Sv: Klicker/clicker --- informera mig
*lånar knapp*
Jag är jättenyfiken på detta med klicker! Nyligen inhandlade jag en blå liten klicker som sitter i ett fint nyckelband numera!
MEN - jag har knappt börjat träningen för jag undrar fortfarande över en del detaljer.
När det begav sig gick jag en shaping-kurs (hundra år sedan) och då hade vi visselpipor. De var lite svåra att använda eftersom man kanske visslade olika långt, eller högt omedvetet. Jag ser att klickern därmed förmodligen är bättre, samt att man också kan prata med hunden när man klickar (tillskillnad från visselpip-modellen).
Nu undrar jag över dessa "targets" - lock. lådor, skåpsluckor, post-it-lappar etc...
Jag hade tänkt; (skratta inte nu, ni som kan - för kanske fantiserar jag för vilt om klickerns fantastiska egenskaper?
) att när min hund är "inklickad" då skulle jag kunna använda det som belöning vid inlärandet av exempelvis fjärrdirigering.
Men vad händer då om hunden fått för sig att han skall hitta ett lock? Tänk att jag till exempel vill lära in rutan. Hunden skall in i rutan, går dit och jag klickar. Börjara han inte då titta sig omkring efter en låda?
Eller om jag tränar inkallning med stående - kan det tänkas att han letar efter lock om jag klickar?
Jag vill ju ha en hund som uppfattar klickern som att "yes - det var
precis det här jag gjorde som var rätt" och som då väntar på att jag springer dit och ger honom godis.
Nu får ni erfarna "klickare" hjälpa mig, för jag måste erkänna att jag kommit av mig lite med inklickningen med hunden, för jag undrar hur jag skall använda det praktiskt...
Thina - förresten - din träning på
partnern var underbar!
Här hade det inte fungerat, men jag tror det beror på en något
för hög intelligens!
I alla fall om man frågar honom själv!