Kliande knas-hund!

Jadzia

Trådstartare
Antingen har min hund utvecklat ännu destruktivt beteende eller så existerar det verkligen en klåda ( och inte bara i hennes huvud). Hon gnager rätt friskt på ovansidan av en tass, precis vid ett klofäste. Om det nu inte handlar om rena tokerier från hennes sida, vad kan det då vara?
Det känns onödigt att släpa hunden till veterinären bara för att ännu en gång konstatera att klådan sitter i hennes huvud. Därför vill jag ha något att titta efter. Tassar är inte min grej, men förhoppningsvis har någon annan koll på detta.

Jag som var rätt lycklig då hon inte käkat upp någon tramdyna på sista tiden. Då börjar hon gnaga på ovansidan av tassen istället. Jag bli gråhårig!

Sv: Kliande knas-hund!

Som vanligt. Det är inte rött, svullet, varmt, prickigt, randigt eller rutigt.

Möjligen kan det vara en liten, liten knöl precis där klon fäster vid tassen, men då får man ha lite fantasi.

Jadzia skrev:
Antingen har min hund utvecklat ännu destruktivt beteende eller så existerar det verkligen en klåda ( och inte bara i hennes huvud). Hon gnager rätt friskt på ovansidan av en tass, precis vid ett klofäste. Om det nu inte handlar om rena tokerier från hennes sida, vad kan det då vara?
Det känns onödigt att släpa hunden till veterinären bara för att ännu en gång konstatera att klådan sitter i hennes huvud. Därför vill jag ha något att titta efter. Tassar är inte min grej, men förhoppningsvis har någon annan koll på detta.

Jag som var rätt lycklig då hon inte käkat upp någon tramdyna på sista tiden. Då börjar hon gnaga på ovansidan av tassen istället. Jag bli gråhårig!

du är ju Gråhårig redan!

Det är möjligt, men det borde ju synas på något vis.

Den här hunden äter ju på sig själv lite då och då när stressen blir för stor.

Det är nog precis vid klofästet och längst in mellan tårna du ska börja med att kolla. En del hundar har liksom lite öppnare klofäste eller hur man ska säga, och skulle tro att det kan ställa till med problem. Jag är ingen expert på något vis, men syrrans ena hund har problem med sina tassar, tyvärr vet jag inte i vilken "ända" det börjat.

Det behöver det inte göra - eventuellt vara lite rött och irriterat. Är det lite svullet? Vattnigt? Torrt? Luktar det?

Fast om hunden brukar äta på sig själv, framför allt tassarna, så känns det ganska naturligt att hunden blir fuktig mellan tassarna och så är det trångt och äckligt vilket innebär att det inte blir torrt ordentligt. Till slut blir det svamp och det är jättelätt att behandla - tvätta och ha på pevarylpulver (torrt och bra).

Min golden brukar också ibland få eksem lite här och var, ofta på tassarna. Jag brukar smörja med Aloe Vera,det kyler och läker.

Om det sitter i huvudet på din hund så kanske det hjälper om hon får lite salva på där det "kliar"...?

Mvh Anna&Douglas

Om det sitter i huvudet på din hund så kanske det hjälper om hon får lite salva på där det "kliar"...?

Nja, hon har en tendens att tugga än värre om man smörjer på något. I de fall man måste smörja eller spraya så måste hon ha tratt eller munkorg.

Men om du smörjer, och sedan sitter still med hunden i fem-tio minuter - eller aktiverar så hon inte tänker på att klia...??

Vad heter det som de kan få i tassarna? Det kommer i skov. Det börjar på S...

hundar som har en långtråkig vardag eller rent av är i psykisk obalans. Stressad , nervig kan utveckla ett oönskat beteende dvs te x gnaga på tassarna.

Ja precis så heter det!! Det börjar ju på S :p (Jag tänkte nog på streptokocker :angel: )

Toudi skrev:
hundar som har en långtråkig vardag eller rent av är i psykisk obalans. Stressad , nervig kan utveckla ett oönskat beteende dvs te x gnaga på tassarna.

Jag tror iofs att Jadzia vet det redan. :smirk:

------

Jadzia

Jag tycker du skall sätta lite salva på huvudet. :p

om hon redan vet allt varför frågar hon då? :rofl:

och :smirk: på dig själv.

beror ju helt på hur man definerar tokig.

Som sagt va inget illa menat med mitt inlägg:smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka