Nu hoppar jag också in här - nyfiken novis! Vad använder ni för kommando? Alltså target fattar jag (tänkte använda ett badmintonracket) men resten? Har ni ord? Rörelser? Eller hur ska de fatta vad de ska göra?
Jag är inte säker på att jag förstår helt vad du menar... Menar du vad för kommandon vi väljer att lära in på saker? Man får ju använda vad för kommandon man själv vill. Vill jag säga "gris" för spansk skritt så är det ju upp till mig
Till tex target så säger jag alltid "target" då det i mitt huvud faller sig naturligt. Sedan pekar jag oftast då det vid svårare target kan finnas många föremål eller att den är långt bort (typ inne i transport). Jag tenderar övht att "hjälpa" mina hästar med mkt pekande och kombinerande av hjälper/signaler+kommando. Kan ha att göra med att jag inte är superskicklig, men verkar rätt vanligt förekommande. Iofs så ser man det inom typ all typ av djurträning (jag tänker på allt ifrån klassisk trickträning, hundlydnad, hästdressyr osv), att man understödjer kommando-ord med andra signaler. Är riktigt sällan föraren/ryttaren/whatever verkligen står helt helt stilla och bara ger kommando, oftast ger man fler ledtrådar till vad man menar.
Tänker du på hur de ska förså vad man menar vid inlärning så finns det olika sett att lära in med klicker (är mkt av var operant betingning handlar om, olika sett att lära in).
Man pratar mkt om positiv förstärkning (mkt förenklat: typ att något positigt läggs till så att man är benägen att upprepa beteéndet), negativ förstärkning (något obehagligt tas bort för att få ett beteénde), positiv bestraffning (något dåligt läggs till för att ta bort ett beteénde), och negativ bestraffning (något positivt uteblir/tas bort).
Själva klickern handlar i stort sett bara om positiv förstärkning, att man hela tiden jobbar mot något bra (gott i de flesta fall eftersom det nästan alltid är godis/mat). Hur man sedan får de beteénden man vill ha är oftast en blandning mellan positiv förstärkning, negativ bestraffning och negativ förstärkning.
Tex så håller jag på att lära mitt sto att trampa. Jag gör det genom att peta på ett bakben i taget med ett spö. Att jag petar på bakbenen med spöet är en negativ förstärkning, jag irriterar henne lite lätt tills hon ger mig en reaktion. Mitt sto är dock ny för vad jag frågar om och bryr sig inte särskilt mkt om spöet, så hon försöker istället med någon av de rörelser hon vet att jag brukar belöna och ger mig spansk skritt istället. Vad jag gör då är att jag kör med negativ bestraffning = jag utelämnar att belöna, för hon ger mig inte det jag är ute efter.
Överlag så brukar jag manipulera mina djur till att få rätt beteénde och sedan klicka för det. När djuret börjar komma på vad det är jag är ute efter så kan man sedan vänta ut det och se om man kan få mer och utveckla beteéndet.
Hur de ska förstå vad man vill lära dem beror helt på vad det är för något. Jag har redan presenterat hur jag tänkt lära mitt föl att apportera. Klicker-träning får oftast hand-i-hand med shaping = att man delar upp inlärningen i små bitar.
För spansk skritt har jag tex gjort som med trampandet, att jag petar med spö på framben för att irritera lite och få en reaktion, så fort hästen lyfter = klick = beröm. Sedan tar man steg för steg och ber om lite mer gest och den typ av rörelse man vill ha. Efter det lägger man till att gå framåt och göra rörelsen och sätta ihop med bägge frambenen.
Inom klicker är det rätt vanligt att man även kör med "free shaping", vilket är att man är passiv som ägare i en lugn miljö där djuret är förberett på att träna med klickern. När djuret börjar göra något så klickar man, ibörjan kan man behöva klicka för minsta rörelse för att djuret bara ska våga ta för sig och "ge" rörelser. Men sedan kan djuret börja erbjuda egna rörelser som man själv inte tänkt på.
Angående att ge kommandon till rörelser/beteénden så har jag beroende på vad det är för rörelse lagt in kommandonen olika sent i tränandet. Räk-föl har inget kommando alls för vår "apportering" ännu, det är först mer när han börjar söka sig mer mot föremållet som jag tänker börja lägga in ordet, då jag vill att ordet ska förknippas med att gå mot och ta tag i föremålet (och inte så spännande kommer jag säga apport och peka mot föremål).
En del i klicker-träning är att fade:a ut (jag har glömt svenska termen för det...) själva klickern för bara kommando. Klickern är ett inlärningsverktyg, meningen är att man ska sedan kunna göra hela rörelser utan det genom att man när rörelsen är väl inlärd vänja bort klickern.