Klicker-metoden?!

Sv: Klicker-metoden?!

Jag är klickerinstruktör och problemhundsutredare, alla problemhundar jag jobbar med en längre tid klickas alltid in. När jag har kurser så rekommenderar jag alla att klicka in, men det är självklart inget krav.

När det gäller problemhunden, eller träning överhuvdtaget, så finns det alltid sekunder då hunden gör precis rätt. Att fånga dessa sekunder med ett "Bra!" eller "Rätt!" kan många gånger bli fel, du belönar fel sekund. Där är klickern helt out-standing.

Samma för den vanliga lydnadshunden i moment, att kunna peka på det beteende som är på "rätt väg", där också klickern oumbärlig för mig.

Men den bygger inga relationer, så jag använder den inte till allt.

Jag är helt såld på klickerträning. Det är något som passar mig och min lilla valpis jättebra. Har även omvänt en ordentlig busig/ouppfostrad valp som ägarna inte riktigt hade kontroll över mha. klickerträning och nu älskar ägarna och deras valp det.
Det hela går ju ut på att fånga de bra beteenden och ignorera de dåliga (sen såklart om hunden tar mat från bordet så ska den ju ha en ordentlig tillsägning..). Något som jag tycker är mycket logiskt och effektivt, just för att man kan tajma så bra med att "klick" när hunden sätter sig ner och inte när den redan sitter ner och tittar på en - då är det ju det den har gjort rätt och inte det att den satte sig ner.

Till Blandrastik: vad menar du med att den inte bygger relationer?

Till Blandrastik: vad menar du med att den inte bygger relationer?

Att det finns de som menar att man har klicker till allt och jag menar att själva relationen du har med din hund, att du är en trygghet, att du är den man "frågar" att du är den man samarbetar med. Den relationen kan du inte skapa "Klickervis"

Jag lär in mestadels trick på min vovve med klickern och shaping. Han verkar gilla det och lär sig snabbare än snabbast, locka fram beteendet, klicka, godis, sedan bjuder han på beteendet så fort att jag knappt hinner med. Jag har dock fått känslan av att han blir lite stressad av det.

En annan varning är det här med snabbhet och timing. Jag var på kntarellsök kurs där vi jobbade med klicker. En av förarna var inte van vid träningen (inte van vid träning alls med hund tror jag) Och klickade nästan utan undantag vid fel tillfälle. Hennes urgulliga tik förstod nog inte mycket den kursen. Klickern är inte optimal för alla.

En annan varning är det här med snabbhet och timing. Jag var på kntarellsök kurs där vi jobbade med klicker. En av förarna var inte van vid träningen (inte van vid träning alls med hund tror jag) Och klickade nästan utan undantag vid fel tillfälle. Hennes urgulliga tik förstod nog inte mycket den kursen. Klickern är inte optimal för alla.

Delvis knapp

Om du som förare inte lärt dig timing och kriterier så är det ingen idé att klicka förrän du tagit reda på hur man använder en klicker.
Timing är nyckeordet här. Viktigt också att lära in vad klicket betyder för hunden = "aha, exakt HÄR gjorde jag rätt, nu kommer belöningen".
En klickerkurs innan man börjar är GULD värt!
Jag använder klicker vid inlärning och om jag vill förbättra moment, när hunden har fattat vad det går ut på behövs inte klickern.

(Psst. för att det inte ska bli missförstånd så är mitt inlägg INTE riktat till Ace, utan mer allmänt, men lånade ciatet för att visa hur fel det kan bli;))

En person skrev i ett annat forum ungefär såhär ang klickerträning:
"Istället för att först lära hunden vad som är fel, för att sedan kunna lära den vad som är rätt, så lär man hunden direkt vad som är rätt och förhindrar möjligheterna att över huvud taget göra fel. När hunden sedan ska välja vad den ska göra så kan den inte välja att göra rätt eller fel, utan bara att göra rätt, eftersom det är det enda alternativ den då har."

Jag tycker att det är en ganska trevlig beskrivning av klickerträning, och man behöver inte gå runt med en klicker i handen och godis i den andra hela tiden för att ha något "klicker-tänk".

Mina hundar fungerar allra bäst när jag har just sådant tänk. När jag sedan har en klicker i handen vid inlärning av tricks eller liknande så går inlärningen fantastiskt bra, eftersom jag då kan få till en riktigt bra tajming och hundarna förstår precis exakt vad de gjort rätt och att det faktiskt är rätt också.

Förut var jag skeptisk till klickerträning. Jag tänkte att man skulle bli fast i att ständigt gå runt med klickern i handen, aldrig kunna träna något utan den, aldrig kunna belöna på annat sätt och aldrig få till ordentliga trick/lydnadsmoment/whatever eftersom hunden hela tiden skulle "lista ut själv" vad som skulle göras. Men jag läste på, och ju mer jag läste desto mer insåg jag att jag var ute och cyklade. Sakta men säkert la jag om mitt träningssätt och det passar mig och mina hundar utmärkt.

Andra pratar om tajming med klickandet osv. Men jag tycker faktiskt att det inte gör så mycket om du tajmar fel. Det värsta som händer är att hunden lär sig fel sak eller att den inte lär sig något alls (om du skulle vara väldigt okonsekvent med när du klickar). Om man jämför det med att säga åt hunden när den gör fel och sedan berömma när den gör rätt, så tror jag det gör mycket mer skada om du råkar ha dålig tajming.

Sedan finns det såklart mellanlägen mellan att klickerträna och ryta åt hunden att den gör fel för att sedan belöna rätt, men ska man ha med alla sådana så blir det lite svårt att göra riktiga jämförelser i text ;)

Jag gillar klickern, helt klart! Jag tränade lite smått med "min" Whippet, och han var heeelt omotiverad! Vi klarade aldrig sitt eller ligg.
Då skaffade jag klickern och nu kan han sitt, ligg, skaka på huvudet, gå och lägg dig och snart vacker tass :)

Jag använder inte klickern " som man ska ". Han erbjuder inte en miljon trick, utan jag hjälper honom. När vi lärde in skaka på huvudet tog jag handen till vänster och när han kollade dit klickade jag och det funkar för oss :)

Jag har klickat mycket med min huskytik. Främst tricks, och hon har själv fått tänka. När jag tar fram klickern så gör hon massa saker för o se när hon gör rätt, och till exempel om jag vill lära henne buga så klickar jag när hon är på väg att göra det :) Har funkat kanon och hon har lärt sig snabbt.

För mig är inte själva klickern central i klickerträning. Träningen bygger på positiv förstärkning som ges mer exakt tack vare ett hjälpmedel. Det behöver inte vara något som låter, utan kan lika gärna vara något som man upplever med andra sinnen (t.ex. ett ljus som blinkar till).

Bäst effekt får klicket om det är distinkt och "likadant varje gång". Karen Pryor skriver en hel del om detta i "Reaching animals mind". Om man väljer att göra klick-ljud med munnen för att slippa bära på en klicker ska man därför veta att det kan ha lite sämre effekt, eftersom ljudet kan variera från gång till gång.

Att välja att jobba med positiva metoder och utifrån detta inte bara förstärka färdiga beteenden, utan även shejpa fram helt nya beteende, är otroligt roligt och spännande!

Många skriver att "klickerträning är bra på appellplanen, men ibland måste man ge en tillrättavisning...". Så är inte fallet. Det finns många exempel på hundtränare som har riktigt lydiga och trevliga vovvar utan att någonsin ha använt ordet "nej" i sin träning. Kom ihåg att varje gång du använder positivt straff (lägger till obehag för att minska sannolikheten för att ett beteende sker) så tappas också effekten av din positiva förstärkningen. Det faller sig nämligen naturligt för djur (och människor) att i första hand undvika obehag. Därmed försvinner en del av den där aktiva, engagerade och glada hunden som är så underbar att leva med.

Jag tycker att klickern är ett fantastiskt redskap.
Dels för att lära in olika moment som jag har nytta av i träningen med min hund. Men även som ett aktiveringssätt så hunden får tänka lite.
Min jycke blir fullkomligen lycklig när jag plockar fram klickern :banana:
Jag har inte alltid något speciellt jag vill lära honom, utan hittar något han gör spontant och kör vidare på det.

Att starta med en kurs är nog inte dumt.

Liknande trådar

Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 030
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Jag var inne på apotea nyss för att köpa en tandkräm till vår hund, men det finns ju MASSOR :eek:. Vilken sort rekommenderar ni :) ?
Svar
16
· Visningar
1 211
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2