Sv: Klicker-metoden?!
En person skrev i ett annat forum ungefär såhär ang klickerträning:
"Istället för att först lära hunden vad som är fel, för att sedan kunna lära den vad som är rätt, så lär man hunden direkt vad som är rätt och förhindrar möjligheterna att över huvud taget göra fel. När hunden sedan ska välja vad den ska göra så kan den inte välja att göra rätt eller fel, utan bara att göra rätt, eftersom det är det enda alternativ den då har."
Jag tycker att det är en ganska trevlig beskrivning av klickerträning, och man behöver inte gå runt med en klicker i handen och godis i den andra hela tiden för att ha något "klicker-tänk".
Mina hundar fungerar allra bäst när jag har just sådant tänk. När jag sedan har en klicker i handen vid inlärning av tricks eller liknande så går inlärningen fantastiskt bra, eftersom jag då kan få till en riktigt bra tajming och hundarna förstår precis exakt vad de gjort rätt och att det faktiskt är rätt också.
Förut var jag skeptisk till klickerträning. Jag tänkte att man skulle bli fast i att ständigt gå runt med klickern i handen, aldrig kunna träna något utan den, aldrig kunna belöna på annat sätt och aldrig få till ordentliga trick/lydnadsmoment/whatever eftersom hunden hela tiden skulle "lista ut själv" vad som skulle göras. Men jag läste på, och ju mer jag läste desto mer insåg jag att jag var ute och cyklade. Sakta men säkert la jag om mitt träningssätt och det passar mig och mina hundar utmärkt.
Andra pratar om tajming med klickandet osv. Men jag tycker faktiskt att det inte gör så mycket om du tajmar fel. Det värsta som händer är att hunden lär sig fel sak eller att den inte lär sig något alls (om du skulle vara väldigt okonsekvent med när du klickar). Om man jämför det med att säga åt hunden när den gör fel och sedan berömma när den gör rätt, så tror jag det gör mycket mer skada om du råkar ha dålig tajming.
Sedan finns det såklart mellanlägen mellan att klickerträna och ryta åt hunden att den gör fel för att sedan belöna rätt, men ska man ha med alla sådana så blir det lite svårt att göra riktiga jämförelser i text