Klicka in hunden

M

millansnillan

Vad anser ni är den bästa metoden för att klicka in hunden?

Den enda metod jag har hört är att klicka och sedan snabbt ge godis, finns det fler alternativ?

Sv: Klicka in hunden

Har aldrig hållt på med klicker men som jag har fattat det så när hunden tittar på dig så klickar du och ger godis....
Min kompis gjorde så och sen la hon ut en liten fyrkantig matta och när hunden nuddade mattan så klickade hon och gav godis. Tillslut så fattade vovven att om jag kliver på mattan så får jag godis:idea:

Har gjort just som du sa...gett godis och klickat, i en jämn ström, ca 10 bitar (gjorde detta 3-4 gånger på olika ställen).

Jag tog en näve godis (ja, torkad blodpudding) och satte mig i soffan.

Klickade och kastade en godis. Klickade igen och kastade. Klickade och kastade. Till slut (efter typ 3 klick) så kunde jag klicka när han var påväg ut ur rummet, då vände han. Då är hunden inklickad.

*kl*
min vovve var lite halvt inklickad när han kom hit, men det tog ett tag innan han förstod det där med att tänka själv.. Men nu tänker han nästan lite för mkt själv istället;)

Men själva inklickningen gjorde jag som de flesta andra, klick, godis, upprepa ett antal gånger. Andra alternativ är ju som nämnts det med att nudda något med nos/tass eller att ge godis samtidigt som klicket (kan vara lite svårt med timing men jag vet folk som börjat så)

Jag märkte att han var inklickad när han började slå knut på sig själv så fort han såg/hörde att jag hade klickern i handen (jag brukar skaka på den innan jag börjar träna, det skramlar lite speciellt då).. :D

Vid själva inklickningen ska det inte finnas några som helst krav eller förväntningar på hunden. Då är det bara klick och samtidig belöning (godisbit) som gäller. Gör 3-5 gånger, flytta dig en bit och upprepa, flytta igen och upprepa. Det är för att hunden helt säkert ska koppla att klick=belöning kommer.
När du väl börjar träna in olika beteenden/moment får ju klickern betydelsen "exakt där gjorde du rätt och belöning kommer".
Jag kan varmt rekommendera en himla bra bok: "Klickerträning för din hund" av Morten Egtvedt och ? som finns hos canis.se. Den förklarar klickerträning på ett bra sätt och dessutom förklaras rätt mycket om inlärningspsykologi, så att det är lite lättare att förstå varför man bör göra på vissa sätt och undvika andra.
Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
521
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 445
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar