Kliande svans!

galoppirruette

Trådstartare
Hejsan!
Håller på att bli tokig... Min häst kliar och kliar sin svans, har fått en kal fläck på svansroten pga allt kliande... Sliter mitt egna hår i ren frustration! Han är avmaskad. Körde med ivomec i höstas och dubbel dos banminth i våras, så det borde ju täcka...
Har pratat med vet! (som oxå sett på svansen...)
Svansroten är torr.
Detta har jag provat hittills:
Tvättat med gulsåpa och givetvis sköljt NOGA efteråt.
Smort med helosan salva.
Smort med aloevera gel.
Penslat på fodertran, olivolja.
Har gjort allt för att få svansroten att bli lite fetare.
(givetvis har jag inte smort in det ena efter det andra utan att ha rengjort svansroten innan)
Smörjer på insektsmedel oxå. RB86, det smörjer jag övriga kroppen med och har inte regagerat på medlet där...
VAD SKA JAG GÖRA?
Ingen annan häst i stallet kliar sin svans, så det kan ju inte va nå ohyra...
HJÄLP!

Sv: Kliande svans!

Knott kryper gärna in i man & svans och biter :crazy:
Jag brukar spraya på insektsmedel på dessa ställen lite extra :D

Jo, är medveten om detta!
Men han började klia sin svans innan alla insekter kom...
Önskade nästan att det kunde bero på bitande insekter...

tagelmask eller bandmask?? vet inte vad ivermectinen tar...kanske skulle prova med banminth dubbel dos?? eller träckprov om det ger nåt utslag?

oj , såg du hade dubblat.....när tog du banmith?? den skall man väl ta i mars/april....

Skrev aldrig upp när jag avmaskade med banminth, men det var under våren någon gång iaf...

Det kan säkert va nå mask men jag tycker att svansroten ser så torr ut så jag har utgått ifrån detta...

2 vet. har tittat på svansen, och de håller med mig, ingen av dem tror att det beror på mask.(fast tror gör man ju i kyrkan :D )

Önskar jag hade en kamera så jag kunde ta kort och lägga in bilder på svansen så ni får se den!

På människor kan man ju använda handsprit om det kliar mkt på huden, vågar jag prova på hästen?!

Träckprov, vart skickar man det? Ska träcket förvaras kallt under transporten? Dubbla påsar och vad mer, vad kan det kosta?(inte för att priset har ngn rbetydelse, bara roligt att veta)?

Eksem? Kan de få sånt enbart i svansen?

Hejsan!
Mon pålle kliade svansroten förra sommaren åven lite i år.(skm)
Fick då tippset att tvätta med utspädd jodd & pax som faktiskt funkar!! :banana:
Har även hört att "barntvålen" lactasyd ska hjälpa vid klåda.
Hoppas att du hittar en lösning på det ialla fall då det inte ser alltför roligt ut med dessa avskavda svansar :crazy:

Använder utspädd jodopax till "klisvansar"
De brukar sluta ganska omgående.

Om träckprov kan du läsa om på www.vidilab.se, där står allt. Dom ska vara billigast också, säger en maskkunnig människa här på buke! :)

Gick förresten in på deras sida och kollade, och såg att det stod om ett speciellt medel mot man och svanseksem, kanske värt att läsa om! :)

Senast ändrad av en moderator:

Min pålle har jag samma problem med.Han har alltid kliat men mest på sommarhalvåret.Det är inte mask.Svansroten är jättetorr.
Jag köpte på apoteket " intensiv Fuktighetsspray VETRIDERM "
som jag sprutar på det torra.Det är det jag tycker funkar bäst.
Lycka till

Tvätta med utspädd jodopax och spraya sedan på barnolja.. :bow:
Det vet jag flera som gör på sina hästar på sommaren.. ;)

Det kan vara någon slags svamp också!

Min har haft helt kal svans precis som du beskriver det. Fick tag på Anti-Fungi som jag gruggade in. SUPER!!!

Hade testat det mesta innan....

När min häst hade dessa problem för flera år sedan fick jag tipset att klippa svansen kort på det område det kliade som mest. det vill säga stubba en del av svansroten. Det blev inte snyggt, men det var det ju inte pga kliandet heller. Det blev bra i alla fall. Det luftade och gick att hålla rent och smådjur borta från. Sedan dess har hon alltid lite luftig svans vid svansroten, då hon "småkliar" sig. Jag köpte en kliplatta "scratchpatch" från hööks som hon kan klia sig mot utan att svansen trillar av eller att det blir sår.

Sen funderar jag på om veteriären kan skriva ut ett recept. Jag tror att det finns något för människor med klådig hårbotten som heter uniderm, möjligt att det innehåller kortison, men kanske något att ta till i det akuta skedet.

Hexocil scahmpo blev jag rekommenderad att använda av djursjukhuset när min häst hade utslag på magen, och de försvann.

Lycka till!

-Alanis

Låter nestan som om du häst har någon sorts svamp(hade oxå en häst där jag inte fick bort kliandet)
Ta ut veterinär o låt dom ta prover så du får veta exakt vad det är(kan vara smittsamt till häst och människa) Om du tar ut vet så får du inte tvättat med något minst två dagar innan.
Medan du väntar så tvätta med utspädd jodopax, hjälpte på min.

Prova att göra rent skapet. Är det bara svansen som klias kan det vara så att det kliar "längre in" mellan benen där hästen inte kommer åt, men försöker.

jag har nu inte läst alla inlägg men jag hade oxå en häst som kliade sig förut. Hon var oxå avmaskad och jag provade att tvätta och smörja med både det ena och det andra, men hon bara kliade och kliade. Till slut tröttnade jag och plockade fram rakhyvel och min rakkräm.... Jag rakade alltså bort en stor del av hennes svans över det området som hon kliade på = ganska stort. Det hjälpte, hon slutade klia sig. Dock gjorde jag inte detta under sommaren, vet inte om svansroten mår så bra av att blottas i den solen som gassar över oss nu.

Jo min häst hade någon svamp. Det var därför jag använde Anti-Fungi. Fungerade super och han har inga problem idag (om man tar bort alla dessa :devil: mygg!).

Det var därför jag tipsade strådskaparen om att hennes häst hade kanske svamp och ett bra och milt medel emot det.

Så att man inte snöar in på mask eller så!

Om detta sker endast sommartid, och varje sommar så lär det väl inte vara mask som är orsaken. Eksem är vi ju vana vid många som har islänningar, dock är det så att även andra raser drabbas. Fast i erat fall tror jag att det kan handla om något som kallas för svansskorv, inte fullt lika vanligt men förekommer ändå.

Åtgärder som man kan göra, tvättning med mede som inte torkar ut och var noga med att skölja av efteråt. Mjukgörande creme, finns en hel dröse att välja på. Bla apoteket har många väldigt bra produkter, och från början får man nog smörja varje dag och kanske tom 2 ggr per dag. Klåddämpare finns bla i en blandning av äppelcidervinäger och vatten, det finns även annat i färdiga produkter att köpa fast de brukar ofta vara dyra.

Men få bukt med det torra då lägger sig klådan också.

Min häst har kliat svansen men det minskar jättemycket med barnolja, en kompis till mej provade också att smörja in hästen med solskyddskräm eftersom solen torkar ut svansen och vips börjar det klia och det funkade också rätt bra.. :)

Använd jodopax eller mjällschampo. Det är samma svamp som ger människor mjäll, kommer inte ihåg vad den heter?

Liknande trådar

Hästvård Jag upplever att min häst är torr i huden. Värst är det i svansen. 2 vet har tittat på svansen och de sa oxå att den såg torr ut...
Svar
13
· Visningar
11 031
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?