Kliande häst

T

tratten

En häst i mitt stall står och kliar sig väldigt mycket. Det verkar som att det kliar över allt på henne. Ägaren tror att dt beror på att hon har otroligt tjock päls, och att hon helt enkelt blir varm, men jag är lite orolig att det kan vara något annat, och att det kan smitta min pålle. Är det någon som vet ifall ringorm kliar mycket?

Jag har själv ingen erfarenhet av ringorm, men det jag läst om det är väl inte att just klåda ska vara det som är mest utmärkande för ringorm.

Min pålle kliar sig oxå väldigt mycket just nu. Detta är p.g.a. hans tjocka vinterpäls. Jag tror han längtar efter att bli av med den, det är svårt att rykta bort all "smuts" när pälsen är så lång. Framförallt luftas pälsen inte lika bra på honom har jag en känsla av när pälsen är så lång.

Men du säger alltså att det kliar överallt på hästen? Är det inte ngt ställe som hästen kliar mer på? Vid ringorm så bildas det ju liksom ringar...

Och det har min häst oxå börjat göra så det låter ju som en rimlig förklaring.

Jupp!

& till org inlägg: Se till att hästen får i sig nödvängia vitaminer och mineraler, ge även extra B vit det underlättar och rykta nog varje dag så brukar det ge med sig :)

Det kan ju vara pälsen, men sen finns det ju många olika slags hudsjukdomar. Hur ser hästen ut i övrigt? Den kan ju även få klåda om den ätit något den inte tål.

De kan ju få klåda nu när det blivit varmt igen och de har kvar sin tjocka päls. Sen kanske hästen får fel foder, vissa hästar får klåda av för mycket protein. Fick in en ny häst i stallet som såg förfärlig ut i pälsen och hade enorm klåda. Jag var säker på att den hade lus eller något. Efter en klippning och foderbyte är klådan borta. Vår gamla ponny fick extrem klåda innan han dog och det var för pälsen var för tjock, vi fick helklippa honom och sen var klådan borta.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar