Kliande hund!

doglover

Trådstartare
Min hund kliar och kliar sig. Hon naggar sig i pälsen mest på låren och kliar sig mest på sidan. När vi är ute och går så vill hon gärna dra huvudet i marken. Det verkar klia,irritera mycket runt nospartiet. Kan det ha att göra med skabb eller bara torr hud? Jag vet, hon ska in till vet för det för nu har jag fått nog med kliandet.
kissarna har fått recept på stronghold för öronskabb, kan de ha med saken ett göra?
Blev rekommenderad av vet att köpa en flaska öronrens från dom. En vit flaska med blå kork som man skulle ge i 3 dagar för öronen. den verkar hjälpa, men får väldiga dampryck efteråt. är det nån mer här som har den hemma? någon slags syra i "ingridiensen". kostar ca 120 kronor....
jag vet, massa problem.....
jag vet att det finns risk för att bli påhoppad, men hon ska in till vet. ville bara veta lite innan va det kan vara.
hon hade mycket mjäll, kan det vara för torr hud då?:confused:

önskar man vore veterinär sj för att få svar på alla frågor man har som man sj glömmer att fråga när man väl är där! :D

Sv: Kliande hund!

min sambo, eller så va de nån annan, som tror det kunde vara det. men ja vet inte om man måste behandla alla 4 (3 katter ska behandlas med stronghold) pälsbollar samtidigt eftersom det är 2 olika djurslag?

låter som skabb, mammas hund har nyligen fått den diagnosen.. började med torr hud och en väldans massa kliande, sen fick han stora sår över hela kroppen!!! :eek:

så jag antar att min hund också har skabb, dock inga symptom. men han ska till doktorn på tisdag... :)

Jag är inte så inne på sjukdomar. Men när mammas valp började klia sig visade det sig att hon var allergisk mot kvalster. Hon hade då öroninflammation i både öronen och hade kliat bort stora delar av pälsen.
Vår gamla labbe behandlades mot skabb två gånger för att veterinären sa att det var det. Visade sig dock att hon hade sebdymona och tack vare medicinen mot rävskabb hade hennes immunförsvar slagits ut.
När det kommer till veterinärer vill jag hellre att de kollar en gång för mycket än att bara säga att det är rävskabb så fort man kommer innanför dörren.

Hej jag har en shih tzu på 6 månader som kliade sig på magen och näsan huvudet. Då tog jag honnom till en vetrenär som gav honnom öron droppar och hud gel. men det gav ingen efekt då gick vi till vetrenären i gen då rakade han honnom och såg vad det var. Han skrev ett recept på kovepenin och starkare hund gel . Han sa att jag ska ge han de i 10 dagars tid nu har det gott 3 dagar och det är redan lite bättre. :)

Om dina katter har öronskabb så kan din hund ha fått det också.
Det bästa hade ju varit om du fått stringhold till hunden också, så hade du sluppit att krångla med öronrens.
Men skabb kan gå bort av öronrens också, men håll då på en vecka. Man kan säga att man kväver kvalstren på så vis.

Men sen detta att din hund smånaggar sig på kroppen kan ju också tyda på rävskabb. Just så som din gör, gör en av våra när de fått rävskabb. Är alltid hon som visar symptomen först, så då vet vi vad som är på g :)

*kl*
Detta var då en gammal tråd!
Tyvärr fick jag sälja hunden januari 2008 då hon var lite arg mot barn och det gick inte att tränas bort särskilt bra.

Men hennes hudproblem blev bättre. Det var en misstanke om eksem.

Men sen detta att din hund smånaggar sig på kroppen kan ju också tyda på rävskabb. Just så som din gör, gör en av våra när de fått rävskabb. Är alltid hon som visar symptomen först, så då vet vi vad som är på g :)

Hur ser huden ut när hon naggar sig?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag håller på att bli tokig... I torsdags var jag i stallet och det fullkomligt kryllade av knott, kände att de va i håret och kröp...
Svar
19
· Visningar
2 224
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 430
Senast: Petrow90
·
Kropp & Själ En del av er läste säkert min tråd för några veckor sedan om loppor. Det har tagit några vändor sedan dess, och jag börjar bli helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 491
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Min ettåring är fruktansvärt torr i huden och kliar sig mycket. Nu har hon även fått skavsår på tassarna vilket jag misstänker är...
Svar
18
· Visningar
3 152
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden