eller tryck tas bort, ett stimuli tas bort, djuret arbetar för att reducera förekomsten av "obehag". När det kommer till hästar är frågan om eftergift på en tygel borde kunna vara ett exempel på det? Tygeltaget är "obehaget" eller trycket som upphör när hästen gör det som önskas. Vet inte hur man resonerar i detta fall.
Positivt straff är att vi tillför ett obehag då djuret utför ett (oönskat) beteende och tanken är alltså att beteendet ska minska.
Negativt straff innebär att ett stimulus tas bort och beteendet blir även här mindre sannolikt. När vi tränar djur (hund?) gör vi ju detta när vi tar bort möjligheten för hunden att få sin belöning, så det används ju en hel del i hundträning. Hur är det med hästträning?
Jag har använt en hel del så kallat omvänt lockande (en variant av negativt straff antar jag) tex när hunden ska lära sig självbehärskning, att vänta på belöning, hålla fast apport etc. Detta borde fungera bra till att lära hästar att vänta och hålla undan huvudet innan den får ta sin belöning tex?

Jag var rätt "renlärig" ett tag, och det gav väldigt bra resultat egentligen (pratar inte om tävlingsresultat), men är rätt krävande att hålla på med i alla lägen. Nu för tiden blandar jag lite mer hej vilt och tänker inte så mycket på de där teorierna. Kör mer på känsla och använder klickerträningen och shapingen som aktivering, och tänket en hel del i vardagen med hundarna (slarvade dock bort senaste klickerdosan för länge sen, det funkar ju fint utan också men är ju att föredra om man vill ha precision). Tänkte försöka mig på det med hästen också men tror att man blandar ännu mer där bland de olika förstärkningarna och straffen så att säga och precis som du beskriver.

:)

@Vingra Överlag behöver man väl planera träningssekvenserna mer noga för att undvika skräpbeteenden. Vilket jag är rätt kass på som sagt :D. Det kan dock bli rätt roligt också och ska man inte ha det till något viktigt gör det ju inget om vovven råkar brista ut i ett oouuoouu varje gång innan den backar :banghead:

Förstår vad du menar med belöningsplaceringen där med att du vill att pållen ska vända upp mot dig med apporten senare. Jag har nog lagt på det något senare dock och för att förstärka själva uppplockandet placerat belöningen nära prylen, men det var en klart smartare idé du kom med så det ska jag testa!

@Bliss
Jag är något snurrig på Skinners olika indelningar :o går ofta för fort och jag säger fel... Tänker skylla på att jag läser mer på engelska än svenska så svenska termerna känns främmande :cautious: Jag är lätt skeptisk till om det verkligen är så lätt att placera alla scenarion i en kategori alltid. Kanske är att jag är för dåligt påläst/insatt, jag vet inte.. Jag russin-plockar i vanlig ordning.

Min tankegång är att man inom häst använder väldigt mkt negativ förstärkning. Som du är inne på med tygeltag för både bromsa, svänga och allmänt "ge efter", man är nöjd och lättar av när hästen ger efter för att komma ifrån trycket. Skänkelvikning, framåt för skänkel osv kategoriserar jag som negativ förstärkning / obehagligt tryck för att få reaktion.

Jag har sett några på nätet som säger att de kör helt på klicker redan ifrån föl, men när jag tittar på YT-klipp med dem så upplever jag att det smyger in en del negativ förstärkning i tryck och negativ bestraffning i att man inte belönar när det går fel. Jag tror det är svårare på häst än på hund att verkligen bara utöva positiv belöning och absolut inget annat. Men så upplever jag även att ignorerande utav felaktigheter kan vara negativ bestraffning för djuret, vilket jag är rätt säker på att även de som stenhårt följer klicker brukar utöva och rekommendera.

Jag använder rätt mkt lockande i mer typ ledande/följa godbit (yoga för häst brukar nog rätt ofta läras in via lockning tex), vilket jag är mer fundersam till hur det går in under kategorierna. Likadant så "fuskar" jag genom att tex (tror jag gör det i någon av filmerna med fölet) tappa med foten för att fånga uppmärksamhet/locka, vilket jag tycker är svårt att placera i någon kategori direkt, närmsta borde kanske vara negativ förstärkning kanske?

Enda negativa straff jag tänker på på häst (kanske för att jag är fantasilös just nu) är just utebliven belöning.
Jag tycker att jag använder mig halvt av det när jag "väntar ut mer" och inte klickar, tex med fölet när han bara naffsar i leksaken i senare stegen och jag vill se om han "ger mig mer" om jag inte klickar och väntar. Det är trots allt ett utebliven belöning, vilket strikt sett blir ett sorts straff. Men jag använder det för att få en storts förstärkningm, vilket går emot Skinner. Jag kanske bara gör heltokigt, men jag upplever att det fungerar.
Samtidigt så upplever jag att det inte är ovanligt utifrån de fåtal olika tränare jag träffat IRL. I mitt huvud så består free shaping till stora delar av samma sak, man sätter djuret i scenario där den testar allt möjligt, klickar för det man vill och ignorerar/väntar ut de beteénden man inte är intresserad av. Mitt sto är sådan att hon tar illa upp utav det, jag upplever det som att hon verkar anse att hon försöker och antagligen inte har bra nog självförtroende för att klara av att ta att hennes försök inte uppmuntras.

Jag tycker också att det blir väl stelbent att tänka på teorier och kategorier när man tränar,alltihop är ju trots allt på lek och det är samvaron och aktiveringen som är skoj. Därför jag övergav det strikta.
Kör också mest på shaping som sagt.
En av mina hundar är likadan! Tycker det är jättejobbigt att prova nytt och behöver massor med uppmuntran och förstärkning och skäller på mig om jag försöker vänta ut henne.
Fantastiskt dock vad effektivt det kan vara .

Jag har precis börjat klicka min häst, men hon är svårmotiverad :meh: Hon har inget favoritgodis (är nöjd att hon äntligen äter morötter!) direkt, har kört med morotsslantar vid inklickningen, men igår hade jag även med mig knäckebröd, då blev det lite mer reaktion vilket var bra :) Så får nog fortsätta med knäckebröd. Har hitills bara klickat tre dagar men hon verkar fatta grejen.
När jag klickade in henne så ville jag att hon skulle vända huvudet mot mig, då hon är lättdistraherad och därför står med huvudet åt alla håll och kanter.
Har börjat lite smått med att nudda flaska, som jag håller ut. Igår när knäckebröd var belöningen var hon mycket snabbare på att nudda den än när det var morötter som belöning :) Jag hoppas detta ska hjälpa mig i sommar med inkallning då hon är hopplös att fånga ibland, och eftersom hon inte lockas av skrammel i hink så kan det bli ett fasligt gående...

En kompis till mig som klickertränat en del med hund har börjat med min häst :). Han tycker att det är jätteroligt! Igår testade vi boll för första gången och han fattade att han skulle gå fram till den och buffa med nosen, men inte att han kunde rulla den själv och han testade aldrig att putta på den med frambenen. Vad skulle ni göra som nästa steg? Kan man putta bollen mot hästen för att "provocera fram" att han börjar putta den tillbaka eller vad är bästa sättet att lära in det på?

Här är en film från igår då Theo träffade bollen för första gången.

@snow Du tror inte han kommer erbjuda mer puttande av sig själv efter ett par pass där ni repeterar? Han tog ju för sig bra för att vara första passet, så jag tror att det kommer lite av sig själv när han blir mer självsäker.
Annars skulle jag kört på att befästa ett par pass att peta på den för klick och sedan inte ge klick för bara lätt nuddning, så att han får försöka igen, då brukar de ge mer i lite irritation. Ge klick för mer och fortsätt höja ribban till aningen mer. Inte vad strikta klicker-läran kanske rekommenderar som vi disskuterat lite i tråden, så det beror på hur strikt man vill hålla på Bara positiv förstärkning.

Jag skulle undvika att ta bollen till hästen, utan skulle hellre få rörelsen ur att hästen kommer mot bollen. Men då tänker jag att slutresultatet mer ska bli en häst som vallar bollen runt/driver runt bollen, än att den ska sparka mellan tränaren och hästen. Tror att rörelsen kommer flyta samman bättre i längden på det viset, ni vill ju att hästen ska söka upp bollen och träna upp sitt eget självförtroende. Kommer bollen mot hästen istället så är det risk att den först måste komma över "hindret" med att något är lite skrämmande för att sedan ha självförtroende nog för att ta för sig med bollen.
Men det beror på vad för typ av häst man har. På vad ni sa på filmen låter det mer som en lite försiktigare häst? Då hade jag gjort som ovan och lärt in vallande först, jag tror det bygger upp mer självsäkerhet att göra det innan man lär in att bollen kommer emot hästen. Vore det en mkt modig häst hade jag kanske provat att köra det motsatta för att lära hästen att sparka bollen mellen mig och hästen mer än att valla den.

@Vingra Tusen tack för ditt svar! Lisa som klickar på filmen är också inne på att försöka "reta" honom till att puffa hårdare. Att få honom att använda frambenet blir nog svårare men han tycker att klickerträningen är jätterolig (det syns på filmen tycker jag att han har en nyfiken, positiv attityd till det hela) så det är väl bara att fortsätta träna :). Bra kommentar om bollen, vi tänker oss i första hand att han ska putta den framför sig och då är det som du säger mest naturligt att han kommer till bollen och inte tvärt om.

Hur långa pass tränar ni andra som klickar? Och hur många olika övningar per pass?

Hur långa pass tränar ni andra som klickar? Och hur många olika övningar per pass?

Jag har visserligen mest hunnit träna med min kanin än så länge, men där tränar jag tills han tappar intresset och börjar göra annat, dvs inte söker min kontakt längre. Ibland efter två godisar, ibland efter 15. Har försökt köra på samma taktik med hästen :)

Hur länge beror mkt på koncentrationsförmåga, hur van den är och lite sådant. Mitt föl har bra koncentrationsföremåga och vi kör ca 5min och sedan paus. Jag kan däremot glatt köra mer än ett pass samma dag, så jag gör lite stallsysslor och pysslar med annat och sedan kör vi igen. Min tanke är att sluta när det går som bäst. Jag vill att djuret ska vilja mer och att det ska gå bra när vi slutar så att det är det djuret kommer ihåg till nästa gång. (huruvida jag alltid lyckas sluta vid rätt tillfälle är en annan sak däremot... jag brukar köra lite väll länge väldigt ofta)
Mitt sto har sämre koncentrationsförmåga (än fölet!), tappar intresset och blir snabbt irriterad när hon tycker att hon kan någonting och hon tycker att vi bara upprepar. Så där slutar jag snabbare eller byter övning.
Hur många klick det blir på en minut skiljer sig däremot massor mellan övning och djur... Men jag kör rätt många klick när de väll lärt sig grundprincipen och har fått upp lusten.

Med ett tidigare sto som var motvillig (halvdant godissug, mkt dålig koncentrationsförmåga och hyffsat lågt intresse) så körde jag riktigt korta pass, bara ett par klick tills hon kom på vad det var vi gjorde och sedan stopp. Allt för att bara få igång lusten och utöka hennes vilja att jobba. När hennes koncentrationsförmåga & vilja började komma upp så ökade jag sedan passen.

Jag upplever det som att många hästar (jämfört med arbetsgladare raser av hundar, dvs inte min chihuahua...) har svårt att växla mellan övningar som är under utvecklande/inlärning. Men det kanske även beror på att jag inte gör nog tydliga övergångar... Gör att jag ogärna växlar mellan övningar som är under tidig fas av inlärning på. Så fölet gör tex bara "apporteringen" som är under tidig fas med möjlgitvis något klick för uppmuntran på inkallning. Stoet jobbar jag just nu med ett hyffsat befäst trick (tramp, gjort typ 3-4 pass, hon förstår grunden och ska nivåhöjas uppåt), ett mer nyligen påbörjat (skolhalt, gjort 2pass och hon är rätt på gränsen på det klara med vad hon ska göra) och varvar sedan med typ 3-4st andra som hon kan bättre.

@Vingra Tusen tack för ditt svar! Lisa som klickar på filmen är också inne på att försöka "reta" honom till att puffa hårdare. Att få honom att använda frambenet blir nog svårare men han tycker att klickerträningen är jätterolig (det syns på filmen tycker jag att han har en nyfiken, positiv attityd till det hela) så det är väl bara att fortsätta träna :). Bra kommentar om bollen, vi tänker oss i första hand att han ska putta den framför sig och då är det som du säger mest naturligt att han kommer till bollen och inte tvärt om.
Han ser väldigt positiv ut :)
Mitt sto slår med frambenet för att hon kan spansk skritt och jag i början bad om spansk skritt mot bollen. Jag tror det naturliga för de flesta hästarna annars är att puffa med mulen och att man måste uppmuntra ben-spark lite mer. Att knuffa bollen genom att gå emot den brukar även komma mer naturligt, men det är mindre intressant som trick :p Tror igen att det mkt har att göra med hästens personlighet, har man sådan som brukar fladdra mkt med benen och mer självsäker så är den nog snabbare att vifta till med frambenet på bollen istället för att mer försiktigt knuffa med mulen.

Nuvarnade sto och valacken jag haft tidigare som jag knuffat boll med har båda varit mkt självsäkra och lätt fladdrat med framben på saker så där har det inte varit något svårt att få spark.. Körde bara ett fåtal pass med mitt mer försiktiga sto med bollen och då tror jag inte hon hann erbjuda mig att ge spark, utan hon puffade först och sedan gick hon emot och sköt bollen framför sig mer än sparkade.

@Vingra Aha, att först lära honom lyfta frambenen på kommando och sedan kombinera det med bollen var en bra idé! Min pålle är ingen som fladdrar omkring med benen utan han är nog mer försiktig av sig. När vi först introducerade bollen och ville se om han skulle börja buffa på den av sig själv så nosade han lite på den och sen gick han därifrån och började undersöka andra sidan av ridhuset typ :p. Då förstod vi nog var tvungna att göra bollen till en target så att han skulle få upp intresset för den. Vi ska fortsätta imorgon så det återstår att se om han kommer ihåg bollen, men hittills har han varit ganska lättlärd.

Det är verkligen himla roligt att se sin häst tänka och hitta på egna lösningar; man lär sig jättemycket själv också!

Det är verkligen himla roligt att se sin häst tänka och hitta på egna lösningar; man lär sig jättemycket själv också!
:D Visst är det :D Ibland känner jag mig knäpp för att jag får sådan glädje över små onödiga saker som att de knuffar på en boll :o

:D Visst är det :D Ibland känner jag mig knäpp för att jag får sådan glädje över små onödiga saker som att de knuffar på en boll :o

Ja visst blir man glad! Igår kunde jag och Lisa som klickar Theo inte hålla oss för skratt. Vi testade bollen i två omgångar. Han kom absolut ihåg den och buffade lite hårdare på den, dock inte så att den rullade. Sedan gick vi över till en annan övning för att när han fixat den avsluta med bollen igen. Jisses vad glad han blev när bollen kom fram igen! Han började trava efter den och när vi testade att sparka lite hårdare så flög han iväg efter den i några glädjesprång :) (som iofs slutade med att han glömde bort bollen, haha). Sen tycker jag att han har börjat reagera mer nyfiket på saker iom att vi introducerat en massa konstigheter via klickerträningen. T.ex. igår när jag klippte honom och den läskiga klippmaskinssladden rörde på sig på golvet. Han reagerar inte med att bli rädd och hoppa till utan han tittar på sladden, blåser lite, och sen tittar han på mig som för att säga "matte, förklara dig! Vad är det där?"

Märker ni någon skillnad på hur era hästar beter sig i andra situationer än just själva klickerträningen?

En kort filmsnutt när Theo leker med bollen :)

Jag har faktiskt köpt en riktig fotboll också, tänker att det kommer bli mer publikfriande om han lär sig sparka på en sån.

Ja visst blir man glad! Igår kunde jag och Lisa som klickar Theo inte hålla oss för skratt. Vi testade bollen i två omgångar. Han kom absolut ihåg den och buffade lite hårdare på den, dock inte så att den rullade. Sedan gick vi över till en annan övning för att när han fixat den avsluta med bollen igen. Jisses vad glad han blev när bollen kom fram igen! Han började trava efter den och när vi testade att sparka lite hårdare så flög han iväg efter den i några glädjesprång :) (som iofs slutade med att han glömde bort bollen, haha). Sen tycker jag att han har börjat reagera mer nyfiket på saker iom att vi introducerat en massa konstigheter via klickerträningen. T.ex. igår när jag klippte honom och den läskiga klippmaskinssladden rörde på sig på golvet. Han reagerar inte med att bli rädd och hoppa till utan han tittar på sladden, blåser lite, och sen tittar han på mig som för att säga "matte, förklara dig! Vad är det där?"

Märker ni någon skillnad på hur era hästar beter sig i andra situationer än just själva klickerträningen?

En kort filmsnutt när Theo leker med bollen :)

Jag har faktiskt köpt en riktig fotboll också, tänker att det kommer bli mer publikfriande om han lär sig sparka på en sån.
Jäklar vad han var positiv och tar för sig :) Duktiga ni är!

Jag upplever att mina hästar blivit mer intresserade av vad jag gör. De frågar efter uppgifter, kommer med egna lösningar och så tenderar de att klänga lite grand på mig... Det sista är rätt säkerligen på att jag är dålig på att vara konsekvent och skapat det beteendet själv...
Jag upplever att framförallt hästar som varit väldigt tradionellt hållna förrut, där de kanske inte har uppmuntrats att ta egna beslut, ta för sig, delta i vad som görs och mest stått och väntat på kommandon framförallt snabbt brukar visa tydlig skillnad. Sedan kanske inte alla ägare vill uppmuntra de sidorna hos häst, utan kanske använder klickern mer för just bara inkärning av moment. Men för mig som vill ha häst som deltar och också har skoj så är det roligt att se.
Mitt sto var skitstörig att leda när jag köpte henne. Eftersom hon var sjuk redan vid köp och vi behandlade olika saker så var det mkt promenerande och jag stod bara inte ut med att hon höll på att dra armen av mig. Fungerade heller inte genom vanliga metoder att få henne att hålla sig, men gick skitsmidigt med klickern. Och inte bara gick hon där hon skulle, hon bjöd på att börja bjuda på form och jobba av sig självt. Helt annan stolthet och nöje i hästen i att utföra simpla saker när det fanns någon vinning i det för henne.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka