Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hästar kan få öron svamp...
Det kliar en del och ser ut som små vita prickar i öronen.
Det går att avhjälpa hör dig för med vetrinär och kolla din häst i öronen...
Min gubbe blir lite kliig överallt, men ofta i örona, i samband med pälssättning och -fällning... kan det va nått sånt? Att det plötsligt blir extra tjockt i örona?
Han satte vinterpälsen för länge sedan typ augusti eller nåt
Till saken hör att när jag tog in honom för tre dagar sedan hade han ett rejält blödande jack i örat, jag fick stopp på blödningen och kom i samråd med vet. överens om att inte sy. Jag var från början övertygad om att han blivit biten av en annan häst, men nu har jag upptäckt att han är väldigt kliig och funderar på om han kan ha kliat upp såret.
Hade han bara varit kliig på örat med såret hade man juh kunnat anta att d var pga. läkning men han är lika kliig i andra örat...
Han hade pälsätare förra vintern... kan dom få d i öronen
Han är inte mer kliig än vanligt på övriga kroppen
Ska tillägga att d örat han har såret på lägger han lixom åt sidan (som när dom står å vilar) ibland... Beror d på smärtan eller kli?
Tänkte vänta några dagar å se om klin försvinner när såret läkt färdigt annars blir d nog veterinärbesök :smirk:
När jag pratade med veterinären, sa de att hästar har inte problem med öronen, då de har uppstående öron och en hel del hår som täcker, så ska det inte kunna bli något sådant.
Kanske löss??
Allstå... när katter får öronskabb viker den örat sådär... så det beror nog på kliet... så gör min gubbe också innan han får ett det-kliar-i-örat-så-jag-blir-tokig-och-måste-få-fnatt-ryck
Pälsätare skulle det väl kunna va... Såna ska man väl kunna se? Borde vara ganska lätt isf(stora öron) :smirk:
Tack för svaren ! Kan meddela att lillkillen slutat klia nu och att kliet troligtvis berodde på sårläkningen (han hade väl svårt att lokalisera vilket öra det VERKLIGEN kliade i )!
Hästmänniskan Ja, jag uppfattade det lite svart eller vitt. Och jagvskulle inte själv klara attvsätta ett så bestämt mål att göra om hwla mitt system...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.