Ettåring och julgran

Linn-Nora

Trådstartare
Vår son är nu ett år och väldigt mobil sen ett par månader. Han springer och klättrar och är på ALLT 😳

Eftersom vi har ett äldre barn och det är lite viktigt att hålla på traditionerna för henne så funderar vi på hur vi ska lösa det med julgran och pynt och även klappar under granen. Har svårt att tro att något får vara ifred 😅

Är barngrind och hägna in granen bästa sättet? Eller kan man vara kreativ på annat vis?

Vår son är nu ett år och väldigt mobil sen ett par månader. Han springer och klättrar och är på ALLT 😳

Eftersom vi har ett äldre barn och det är lite viktigt att hålla på traditionerna för henne så funderar vi på hur vi ska lösa det med julgran och pynt och även klappar under granen. Har svårt att tro att något får vara ifred 😅

Är barngrind och hägna in granen bästa sättet? Eller kan man vara kreativ på annat vis?
Vi körde pyntet på barnsäker höjd och hade klapparna i tomtens säck in i de sista när våran vilding var ett :)

Kompostgaller runt granen?

Om ni inte avgränsar granen så se till att förankra/binda upp granen eller liknande. Lätt hänt att en får den över sig om man är där och drar.

Vi körde tåligt pynt i nedre delen av granen.

Lägg inte fram klapparna fören det är utdelning. Alt. lägg fram ett par som får öppnas.

Våra barn var två vilda, superklättriga och klåfingriga småungar. Men granen var de aldrig speciellt intresserade av, ingen aning om varför.

Vi körde en väldigt stabil kungsgran i fjol, med en rejäl fot och inget såntdär vingligt krams, och det fungerade över förväntan. Kör samma i år med en snart tvååring men har inte tagit in den ännu Har inget pynt i som inte tål att bli lite lekt med, men eftersom granen är stickig upplevde jag att den inte var så intressant bara hon fick undersöka den ordentligt. Klappar under granen har vi inte vågat ha sedan äldsta föddes, de dyker upp på julafton.

Stickigaste granen och inget pynt långt nere funkade här. Plastkulor är bra ifall granen skulle vältas.

Jag vet inte riktigt hur vi gjort… Har tre barn, yngsta är 3 och vi har haft gran varje år. Det har gått bra. De har väl märkt att granen sticks och försvarar sig :D
Vi köpte en blågran i år, vi har inga barn, men en hund som vill äta allt, och han vågar sig inte fram till den här granen, den är det vidrigaste jag varit med om i "stickighet", det var knappt så att det gick att pynta. :laugh:

Vi hade inte gran förra året när tvillingarna var ett, orkade helt enkelt inte med den konflikten. Köpte dock en ”gardin” att fästa på väggen, där det var en gran på gardinen, med ljusslinga inbyggd!

Bifogade filer

• IMG_7574.webp
    IMG_7574.webp
    80,7 KB · Visningar: 76
Vi har en väldigt rörlig och klåfingrig nybliven 1-åring här, så jag var inställd på att granen kanske skulle behöva flytta ut på altanen. Men det har faktiskt gått långt över förväntan! Inget ömtåligt pynt, och allt hängs lite högre upp. Sen var vi på och sa nej bestämt några gånger när han var där och pillade, och det brukar aldrig hjälpa, men otippat nog verkar det haft effekt denna gång. Han har vält den någon gång, men låter den oftast vara ifred. Däremot blir det inga julklappar under...

Stickig gran är mitt bästa tips, det hindrade sonen när han var 1- och 2-årig vilde. Nedersta pyntet fick fötter ibland men det var väl okej, man kan ju skippa långt ner helt eller hänga långt ut på grenarna så det lossnar lätt. Inga glaskulor utan bara plast. Inget glitter ringlat runt som kan välta allt om man drar i det osv.

Har växlat mellan rödgran och kungsgran tidigare år. Rödgran sticks men har relativt mjuka grenar. Kungsgran är stadig och ostickig. I år blev det en blågran som är stickig OCH stadig :devil::D

Smart!

Vi låter den bara stå men har å andra sidan inget av värde eller som han kan skada sig på. Så han drar ner kulor ibland och vi påminner honom att han inte får. Förr eller senare avtar väl nyhetens behag 🤷‍♀️
Vi har inget ömtåligt i vår gran, men han lär välta hela alltet 😅🙈
Men nästa år hoppas jag kunna göra som er ☺️

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 940
Småbarn Ja, som rubriken lyder alltså. Är det helt idiotiskt att ens tro att man skall få ihop ekvationen småbarn+häst+heltidsjobb utan att...
Svar
18
· Visningar
3 166
Senast: Moffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka