Kliar sig i Öronen!

JustMe

Trådstartare
Hej! Min Cavalier kliar sig i öronen. Vi gör rent öronen på honom med bomull och Epi-Otic. Jag brukar även knyta upp öronen över huvudet på han så att det ska komma in luft.
Vi har varit inne hos vetrinären då fick vi örondroppar som heter Otomax som man ska droppa 1 gång per dag under 8 dagar. Vi tycker att det blev bättre av detta men det börjar komma tillbaka igen...
Vi gör rent öronen nästan varje dag annars kliar han sig. Men det kan inte vara bra att rengöra öronen så ofta? Är det någon som har haft samma problem eller har något tips?? :confused: Mvh/ Carro
 
Sv: Kliar sig i Öronen!

Min jr har problem med öronen och jag smörjde på canesten, finns att köpa på apoteket. Det är mot svamp, som kan komma i öronen. Han blev bättre och har slutat klia. Det är en salva som man smörjer in i örat.
 
Sv: Kliar sig i Öronen!

Visst kan man få mer "öronvax"-produktion av att pilla för mkt, men har hunden problem så måste du ju.
Min hund har haft ganska mkt problem, men om jag håller efter det ordentligt brukar det funka.
Ibland händer det att man glömmer att titta i örat på ett tag och det ser för hemskt ut, men om man då rengör med öronrens (kan tipsa om Otoclean, jättebra medel i endospipetter) några dagar på raken och sedan använder öronrens regelbundet en gång per vecka så brukar det hålla sig lugnt.
Om det luktar illa i örat eller hunden har stora besvär bör du kontakjta veterinären då du kan behöva antibiotika/svampmedel. Vet kan göra ett utstryk från örat och titta i mikroskop om det är bakterier eller svampar så mankan välja det optimala medlet.
Ang att använda Canesten är jag lite skeptisk. Det största problemet brukar ju sitta nere i örongången och dit når man inte med salva.. Det hjälper dessutom inte mot bakterier om det är ditt problem.
Kan du få öronen att sitta uppe är det jättebra, min hund skakar loss dem efter typ 1 min :/
 
Tack för alla tipsen!

Får prova om det inte blir bättre får vi åka till vetrinären igen!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 191
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
2 055
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp