kliande svans

M

majsan05

:confused:Min ena häst kliar sin svans mot stallbyggnaden, hon går på bete men inget syns i avföring eller kryp i svansroten. Nu har hon kliat av lite av svansen in till roten. Vad göra? Tips?

Sv: kliande svans

:confused:Min ena häst kliar sin svans mot stallbyggnaden, hon går på bete men inget syns i avföring eller kryp i svansroten. Nu har hon kliat av lite av svansen in till roten. Vad göra? Tips?

Det finns många medel för klåda, testa lite, har själv inte hittat något riktigt bra

min gör också detta emellanåt, hon har väldigt tät svans och när den svansroten blir för fet och skitigt så kliar hon, tvättar på med PROB schampo och sedan om det är riktigt illa sätter jag i PROB olja.

Nu har jag hennes svans under sträng uppsikt då den är mitt skötebarn och ser direkt när hon börjar klia, alternativt så kliar jag lite i roten varje dag och ser om hon reagerar. Men efter en tvätt så slutar hon klia direkt.

Kan vara svidknott som ger den klådan. Jag använde AVS14 en salva som man smörjer in. Det har hjälpt mina hästar

Min häst har alltid fått jättemycket klåda i svansen på sommaren. Jag har testat massor av grejer genom åren (shampoon, salvor, tvålar, fodertillskott osv som ska ta bort klådan) och det som fungerar överlägset bäst på min häst är att tvätta hela svansen med Head and Shoulders mjällshampoo. Man måste gnugga in det ordentligt ända in till hela svansroten för att få bort flagorna och naturligtvis skölja bort alla shampoorester sen. Det brukar inte behövas salva efter tvätten, men om huden ser lite torr ut i svansroten smörjer jag in lite AVS14. Nu kliar hon inte alls :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Ponylove
·
Hästvård Min häst har en kort svans och kort man, så kort att det inte går att göra flätor. HUR får jag den och svansen att växa???
Svar
1
· Visningar
415
Senast: Grazing
·
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka