klaus ferdinand hempfling

M

mallan

Har läst "dansa med hästar",och undrar om klaus har skrivit några fler böcker?
Undrar också om han har bågon hemsida?
tacksam för svar... :)

Sv: klaus ferdinand hempfling

haha okej!
har du praktiserat något i verkligheten?
funderar grymt mycket på att köpa en sån sadel som han har! eller ja funderar och funderar, jag ska ha!!! :)

Hans film "body language" är bra, tycke jag. Själv känner jag några som rider lite enligt hans metod, inget träns eller så. Tvärr har jag inte träffat deras hästar.

Håller på att läsa "Dansa med hästar". Skitbra bok MEN jag reflekterade över stoet på sidan 92 som nyss är tagen från bergen men det ser ju ut som hon har klippt man o svans samt att han faktiskt använder sporrar när han rider eller det är kanske bara för "prydnad"?? Någon annan som reflekterat över det?
Någon som har gjort några övningar med sin häst, jag tänkte prova med mina o se hur det funkar :)

jag är själv lite skeptisk till vissa delar av hempflings metoder, men jag får ge mig, min häst formligen ÄLSKAR allt som har med KFH att göra.
tar jag ut honom i paddocken och visar dressyrspöt drar han en repa och bara brallar av glädje. något som han aldrig skulle få för sig att göra över något annat. (En lugn äldre herre med alla fyra på stadigt i marken annars) lika dant om jag tar av huvudlaget och lägger ett rep runt halsen på honom, han är aldrig lika kännslig och lydig som då :D

Är oxå nyfräls! :love: Knallade ner på biblioteket o lånade den boken, o jag kan inte släppa den!Ska definitivt prova lite ledövningar me min nu!*kan knappt vänta*Hästarna verkar tycka det e skojj,är det nån mer som testat dessa metoder så skulle jag jättegärna dela era erfarenheter!Verkar så sunt!Mycket man kommit underfun me när man läst den boken,saker som pållen gör o som man själv gjort helt fel.. :crazy: men,nu ska det rättas till..nu ska jag bli tydligare i mitt kroppspråk..hehe..

Är också frälst. Har dock inte haftr möjlighet att prova det IRL men nu har jag preeeecis köpt ett halvårssto så jag ska försöka använda Hmepfling så långt det fungerar med henne :)

Kunde ju vara roligt tat ha ngn att bolla med som också håller på med hans filosofi :idea:

haha, låter som den gamla shettisdamen jag gjorde lite övningar på för ett tag sen. det krävdes typ ett litet ankare för att få stopp på henne om hon fick för sig att hon ville hem. men sen efter jag kört den där stanna-övningen där man stannar hästen med hjälp av att man "sätter sig på huk" så behövde jag bara antyda en hukning och hon stannade!

ah, gud vad roligt!

haha, jag skulle jättegärna vilja bolla idéer med dig!!!

szanna skrev:
ah, gud vad roligt!

haha, jag skulle jättegärna vilja bolla idéer med dig!!!

Ja jätte. Jag flyttar dock inte ner permanent förrän til sommaren så jag komerm itne jobba med henen nu i vår men i sommar så sätter jag igång och då är det bra att ha någon att diskutera med :)

Joo,har gjort en del av övningarna i boken,ledövningarna. Och det lilla jag har gjort har verkligen fungerat! Rider min mosters gamla dressyrvallack,därför har jag inte hållt på så mycket som jag skulle vilja,då hon inte alls har samma åsikter som jag,utan jag måste använda nosgrimma,ha korta tyglar (när hon ser,haha.. :angel: )osv,osv. Men har ändå tränat endel,bl.a har jag tränat mkt på att "styra" utan tyglar den här hösten. Har då ridit mest barbacka,eftersom vi bara har en engelsk dressyrsadel... Tyvärr är hästen väldigt intrimmad på att man styr med tyglarna,så jag har haft ett spö som jag tryckt lite mot hans hals när han ska svänga,om han inte reagerat på vikt och sänklar.Dessutom är han en 22 år gammal
halvblodsvallack= trög... ;) Även om vi inte kanske har möjlighet att träna så mycket olika övningar,så har jag ändrat mitt kroppsspråk mot honom, och reagerar mycket mer på hans signaler,och vi har fått en mycket finare relation!

Mm,tycker också att hans sadeltyp verkar jättebra! Det blir en nog en sån eller möjligtvis en westernsadel när den dagen kommer då man skaffar sin egen lilla drömhäst! :) Skulle vilja ha en liten kompakt sak..haha.. :D kanske en connemara? eller en arab,har blivit väldigt kär i rasen..! :love: (dom kanske inte e sådär väldigt kompakta,men iaf.. :smirk: )
Det längtar jag verkligen till,när jag nån gång i framtiden skaffar drömhästen.. Då j*vlar ska jag minnsan träna som jag jag själv vill,och inte ha en en massa nosgrimmor och annat skit!

Manen och svansen var antagligen klippt för att taglet var så hoptrasslat. Hästarna har ju gått fritt, vilda, aldrig tidigare blivit borstade. På en del är det så tovigt att man inte har något annat val än att klippa av det.

Tränade leda,och stopp övningen idag,både med och utan grimskaft.Först fattade han inte riktigt,han trodde han skulle longeras.. :confused: Men det är som hempfling skriver,det fungerar efter bara ett par minuter!han följde mig o stannade när jag gav kommando,inte ens en annan häst utanför paddocken kunde störa oss,men gud så trötta vi blev efter bara 10 minuter.men skönt trötta!Båda fick vi tänka o vara helt fokuserade på varandra,helt underbart!Efteråt var pålle lite ställd,precis som om han funderade o jag lät honom smälta det lite genom ge honom tid att stå o fundera. Sn när jag tog in honom i stallet såg han pigg o glad ut.han hade haft kul! :) OCh jag med,så fantastiskt det är allså*helt impad* Nu ska jag jobba för en ännu bättre relation mellan oss, o jag kan knappt vänta!/flickan med den underbara(ste) connemaran :love:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: iliedtoday
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar