Kliar upp sår

SkorpSmulan

Trådstartare
Min häst har opererat bort en stor ink precis i sadelläget, mitt under. Det har tagit lång tid för det att läka med komplikationer men nu är det bara som en avlång enkrona stort ungefär, ser ut som ett skrubbsår.
Problemet är att det kliar något vansinnigt för henne och hon kliar upp det hela tiden. :(
Jag har insett att jag nog måste köpa en haklapp åt henne så att det får en chans att läka någon gång, det har blivit en tunn hud över några gånger men så är hon där och skrapar sig blodig med tänderna.
Finns det något jag kan göra för att det inte ska klia så hemskt?
Någon som har något tips?

Vad säger veterinären? Det finns ju bedövningssalvor för människor tex xylocain som kan lindra klåda men jag vet inte om det används på hästar så fråga veterinären

Min häst har opererat bort en stor ink precis i sadelläget, mitt under. Det har tagit lång tid för det att läka med komplikationer men nu är det bara som en avlång enkrona stort ungefär, ser ut som ett skrubbsår.
Problemet är att det kliar något vansinnigt för henne och hon kliar upp det hela tiden. :(
Jag har insett att jag nog måste köpa en haklapp åt henne så att det får en chans att läka någon gång, det har blivit en tunn hud över några gånger men så är hon där och skrapar sig blodig med tänderna.
Finns det något jag kan göra för att det inte ska klia så hemskt?
Någon som har något tips?

Haklapp alternativt något soltäcke/flugtäcke som skyddar. Sedan finns det självhäftande plåster/polster att köpa och klistra över, men det river hästen säkerligen av om den får chansen. En munkorg typ betesreducerare kanske är att fundera på?

Beroende på hur långt bak den sitter hade jag rekommenderat täcke eller det räcker kanske med ett bogskydd.
Haklapp upplever jag skyddar bäst mot hästar som drar siga själv i täcket i bogen eller i benskydd.

Vad säger veterinären? Det finns ju bedövningssalvor för människor tex xylocain som kan lindra klåda men jag vet inte om det används på hästar så fråga veterinären

Haklapp alternativt något soltäcke/flugtäcke som skyddar. Sedan finns det självhäftande plåster/polster att köpa och klistra över, men det river hästen säkerligen av om den får chansen. En munkorg typ betesreducerare kanske är att fundera på?

Beroende på hur långt bak den sitter hade jag rekommenderat täcke eller det räcker kanske med ett bogskydd.
Haklapp upplever jag skyddar bäst mot hästar som drar siga själv i täcket i bogen eller i benskydd.

Jag skulle bett veterinären om en klådstillande salva. Bara en vanlig mjukgörande salva kan funka eftersom ärr ofta kliar när de läker.

Tack för tipsen.

Veterinären har rekommenderat honungssalva så det har jag smort med, det verkar dock inte hjälpa klådan alls.
I övrigt är veterinären inte så jätte intresserad av att hon kliar sig men jag kanske får pusha på om något klådstillande.

Täcke har hon haft nästan hela tiden, Norrbotten vi har svinkallt, det hjälper inte hon kommer åt ändå. Bogskydd blir nog för kort och jag misstänker att ett exemtäcke skulle hon ändå bara riva ovanpå.

Om det inte är ett öppet sår så hade jag provat med tjärsalva. Det dämpar klåda bra och hjälper till att läka. Man ska ju inte använda tjärsalva där solen kommer åt men vad jag förstår satt inken i sadelgjordsläget? Alltså under magen?

Om det inte är ett öppet sår så hade jag provat med tjärsalva. Det dämpar klåda bra och hjälper till att läka. Man ska ju inte använda tjärsalva där solen kommer åt men vad jag förstår satt inken i sadelgjordsläget? Alltså under magen?
Precis, mitt under. Det är som ett skrubbsår om man ska förklara hur det ser ut.

Värre om inte täcket hjälper!
Kan du inte spänna fast typ ett schabrak med en gjord delar av dygnet det är ju lite tjockare i värsta fall under täcket. Bättre såret läker och hästen är lite varm.

Kan du inte spänna fast typ ett schabrak med en gjord delar av dygnet det är ju lite tjockare i värsta fall under täcket. Bättre såret läker och hästen är lite varm.

Fast såret sitter ju under magen i sadelgjordsläget. Känns livsfarligt att försöka spänna fast ett schabrak där.

Nej det är nog omöjligt att sätta fast något under magen.
Hästen är inte direkt still heller så oavsett vad man skulle försöka sätta dit skulle det röra på sig.

Liknande trådar

Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 395
Senast: Petrow90
·
Hundhälsa Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade...
Svar
7
· Visningar
2 308
Senast: Stinaelin
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 061
Senast: Marvin
·
Kropp & Själ Jag och en vän blir inte kloka på detta! Jag hade problem med torsk när jag ammade dottern. Körde jag med vishyvatten innan och efter...
2
Svar
30
· Visningar
5 889
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar