Kliar svansen

T

Tebazz

Min häst har börjat klia sig något ofantligt på svansroten. Jag tycker detta är så tråkigt att se. Hans tjocka svans bara tunnas ut mer och mer, och alla korta svanshår på svansroten står åt alla håll.

Förstår ju att det beror på att han är varm, men han har aldrig kliat såhär mycket förut när jag haft honom. Har kollat så att det inte är insekter eller något i svansroten, och det är nog inte exem heller.
Han går jämt med utsläppt svans, och jag försöker att inte tvätta den speciellt ofta, utan bara borsta igenom den några dagar i veckan.

Finns det något sätt att motverka detta jobbiga kliande och förstörelse av svansen?
Väldigt tacksam för tips och råd :bump:
 
Sv: Kliar svansen

Jag har tvättat min häst med hexocil i svansen. Smuts kan ju ge klåda. Sprayat med aloevera och smort med fetsalva.
Har blivit bättre.
 
Sv: Kliar svansen

Vad är hexocil?
Ska testa med aloevera, har ett svagt minne om att jag använde det till en av mina gamla sköthästar med samma symptom.
Han är inte smutsig i svansroten, är rätt noga med hans svans :angel:
 
Sv: Kliar svansen

ett schampo. Finns på gr*nngården lr liknande. Bra mot klåda och sånt :)
Aloevera sprayen köpte jag i någon hästsportbutik. Har hört att vissa sprayat med fodervinäger på klåda? Kolla på islandsforumet, dom är experter på kli :)
 
Sv: Kliar svansen

Haha, det ska jag göra ;)
Det är ju inte mycket han kliat bort, men jag vill helst motverka det så snabbt som möjligt innan hela svansen är borta..
Ska kika på gg nästa gång jag har vägarna förbi.
Tack för svar sålänge :bow:
 
Sv: Kliar svansen

Det kan även vara värt att testa Helosan Sol. Det brukar få det att sluta klia i svansen på vår häst i alla fall. Smörj in på svansroten där hästen kliat sig en gång om dan.

Ett annat tips är att istället för Hexocil så finns det schampoo med samma användningsområde på vanliga apotek också. Heter VetriDerm K-Hex.
 
Sv: Kliar svansen

Tack, det ska jag kolla upp :idea:
Det är ju inte speciellt mycket hår som är borrtskavt, men det står som skatbo där bak på honom. Vill ju helst få det att sluta i tid :D
Tack för tips :bow:
 
Sv: Kliar svansen

Det finns ett medel som heter AVS 14 och marknadsförs av Eclipse Biofarmab, det är super! Alla jag känner som har prblem med att hästen kliar sönder sin svans använder det.

Jag har ngn gång blandat jodopax med massa vatten och tvättat ev smörjt in med ngt efteråt.

Annars hur är det med avmaskning? Vissa hästar kliar ju sönder sig där bak om de har mask.....
 
Sv: Kliar svansen

Det kanske jag ska testa då. Finns det i vanliga ridsportsaffärer?

Han är inte avmaskad i år (inte haft problem med mask de gånger jag träckkollat), ska dock skicka in ett nytt träckprov nu i veckan är det tänk (om han vill skita någon gång), och i så fall avmaska nu innan betessläppet.
Men som sagt är det inte sönderkliat än, vill bara att det inte ska gå till det stadiet.
 
Sv: Kliar svansen

Som många säger smuts och svett kan få vilken häst som helst att klia sönder sig..

Tvätta hästen grundligt och var superduper noga med att verkligen ha sköljt bort att schampoo.

Är hästen vit så smörj in . Jag som har ljus häst( isabell) har köpt vanlig solspray till människor som jag sprejjar in mittenbenan i manen, svansroten, bläsen och mulen med.
Funkar toppen.
Jag har solskyddsfaktor 20


Sedan har jag köpt ett medel som finns att köpa på Gr'anng*rden en vit flaska med grön lapp på.. Hm kommer inte ihåg vad de heter men de står på flaskanatt det ska ta bort klådan oavsätt orsak=)

Funkar iaf på min häst som kliar sig så fort hon är skitig/har intorkat svett
 
Sv: Kliar svansen

Jag har använt prob-olja som funkar bra. Har även köpt ett medel på apoteket, kommer inte ihåg vad det heter, kollar det ikväll.
 
Sv: Kliar svansen

Som många säger smuts och svett kan få vilken häst som helst att klia sönder sig..

Tvätta hästen grundligt och var superduper noga med att verkligen ha sköljt bort att schampoo.

Är hästen vit så smörj in . Jag som har ljus häst( isabell) har köpt vanlig solspray till människor som jag sprejjar in mittenbenan i manen, svansroten, bläsen och mulen med.
Funkar toppen.
Jag har solskyddsfaktor 20


Sedan har jag köpt ett medel som finns att köpa på Gr'anng*rden en vit flaska med grön lapp på.. Hm kommer inte ihåg vad de heter men de står på flaskanatt det ska ta bort klådan oavsätt orsak=)

Funkar iaf på min häst som kliar sig så fort hon är skitig/har intorkat svett

Kan det vara Equidox Tinktur (mot svansklåda)? Använder det på min häst sommartid, funkar kanon!
 
Sv: Kliar svansen

Kolla om det kan vara springmask, det kan ge svansklåda.

Hexocil används mot löss&loppor, jag tycker det är rimligt att du konstaterar att behovet finns innan du använder det...!;) Löss & loppor brukar synas först på framdelen, och klia lite här och där på halsen.

Sommareksem brukar innefatta både man&svans.

Min häst skavde sin svans mot väggen när hon stod på stall, för hon tyckte det var bekvämt att luta bakdelen mot väggen. Svansen fick lite stryk av det, men det växte ut igen när hon hamnade på lösdrift. Kolla så det inte bara är något sådant.

Försök att ta reda på orsaken först, annars kan du behandla ihjäl dej!!!
 
Sv: Kliar svansen

Kolla om det kan vara springmask, det kan ge svansklåda.

Hexocil används mot löss&loppor, jag tycker det är rimligt att du konstaterar att behovet finns innan du använder det...!;) Löss & loppor brukar synas först på framdelen, och klia lite här och där på halsen.

Sommareksem brukar innefatta både man&svans.

Min häst skavde sin svans mot väggen när hon stod på stall, för hon tyckte det var bekvämt att luta bakdelen mot väggen. Svansen fick lite stryk av det, men det växte ut igen när hon hamnade på lösdrift. Kolla så det inte bara är något sådant.

Försök att ta reda på orsaken först, annars kan du behandla ihjäl dej!!!

Jo, det är det jag känner. Jag är nästan 100 på att det inte är eksem, för han har aldrig haft ont av det förut, och det är bara svansen han kliar.
Jag tror bara det är så att han står och gnider den mot väggen för att han är lite varm, eller liknande.
Tänkte om det fanns något tips mot just värmen och kliandet.
Ska träck-kolla i veckan som sagt, och isf utesluta det.
tack för tips så länge, återkommer om problemet fortsätter :bow: :bump:
 
Sv: Kliar svansen

Jahapp, då var hästen träckkollad och hade 0 på allt.
Så mask är det inte då med andra ord.
Kammade igenom svansen ordentligt i förrgår för att se om han fortsatte klia, men jag såg ingenting igår morse, och inget imorse när jag släppte ut heller. Han kanske helt enkelt bara gjorde det en gång :confused: Är väldigt fundersam till vad kraken håller på med
 
Sv: Kliar svansen

Mina får alltid lite "sommarklåda" i svansroten (säkerligen pga sol/insekter m.m). Jag använder PÄLSGLANS (Foxfire) som jag sprutar in i hårbotten på svansen (ca 1-2ggr/vecka). Det funkar jättebra! Billigt och enkelt!
 
Sv: Kliar svansen

Funkar det med bara pälsglans verkligen? är inte det bara smutsavisande?
 
Sv: Kliar svansen

Hexocil mot löss och loppor??? Säger inte att du har fel men är det inte mot typ svamp och bakterie-problem?
Prob använder jag med gott resultat. Schamponera en gång i veckan och ger det sig inte så smörj in olja 1-2 gånger om dan
Hoppas det blir bättre
 
Sv: Kliar svansen

KL

Havre ska vara anti-kliande.. man kan prova att tvätta lite med det för att behandla symptomet medans man letar efter orsaken.
 
Sv: Kliar svansen

Svarar för de flesta. Kollade svansen idag och den var nästan fin igen, med andra ord inget kli på några dagar.
Kanske bara var en tillfällighet, inte vet jag :crazy:
men det kan ju vara bra med tips om han skulle börja igen :D
 

Liknande trådar

Hästvård Jaha... Nya hästen kom i nov '19. Såg redan då att den hade tendens att klia svansen. Jag gick på med AVS 14 och inget kliande mer än...
Svar
17
· Visningar
1 314
Senast: Corax
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 041
Senast: Wenniz
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 890
Senast: Seabaz
·
Hästvård Islandshäst som är uppstallad som i föbindelse med pälsfällning började klia manen (ca februari- mars) Vet man inte att hon har klåda så...
Svar
6
· Visningar
1 000
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mat till (små)barn
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp