Kliande svans!

Sv: Kliande svans!

Hej och tack till alla ni snälla som försöker hjälpa mig!

Tänkte berätta och fråga lite mer...
Det brukar komma på våren, svanskliandet... Av den orsaken att svansroten blir torr. Ser så ut iaf... Men det har aldrig varit ett "problem" tidigare. Det är först nu han kliat så mkt att svansen "försvunnit" på nåt ställe. Nu går han ju ute dygnet runt och har inte nåt att klia svansen mot, inte så kul för han men för mig (kan inte klia sönder nå mer på den lilla svans ändå han har)

Smuts i skapet beror det nog inte på, rensar lite där var och varannan dag...

Svamp, det är ingen annan häst i stallet som kliar sin svans, borde det inte "smitta"?

Eksem, snälla svara någon som kan. Kan de bara få eksem i ex.vis svansen men ingen annan stans och vad använder ni för nåt för att minska eksemproblemen, hur ser eksemen ut, syns de öh.taget?

Har smort med feta salvor, penslat på olja mm.

Ska tvätta svansen ikväll, med lactasyd och badda med jodopax (utspädd) Kan jag smörja på lite olja (oliv eller fodertran) efter jodopaxen, då svansroten torkat, för att fetta in den igen.

Äppelcidervinäger och vatten, kan jag "bara gå in i hagen och badda på det lite när som helst eller måste jag tvätta svansen innan.

Vill inte tvätta så mycket esom vatten i sig oxå torkar ut svansroten...

Vad kan man änvända om de har skorv och hur ser det ut?

Mjällschampoo, kanske Head&Shoulders som är för torr hårbotten?!

Tacksam för svar, igen...

Mvh/P

Jag tror inte du ska hålla på och blaska för mycket. Min häst har samma problem och jag brukar bara droppa på utspädd jodopax emellanåt samt smörja med helsoan sol för jag inbillar mig att det blir värre av solen.

Jag hade samma problem förut men har lyckats häva det nu.
Svanskliandet började i våras och svansarna blev inte för vackra precis.
Så hittade jag ett medel på Granngården som hette "tinktur mot svansklåda" eller nåt sånt, man borstar ner lite av det i svansroten och det kan man tom göra 2ggr/dag om man vill. Det ska tydligen hjälpa till att hålla svansroten i balans med vitaminer och annat sånt grejs. Det har funkat super på mina hästar iaf :)
Tycker att du ska testa eftersom du skriver att svansen är torr och så.

Något som kan hjälpa är Skillingaryd Hästsalva, som har någon slags tjära i sig. Den går att få tag på lite varstans, du kanske har sett den. Vi har en häst i stallet som blivit mycket bättre efter att vi smörjt in den med Skillingaryd i svansroten tillsammans med PROB-olja, annars skulle han ha varit helt kal!

Jag har själv testat Skillingaryd på min häst som också kliar sig varje sommar men det funkar inte alls... Jag använder AVS14 och det funkar rätt så bra.

Vi ska testa att göra rent svansarna med jodopax imorgon, hur stark/svag Jodopax kan man ha?

vår shettis brukar klia svansen under sommaren, har även kliat lite i panna.
Vi har smort på Nylanders hästkräm. Har fungerat bra.
:crazy:

Har också en häst hemma som kliar svans men ibland även man nu på sommaren. Jag tvättar och verkligen masserar in Lactacyd oparfymerad riktigt ordentligt, det ska löddra som bara den. Sen får det verka en stund innan jag sköljer ut det. Mkt viktigt att inget blir kvar längst in vid svansroten, det förvärrar klådan i vissa fall. Sedan tar jag Helosan, den vanliga blå, och smörjer in riktigt ordentligt, massera på en stund där också. Sen avslutar jag med AloeVera spray som man kan gosa in lite i svansen den med och sist men inte minst så sprayar man på flugspray, jag har använt Renons, men den ska man inte massera in ;). Hoppas det blir bättre!

Jo förresten, för det lilla såret på svansen. SOCCATYL, det är en receptbelagd salva som stelnar som ett lock över det skadade stället. Har ingen koll på karenstider och om det skulle vara ett eventuellt dopingpreparat eftersom att jag inte behövt den själv denna sommar, men folk säger att den skall vara bra. Vem vet?

Jag tycker verkligen du skall ta ut veterinär som får titta på det. Den ponny som hade skli i svansen gick i perioder, blev bättre och sämre.(ca i 7månaders tid)
Då hon kliat så dant att hon vart nestan blodig(kliat över en natt) så tog vi ut vet och hon konstatera att det var någon svamp, tog prover för att se exakt vilken svamp.

Den svamn hon hade var smittsam men som tur så hade den inte smittat någon annan häst i stealet(har 13 st i stallet) Jag kan ju minskat smittrisken då varje häst har egna borsta :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jag upplever att min häst är torr i huden. Värst är det i svansen. 2 vet har tittat på svansen och de sa oxå att den såg torr ut...
Svar
13
· Visningar
11 031
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Atletix