klia sönder svansen

yodadog

Trådstartare
Hejsan
Snart kommer vi få hem våran nya foderhäst, som har en extreeeemt tunn svans, och enligt ägaren för att han kliar sönder den på somrarna. Tänkte höra om någon har något tips på hur man kan förebygga/motverka detta? Nylanders hästkräm kanske?

Sv: klia sönder svansen

Beroende på varför den kliar sig naturligtvis: Avs 14 är jättebra mot klåda orsakad av insekter och sol.
Sätts på morgon och kväll.
Min häst hade klåda och det togs blodprov och hudskrap. Utan resultat!
Han kliade av man och svans och lugg. Blev då rekommenderad Avs 14 som jag började använda året efter i April, och hela sommaren.
Han slutade klia sig, såren läkte och taglet växte ut igen.
Idag har han en mycket tjock svans och man ner till bogarna.

Intressant!!

En fråga, idag nu när taglet är fint, anväder du avs 14 fortfarande eller ska göra i sommar eller är det liksom "borta för alltid" nu så du slipper använda?

Vi har en shetlänning i stallet med solexem.... han har inte börjat klia sig än men lär göra det när det blir varmare ute och sådär....

Min häst kliade av svansen innan. Men då fick jag tipset om Horsol (finns på ATG, Apoteket) och då slutade hon klia sig.

:laugh:

Jag köpte mitt Avs 14 på Granngården. Rekomenderar det starkt. Min häst fick tillbaka svansen =)

Till dig Seabaz skulle jag rekommendera att du köper ett eksemtäcke med UV skydd. Då brukar det försvinna.:)

Det är inte min häst och den fick ett exemtäcke förra året :idea:
Så den kliar ju inte ute men dom brukar få stå inne mitt på dagen och den kliar rumpan och svansen på krubban direkt den kommer in... med eller utan täcke

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 596
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 621
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 466
Senast: pews1972
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare... 2
Svar
20
· Visningar
2 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka