Klia och gosa, hästar emellan

annan1

Trådstartare
Läste precis den här tråden och kom på en grej som jag tänkt lite på. Min valack står tillsammans med ett äldre sto, vilket funkar bra. De är mycket tajta, har en tydlig rangordning (hon bestämmer) och det är lugnt och harmoniskt i hagen. Men hon gillar inte kroppskontakt med andra hästar, åtminstone inte med min häst. Jag ser aldrig att de står och kliar och plockar på varandra - om han försöker lägger hon genast öronen bakåt.

Hur viktigt är det för plockiga hästar att få utlopp för det behovet? Min häst fick träffa en väns shettis nyligen och han blev genast oerhört närgången, kliade och smakade som bara den. Det är hans grej. Finns det något substitut som kan ersätta att få plocka med en annan häst?

Sv: Klia och gosa, hästar emellan

Vissa hästar kliar ju allt som kommer i dess väg, dvs människor, hundar, katter osv om de inte får klia på ngn hagkompis.
Så vissa för utlopp av kliande på så sätt.

Ja, min häst är väldigt munorienterad. Inte nafsig, men undersöker gärna saker med läpparna. Inte alltid helt lätt att se var gränsen går mellan pillande och tiggande, men jag tycker det verkar som han kompenserar det uteblivna kliandet i hagen på mig och på hästar han träffar.

Tror vissa har svårt att hitta hästar dom verkligen trivs ihop med. Hade ett sto förut som jag aldrig såg klia någon häst. Under en sommar så kom det en liten åring till hagen som hon tofastnade för. Dom höll verkligen ihop jämt vart dom än gick i hagen. Jag trodde att hon var en sådan som helt enkelt inte hade behov av den sortens närhet hästar emellan men där hade jag fel. Hon hade bara inte hittat någon riktig kompis.

Liknande trådar

B
Träning Nu har jag kört fast. Tänkte spåna lite här och kanske få ett eller flera tips innan jag ber till gud om hjälp! Det är såhär; Jag har...
2
Svar
25
· Visningar
2 811
Senast: Biijatch
·
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 435
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023