Klickerträna häst

annie_

Trådstartare
Nu behöver jag sysselsätta min rymling till shettis, sedan medryttaren slutade så behöver hon göra något. Tyvärr för isisgt för att köra henne (hon går barfota) och ingen lämplig ryttare. Tänkte prova klicker!

Någon mer som håller på? Vad har ni lärt era hästar/ponnier? Tips o idéer? :idea:

Funkar det bra med stoet så blir det att klicka in halvblodet också, målet där är att få henne att kissa på kommando (sjukt smidigt, apropå min andra tråd om att effektivisera mockningen :angel: ), torde inte vara några problem!

Massor!
När min skulle till kiropraktor var han tvungen att stå med bakbenen exakt prallellt, skitvårt då de ofta särar lite på fötterna. Fixade det med klicker.
Lär in target, dvs att hästen ska dutta mulen mot en hinklock. Först på marken, sen sätter du locket på diverse ställen som tex i släpet så kan du lasta plättlätt.
Jobba på kort töm, lär in sidvärts.
Lär hästen buga.
Sen kan man släppa hästen och se vad den hittar på, min förra gillade att skaka på grejor, klick och belöning. Sen hade jag en kul partytrick där jag la en handduk på marken och sa till min häst, "gå och vinka adjö!" Hästen gick fram till handuken och viftade hej då.
Lär hästen att stå med ett eller flera ben i en hink.

Jag använder klicker med mina hästar.
Mest använder jag klickern för att bara allmänt förstärka beteénden jag vill ha vid hantering (gå i rätt position, stanna, framåt, gångartskommandon, backa, flytta olika kroppsdelar, gå in i transporten, spolning med slang osv) och ridning (inridningsmoment och toucha skrämselsaker), trickträningen är kanske bara en fjärdedel eller mindre av alla klick jag gör. Jag suger på att komma på bra passande tricks, annars skulle jag göra det mera, så får gärna tips och ideér ifrån andra!

Nuvarande stoet gör mest inkallningar, spansk skritt, sparkar på boll och bugar som fulla tricks. Vi har hållit på och klickat för att lägga sig som tricks men har allt för ofta svårt med underlag för det, sedan kliver hon upp på grejer på kommando efter inklickning, är lite roligt och värdelöst så kanske räknas som tricks? Sedan klickar jag för mkt dressyrrörelser som tricks, så som gångartsbyten, sidvärts, rygga, bak & framdelsvändningar, lite tramp osv.
Har börjat klicka in mitt föl. Honom klickar jag ännu bara mot target. Mitt föl tror jag kommer vara rätt klickerklok och ge mig rörelser som jag kan klicka för (så som Blandrastik beskriver, man släpper de lösa och bara klickar för det man tycker är roligt/bra), mitt sto ger mig bara rörelser hon redan kan.

Jag gillar mest användbara tricks, så har tänkt att föl ska lära sig apportera (inte lämpligt för stoet att lära sig som inte ska röra saker med ansiktet), är super att de kan när man tappar saker när man är lat eller sitter till häst ;) Likaså är det mkt smidigt att klicka in typ the chair game, dvs att hästen lär sig ställa upp mot saker för uppsittning, har iallafall varit användbart för mig som sitter upp ute i skogen emot allt möjligt underligt.

Mitt sto andra gången hon möter och ska sparka på boll, dräktig och rätt seg och ointresserad av det hela :o

:D Roligt!!

Ska testa lite olika grejer, lyckats slarva bort min klicker nu o har ingen susning om vart den tagit vägen...

Halvblodet ska definitivt inklickas, bortsett från att jag vill lära henne att pinka på kommando så blir det target med mål att lasta sig själv! Lite svårklass kanske, men även att vinkla om bäckenet? :angel: Tror att jag har ett tillvägagångssätt som kan funka. Shettisen ska få prova alltiallo, trötta ut huvudet riktigt! Gammelmannen också, såklart! Måste bara hitta denna jäkla klicker... Vad använder ni för godis?

@annie_ jag äger vääääldigt många klickers men tycks aldrig kunna hitta någon för det... De där små jäklarna försvinner jämt :cautious:

Jag har lekt med att vinkla bäcknet förrut, den är inte så svår. Stod mest i halt och bad att börja backa i stort. Sett någon youtube-klipp där de bad hästen ställa upp sig med rumpan emot en vägg och sedan bad den backa för att få till samma rörelse, men mitt sto har mkt lätt för att vinkla in där bak.

Jag använder allt möjligt som hästen gillar. Mest skivade morötter, men även vanliga pellets (de smular däremot rätt mkt i fickorna). Vill inte ha för stora bitar för att det ska bara vara en liten tugga och vill inte ha för små få det blir svårhanterligt. Gäller att ha stora fickor för det går åt rätt mkt snabbt..

Andra gången jag klickar föl, target som inlärning av vad klicken betyder:

Jag klicktränar alla mina djur, förutom katten pga inte är förtjust i just nånting..

Min mesta klickerhäst kan dock lite av varje. Hon har varit ett litet monster så jag har använt klicker mycket i hanteringen, typ stanna när jag stannar, hålla avstånd, vända iväg, gå på transport, parkera, gå sakta osv. Sen är hon väldigt skraj för diverse så vi har klickat in att gå på plast, igenom fladdriga draperier, stå under paraply och lite sånna miljögrejer.
Mer trixia trix så kan hon vifta med frambenen, typ tackhälsning eller början till spansk skritt i vårt fall, hon kan gå upp och stå på lastpall, både framifrån och bakifrån.

Alltså sen klicker kom in i mitt hästliv känns det typ komplett, så himla glad varje gång jag tränar för det är så kul, tycker både jag och djuren! :)

Någon som vill förklara närmare hur man gör? :o Hur börjar man från början? Klickers och lära in target, vad är det? :o Var kan man köpa klickers? Kan det hjälpa mig senare i lastningen tex vore jag tacksam.

Någon som vill förklara närmare hur man gör? :o Hur börjar man från början? Klickers och lära in target, vad är det? :o Var kan man köpa klickers? Kan det hjälpa mig senare i lastningen tex vore jag tacksam.
Klicker är typ ett belöningssytem. Klickern används för att lättare kunna precisiera exakt när hästen/djuret gjorde rätt. Det brukar göra att djuret kan förstå bättre, lära sig snabbare och man kan få mer precision i det man gör. Vad man gör är att man lär in att klick-ljudet betyder belöning och att efter klickljudet kommer belöning (oftast är det godis man jobbar med som belöning, men har man gladare hund tex så kan man kasta boll, kampa osv).

Vanligast är att klicker går hand i hand med shaping, vilket är att man lär in nya saker i små små steg. Mitt föl håller jag tex på att lära in vad jag hoppas ska bli att han apporterar. Det är sedan uppdelat i typ 10 steg där jag sakta försvårar och lägger till fler moment när han förstått föregående steg.

Target är typ en övning/grundövning som man sedan kan använda för andra övningar. Det är vanligtvis att djuret (ofta med nos/mule) rör vid ett bestämt föremål. Det är ofta en enkel övning för att lära in vad klickern betyder. Och senare är det användbart för att lära in andra saker (på häst är enkelt exempel jag själv använt target med/i att lastträning för att kunna skicka in hästen/få den att stå kvar).

Finns massor att läsa om shaping/klickerträning/operant inlärning på nätet! Finns även kurser (vet inte hur mkt det finns på hästsidan men jag vet om några), böcker osv. Finns nog rätt mkt youtube-klipp på hur man kan starta :)

Klickers brukar framförallt finnas i djur(hund)butiker. Hööks har. Jag brukar köpa billigaste möjliga som ligger bra i handen (och gärna liten då jag ofta håller något mer i handen samtidigt). Tyvärr är de små och man(jag) tappar bort de lätt :o så är rätt stor åtgång på dem:angel:

Tack så jättemycket för svar! Det låter intressant och kul, och jag ska söka lite på nätet. Det är just det som är mitt problem med lastningen, att stå kvar. Går jag ut, går han ut. I och med att jag kommer behöva lasta själv lite framöver är det viktigt att jag får ordning på den biten.

Om vi tar ett ex; jag har övat ibland att ha honom lös tex på uppbindningsplatsen i stallet och sen går jag mot hans box. Har då sagt "stanna" till honom, och om han gått efter ändå, sagt "nej" och lett tillbaks. Går igen mot boxen och ropat "kom" till honom. Kommer han då efter jag sagt "kom" får han massor med beröm. Förstår jag rätt då att klickern ska ersätta "kom" om vi tar mitt ex? Eller ska jag klicka och ge godis även när jag går?

Men först måste jag nog lära in då vad klickern betyder då, via targetövningen

Märks att jag inte kan någonting om detta :o, och har en hel del att läsa på

@Mussea det är jätte roligt att jobba med :D jag glömmer periodvis bort/tränar/jobbar på andra sätt, men just nu är jag inne i period där vi klickar igen. Har inte gått någon kurs men skulle gärna vilja komma iväg på, finns flera riktigt inspirerande tränare lite här och där och verkar som att man kan få hjälp på vägen ifrån allt ifrån grunder, uppfostring, problem, tricks och ridning ifrån flera av dem.
Ett av de största nybörjar-felen jag gjort är att inte i vissa fall se hur rörelsen/momentet ska bli i sin helhet i början utav inlärningen. Mitt nuvarande sto som är mkt snabb när hon väll kommer igång lägger därför lätt till med tveksamma del-beteénden som jag felaktigt uppmuntrat och i slutändan gör att rörelserna kan bli tokiga. Som att stå på huvudet när hon ska buga sig:banghead: Går att korrigera, men jag är lite lat :o

Jag kan tänka mig att beroende på varför din häst inte vill stå kvar i transporten så finns det olika sett att bäst tackla problemet.
Jag upplever det (och tror att det brukar rekommenderas av de flesta) att man presenterar alla övningar först i en miljö där djuret är avslappnat och kan fokusera på matte/husse. När saker sedan blir stabilare är det bättre att lägga till fler "späningsmoment" (försvårande omständigheter) så som störningar, skrämande saker osv. Min tanke är att beroende på hur spänd/ovillig din häst är över transporten så kan man behöva göra fler del-moment som leder upp till att helt vara inne i transporten.
För min mest matglada häst som inte var spänd utav transporten utan mer tyckte det var bekvämare att vara närmare matte (morsgris:love:) och närmare godiset så behövdes det inte många delmoment alls att gå in och stå kvar i transporten utan matte. För rödtotta som jag inte hade lika bra förhållande med och som hade mkt nervositet kring att vara i transporten var det svårt för rödtotta att i närheten av transporten tänka och ta godis. Nu gick jag annan väg med den hästen än klicker för att jobba med transporten, men hade jag gjort det med klickern så hade det blivit väldigt många små delsteg.

I ditt exempel så skulle jag för inkallning/inbjudan att gå till boxen klicka när han gör rätt/det du ber om/önskar. Vilket borde vara när han kommer när du ropar, beroende på hans nivå på inkallning så kan det vara bäst att klicka vid de första stegen när han kommer emot dig eller när han fullföljt hela momentet. Klickern är mer ett beröm, typ "exakt där den där sekunden gjorde du rätt". (Det går egentligen att byta ut klickern emot röst, men klickern upplevs ofta som snabbare, effektivare och mer exakt än att ge ljudkommando för rätt.) Men det finns olika vis att klicka för inkallningar med. Jag har nog mest gjort som så att jag bara använt klickern för allmänt beröm och att markera exakt vart hästen gör rätt.
Jag har med alla mina lärt in inkallningar typ som man gör med hund. Dvs jag lockar på dem och när de kommer så berömmer jag (klickar). När de sedan förstått grund-ideén på att lyssna på sitt namn och komma mot mig så försvårar jag genom störningar och ber om högre tempo.
Stå stilla har jag inte klickat för på någon av mina.

Går att lära in vad klicker-ljudet betyder på andra vis än med target även om det inte passar din häst. Mitt sto har jag inte lärt in med target då hon inte ska röra saker med ansiktet pga sin sjukdom. Kommer inte ihåg exakt vilket beteénde det var, men jag tog något som hon är naturligt bra på så att hon är benägen att göra rätt och att det var tydligt när hon gjorde rätt. Sedan var det bara att klicka för vad som var rätt och ge godis snabbt. Men target är rätt lätt för de flesta och oftast tydligt och enkelt för matte med (är svårt ibland att vara snabb och exakt :o).

Mitt Räkföl gjorde detta idag, några steg in i att han ska lära sig apportera:

Han har först kört target (dvs röra föremålet), sedan att han skulle tugga/öppna munnen mot det, sedan bita i den. Jag har tidigare hållit i hundleksaken han ska bita i, idag var försvårningen att den var på marken. Liksom att jag ibland inte klickar för att han bara små-tuggar lite på den, utan väntar ut att belöna för att han helst ska bita tag i den.
Tanken är att förstärka mera och sedan belöna för att han håller längre och längre stunder och att jag ska kasta den ifrån mig så att han går efter den och plockar upp. Sedan lite variation på föremål och att komma tillbaka med föremålet blir en kombination av inkallning (som vi också klickar lite för så smått) och att plocka upp den.

Jag tror på att han kommer bli en bättre apportör än hunden :D:o (jag har mkt oarbetsglad chihuahua)

Nu hoppar jag också in här - nyfiken novis! Vad använder ni för kommando? Alltså target fattar jag (tänkte använda ett badmintonracket) men resten? Har ni ord? Rörelser? Eller hur ska de fatta vad de ska göra? :confused: :)

Nu hoppar jag också in här - nyfiken novis! Vad använder ni för kommando? Alltså target fattar jag (tänkte använda ett badmintonracket) men resten? Har ni ord? Rörelser? Eller hur ska de fatta vad de ska göra? :confused: :)
Jag är inte säker på att jag förstår helt vad du menar... Menar du vad för kommandon vi väljer att lära in på saker? Man får ju använda vad för kommandon man själv vill. Vill jag säga "gris" för spansk skritt så är det ju upp till mig ;)
Till tex target så säger jag alltid "target" då det i mitt huvud faller sig naturligt. Sedan pekar jag oftast då det vid svårare target kan finnas många föremål eller att den är långt bort (typ inne i transport). Jag tenderar övht att "hjälpa" mina hästar med mkt pekande och kombinerande av hjälper/signaler+kommando. Kan ha att göra med att jag inte är superskicklig, men verkar rätt vanligt förekommande. Iofs så ser man det inom typ all typ av djurträning (jag tänker på allt ifrån klassisk trickträning, hundlydnad, hästdressyr osv), att man understödjer kommando-ord med andra signaler. Är riktigt sällan föraren/ryttaren/whatever verkligen står helt helt stilla och bara ger kommando, oftast ger man fler ledtrådar till vad man menar.

Tänker du på hur de ska förså vad man menar vid inlärning så finns det olika sett att lära in med klicker (är mkt av var operant betingning handlar om, olika sett att lära in).
Man pratar mkt om positiv förstärkning (mkt förenklat: typ att något positigt läggs till så att man är benägen att upprepa beteéndet), negativ förstärkning (något obehagligt tas bort för att få ett beteénde), positiv bestraffning (något dåligt läggs till för att ta bort ett beteénde), och negativ bestraffning (något positivt uteblir/tas bort).
Själva klickern handlar i stort sett bara om positiv förstärkning, att man hela tiden jobbar mot något bra (gott i de flesta fall eftersom det nästan alltid är godis/mat). Hur man sedan får de beteénden man vill ha är oftast en blandning mellan positiv förstärkning, negativ bestraffning och negativ förstärkning.
Tex så håller jag på att lära mitt sto att trampa. Jag gör det genom att peta på ett bakben i taget med ett spö. Att jag petar på bakbenen med spöet är en negativ förstärkning, jag irriterar henne lite lätt tills hon ger mig en reaktion. Mitt sto är dock ny för vad jag frågar om och bryr sig inte särskilt mkt om spöet, så hon försöker istället med någon av de rörelser hon vet att jag brukar belöna och ger mig spansk skritt istället. Vad jag gör då är att jag kör med negativ bestraffning = jag utelämnar att belöna, för hon ger mig inte det jag är ute efter.
Överlag så brukar jag manipulera mina djur till att få rätt beteénde och sedan klicka för det. När djuret börjar komma på vad det är jag är ute efter så kan man sedan vänta ut det och se om man kan få mer och utveckla beteéndet.

Hur de ska förstå vad man vill lära dem beror helt på vad det är för något. Jag har redan presenterat hur jag tänkt lära mitt föl att apportera. Klicker-träning får oftast hand-i-hand med shaping = att man delar upp inlärningen i små bitar.
För spansk skritt har jag tex gjort som med trampandet, att jag petar med spö på framben för att irritera lite och få en reaktion, så fort hästen lyfter = klick = beröm. Sedan tar man steg för steg och ber om lite mer gest och den typ av rörelse man vill ha. Efter det lägger man till att gå framåt och göra rörelsen och sätta ihop med bägge frambenen.
Inom klicker är det rätt vanligt att man även kör med "free shaping", vilket är att man är passiv som ägare i en lugn miljö där djuret är förberett på att träna med klickern. När djuret börjar göra något så klickar man, ibörjan kan man behöva klicka för minsta rörelse för att djuret bara ska våga ta för sig och "ge" rörelser. Men sedan kan djuret börja erbjuda egna rörelser som man själv inte tänkt på.

Angående att ge kommandon till rörelser/beteénden så har jag beroende på vad det är för rörelse lagt in kommandonen olika sent i tränandet. Räk-föl har inget kommando alls för vår "apportering" ännu, det är först mer när han börjar söka sig mer mot föremållet som jag tänker börja lägga in ordet, då jag vill att ordet ska förknippas med att gå mot och ta tag i föremålet (och inte så spännande kommer jag säga apport och peka mot föremål).

En del i klicker-träning är att fade:a ut (jag har glömt svenska termen för det...) själva klickern för bara kommando. Klickern är ett inlärningsverktyg, meningen är att man ska sedan kunna göra hela rörelser utan det genom att man när rörelsen är väl inlärd vänja bort klickern.

@Vingra Du svarade bra (eller vad man nu säger, haha) men tänkte typ vad säger du/gör du för att få spansk skritt, t ex? Ska väl vara lätt-tolkat men inte blandas ihop med annat, tänker jag :)

@Vingra Du svarade bra (eller vad man nu säger, haha) men tänkte typ vad säger du/gör du för att få spansk skritt, t ex? Ska väl vara lätt-tolkat men inte blandas ihop med annat, tänker jag :)
Men bä, inte fråga om den spanska skritten :angel: just den har jag aldrig kommit för att avvänja ifrån klickern och nu har den kollapsat till vilt frambensviftande... Jag säger typ "chu-chu" för spansk skritt och så pekar jag. Jag tenderar att peka mkt, både på hästen och föremål. Till tidigare häst där jag lärde in spanska skritten med frambenen mer var för sig så sa jag "höger" och "vänster" för benen separat, men på nuvarande har jag lagt till kommandot mer när rörelsen var mer klar som en helhet än för benen för sig.
Närmsta kommando jag har är att jag säger typ "shhhhyy" för att backa, vilket även lätt blir shy-shy-shy då hon periodvis är seg att backa.
Säger "ner" för bugningen (den som är att stå på huvudet).
"target" för att röra mule mot föremål. Sa "touch" till en tidigare häst.
"upp" för att kliva upp på föremål.
"get" för bergsgeten.
Namnet för inkallning, hade en häst som även kom på "häst" då jag fick för mig att det var underhållande.
"bak" för bakdelsflyttning bort ifrån mig, "kom" mot mig.
"bort" för flytt av framdelen bort ifrån mig. Kan inte komma på vad jag säger för mot mig.
"flytta" för rak skänkelvikning ut/sidepass (som däremot inte är så rak...)
"snurra" för framdelsvändning/runttrampande på framdelen.
"ut" för att skicka bort henne.
"vända" för att göra helomvändning/varvbyte vid typ löslongering.
Kommer inte på fler nu. Smackar för fram, "proo" för halvhalt, "woho" för halt, "stanna" för parkering. Skritta, trava, galopp. Min häst kan även gångartskommanonden hyffsat på engelska :P Rätt säker på att hon även kan de på holländska sedan tidigre ;)

Jag tror att hästar har bättre öra för kommandon än vad folk tror (dvs kan komma ihåg fler och utskilja vad man säger).

@Vingra Tack, precis detta jag menade! Eftersom du känner till min ponny litegrann från nätet så kanske du också vet att hon mer än en gång visat skolorna ovan marken för mig sådär spontant. Det är en dröm (man måste få drömma! :love: ) jag har att hon skulle kunna dem, lite mer korrekt då, på kommando. Har dock börjat med höger och vänster ;), för att underlätta sen när jag kör (hrm, alltså, när ponnyn är inkörd. Lite närmare i framtiden dock :p)

@Vingra Tack, precis detta jag menade! Eftersom du känner till min ponny litegrann från nätet så kanske du också vet att hon mer än en gång visat skolorna ovan marken för mig sådär spontant. Det är en dröm (man måste få drömma! :love: ) jag har att hon skulle kunna dem, lite mer korrekt då, på kommando. Har dock börjat med höger och vänster ;), för att underlätta sen när jag kör (hrm, alltså, när ponnyn är inkörd. Lite närmare i framtiden dock :p)
Ah jag har koll ;) Tycker du ska tricksa lite med din fröken nu under konvalescenstiden! Finns saker man kan göra i stort sett stillastående eller lugnt som dessutom kan stärka kroppen förutom aktivera huvudet :) Är så jag började köra mer tricks än bara allmän-lydnad/belöning med nuvarande madam.

Att göra "högre skolor" av olika slag är inte så ovanliga tricks, har hon dessutom lätt för det så borde det inte vara så svårt att få in.
Jag tänker att lär man dem via att göra en skolhalt som trick och sedan bara fortsätta lägga mer vikt bak så får man fint sittande häst och inte så mkt stegring, vilket borde vara trevligare? Har själv funderingar åt det hållet :angel: min dam utövar "sitta fint" när saker går fel och är rätt maffigt att sitta på...

Jag tänker att lär man dem via att göra en skolhalt som trick och sedan bara fortsätta lägga mer vikt bak så får man fint sittande häst och inte så mkt stegring, vilket borde vara trevligare?

Ja precis, när hon gjort det i töm (heh, av frustration dock) har hon inte rest sig rätt upp utan mer satt sig på bakbenen. Det kluriga är väl att göra det på rätt sätt så att de inte använder det emot en..

Ska skriva ut lite härifrån och sen börja träna så fort motivationen kommit tillbaka :)
Just nu vill jag så mycket och har så många planer att det blir överslagshandling och ingenting av det hela :meh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka