Kliar sin svans

Join Me

Trådstartare
Jag fick min islandshäst för ungefär tre veckor sedan. Nästan ända från början, kliar hon sin svans, så att den ser vidrig ut!
Jag har avmaskat henne, tvättat hennes svans och bakdelen. Har även halvklippt henne, eftersom hon svettades i stallet i massor. Trodde kliandet berodde på det, men nej, det fortsätter bara. :(

Hon åt 2 liter havre per dag, då hon kom till stallet. Nu byter jag det försiktigt till isi-mix. Någon sa att kliandet kunde bero på proteinöverskott?
Kanske jag borde tvätta hela henne med PROB-schampo? Jag har ej velat tvätta hela henne, pga att hudens/pälsens naaturliga skydd mot sämre väder försvinner.

Vad annat kan det vara? Det är ju inte riktigt knottsäsong heller och hon borde inte ha eksem.

Vad tycker ni att jag borde göra?

Sv: Kliar sin svans

Visserligen innehåller isi-mixen en massa kollijox (inklusive valnötsblad av ngn anledning!) som man kan vara allergisk emot. Dock skulle jag i första hand ta fram förstoringsglaset och se om de fanns något som kröp vid hårrötterna i kanten av kliade områden. Pälsätare är inte ovanligt och kan hålla sig i aktern om hästen är klippt under manen. HH

min häst brukar också klia svansen, så jag hittade ett superbra medel på Horselife som är emot klåda.
Vet inte vad medlet heter, men det kostade lite över 200 kr. Rekomenderas!

Jag fick min islandshäst för ungefär tre veckor sedan. Nästan ända från början, kliar hon sin svans, så att den ser vidrig ut!

En del hästar kan börja klia sig av stress när de byter miljö. Även de som verkar helt coola och oberörda kan visa detta genom klåda. Det brukar i så fall gå över när hästen i lugn och ro fått acklimatisera sig (förutsätter förstås att du kollat att den inte har pälsätare etc... Och du har ju avmaskat samt tvättat och fixat så det bör inte vara problemet). Låt hästen ta det väldigt lugnt vid invänjningen i sin nya miljö och se till att den har gott om hö etc att sysselsätta sig med och om du byter kraftfoder så gör det försiktigt. Kanske till och med ta bort kraftfodret helt en period och bara ge mycket (fri tillgång?) hö etc. Då kan du sedan gradvis börja prova ett nytt kraftfoder och märker snabbt om hästen inte tål det. En del hästar är överkänsliga mot t.ex. havre...

En annan tanke - har ni analyserat grovfodret så foderstaten är balanserad? Kan skilja väldigt mycket mellan olika stall och proteinöverskott kan ju som du skrev vara en bov i dramat. Hoppas det löser sig så din häst blir en glad och kry liten vän du kan ha mycket glädje av.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Hoobes
·
J
Hästvård Vad gör man när inget hjälper:confused: Har en nordsvensk åring som för ett par månader sedan började klia sig på halsen, sedan spred...
Svar
11
· Visningar
2 086
Senast: Prick
·
Hästvård tänkte höra om ni har något svar om vad min kära frieser har. kom från holland i november. köpte henne i maj. hade då en infektion i...
Svar
13
· Visningar
7 678
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka