Klättra i klasserna m unghäst

_Peplis_

Trådstartare
eller gå upp på en ny höjd, eller vad man vill kalla det.
Hur fort har ni gått fram med era unghästar?
Hur länge var de hoppade m ryttare fram tills att ni startade 90 på lokal? hur länge red ni 90 o 1m innan ni startade 110 osv..?

hade visserligen ungponny, men han var väl hoppad ett år med ryttare innan vi tävla vår första LC, då var han 5 år och hade varit skadad under våren och början av sommaren det året. Jag började alltså direkt på LC och redan andra tävlingen hoppade jag LB. ytterligare 3 tävlingar senare (samt ett vinter uppehåll med vila) startade jag min första LA och dessutom uppe på regional nivå, ponnyn var då 6 år. Som 7 åring startade vi MSVB(visserligen inte ungponny längre, men men)

Vi gick nog fram ganska fort, men har alltid gått ner i klasserna så fort det inte känts helt okej. Det är nog viktigt att man känner efter sånt speciellt på unghästar då de verkligen måste ha ett bra förtroende för både ryttare och hinder. Men man får nog mest gå på känslan för det finns inget direkt rätt och fel här.

Jag löpte min unghäst som nu är 8 år när hon var 4:a i oktober. Vet inte riktigt hur mycket hon hade hoppat innan jag köpte henne men hon hade gjort 3 kval till 4-års championatet iaf. Jag började inte tävla förrän hon var 5 år. Första tävlingen var en 80cm, nästa red jag 90 och 100 och tävlingen därefter red jag 100 och 110. Vi var felfria i alla de starterna. Forstatte att tävla 100-110 på de närmsta 4-5 tävlingarna och tanken var att vi skulle ta det lite lungt under sommaren och sen starta 120 men en skada satte stopp för det. Det tog oss sen 11 månader att komma tillbaka till tävlingsbanan och då tror jag att jag red 2-3 100 innan vi red 110, under den sommaren så tävlade vi någar gånger och i augusti (började tävla i slutet av april) så startade vi vår första 1.20. Sen nästa höst så debuterade vi 1.25 och skulle ha gått upp i 1.30 men det blev inte så tyvärr.

Lina

Jag har en 5-åring som jag har haft sedan i vintras. Hon startade sin första 90 i mars. Därefter är hon startad 3 ggr på 90 och 5 ggr på 1m. Nu på lördag går hon förhoppningsvis sin sista 90 för att sen starta 1.10.

Jag har med andra ord gått rätt så varsamt fram. Anledningen är att hon gärna "fryser till" när hon kommer till nya platser och blir lite spänd och orolig. Hon har behövt den här tiden för att vänja sig. nu är hon helt avspänd när hon kommer till en ny bana.

Sv: Re: Klättra i klasserna m unghäst

Minelli skrev:
Jag löpte min unghäst som nu är 8 år när hon var 4:a i oktober. Vet inte riktigt hur mycket hon hade hoppat innan jag köpte henne men hon hade gjort 3 kval till 4-års championatet iaf. Jag började inte tävla förrän hon var 5 år. Första tävlingen var en 80cm, nästa red jag 90 och 100 och tävlingen därefter red jag 100 och 110. Vi var felfria i alla de starterna. Forstatte att tävla 100-110 på de närmsta 4-5 tävlingarna och tanken var att vi skulle ta det lite lungt under sommaren och sen starta 120 men en skada satte stopp för det. Det tog oss sen 11 månader att komma tillbaka till tävlingsbanan och då tror jag att jag red 2-3 100 innan vi red 110, under den sommaren så tävlade vi någar gånger och i augusti (började tävla i slutet av april) så startade vi vår första 1.20. Sen nästa höst så debuterade vi 1.25 och skulle ha gått upp i 1.30 men det blev inte så tyvärr.

Lina

Varför blev det aldrig 1.30...?? Om jag få vara nyfiken..

Sv: Klättra i klasserna m unghäst

För min del har det fallit sig helt naturligt. Inte alls som planerat.

Hon gick tre 90-klasser förra hösten (som 4-åring) innan hon blev halt och stod hela vintern. Nu i våras hade jag planerat att debutera 1 m på första utetävlingen. Hon kändes dock så bra på allra första tävlingen inomhus att det blev debut i 1 m då! :)Sedan gick hon två tävlingar till 90 + 1 m innan sommaren. Hon vilade 7 veckor då jag var utomlands.

Nu planerade jag att debutera 1,10 innan inomhussäsongen började. Men det blev samma sak här. Första tävlingen i augusti skulle jag ridit 1 m *2, men banan var så bra byggd och det kändes helt rätt så jag strök mig till den andra och red 1,10 första tävlingen efter sommaren.

Nu har hon gått 4 1,10 och 1,20 skulle inte vara några problem nu i höst - om hon fått vara frisk... Hon är halt igen. En hov som bråkar - igen. :(

Hur som helst så tycker jag att det ska kännas rätt. Vara på rätt tävlingsplats och på en bra byggd bana för att jag ska gå upp en klass. Det är lite kul att det blivit så här spontant som det blivit - och inte alls enligt min plan! Hon är en liten klippa. Hittills har hon inte varit nära att riva ett hinder. De få fel vi fått har varit tidsfel el pga att jag lagt volter. Hon är väldigt försiktig och kan ibland bli lite tittig. Höjden är det minsta problemet.

/C

Sv: Re: Klättra i klasserna m unghäst

Visst får du vara nyfiken.
Dels blev det en spark av kompisen i hagen som gav lite ömhet och tävlingen där jag skulle ha debuterat kunde jag inte rida. Skulle sen ha debuterat i våras, men gick omkull på hinder på en av de sista träningarna så jag blev osäker och det har suttit i lääänge. Först nu ett år senare känns det som om jag vågar gå upp i 1.30. Får väl se hur det blir i vår. Men det känns inte så stort och svårt längre.

är väldigt olika med olika hästar.

en fyra åring hoppade jag uppsutten ca fem gånger innan hon gick en 90cm lokalt.

hon skulle träna tävla innan kvalitets men där löshoppade hon.

När jag praktiserade var jag med när en av hästarna debuterade, en hingst som aldrig vart ute förut, han startades i en regional 1.10 första tävlingen.

En bekants häst tävlades så att för att gå upp i en klass så skulle han klarat 3-4 felfria rundor, och han skulle kännas redo, så tränade de, men den hästen hoppade jättebra också.

Hm... kanske inte kan kalla min för unghäst men han kunde ju inget när jag fick han (då va han 9 :crazy: ) först tog de ca 4 månader innan han kunde travhoppa utan att rusa mot hindret :o men sen har vi tränat på och hittills har han fått "hoppa upp" en klass när han har gått typ 1-3 stadiga rundor i den nuvarande och enbart med fel som jag kan ta på mig :angel: (han får alltså inte "bara råka riva") just nu ligger vi på 1 m på tävling och 1.15 på träning (har bara haft han knappt ett år...)

Det är väldigt olika från häst till häst. Det viktiga är att när hästen är ute första gången att den får en lugn och positiv inställning till tävlandet. Att man bara lotsar runt den, så att säga.

Min 4 åring debuterade jag 70 och 80 cm på tror jag....

Han klev ju naturligtvis över, men det var lugnt och avslappnat och han gick runt i sitt tempo utan stress.

Gången efter debuterade vi 90 cm och 1 m.
Sen har han gått 1 m och vart nolla alla gånger utom 1 då han hade 4 fel.

Det viktigaste är att man inte stressar, man känner när det är dax att gå upp en klass, det kommer liksom naturligt.
Man känner när dom är mogna.

Lycka till!

Kan ju berätta hur jag gjort med min egen då.
I December 2003/Januari 2004 hoppades hon uppsuttet första gången och vi började hoppträna varannan vecka. i April gick hon sin första tävling 50 och 60cm felfritt, hon har alltid varit dödscool på tävlingsplatserna inga problem alls. Hon tittar inte på nått, möjligtvis dom 5 första minutrarna, men inne på banan är hon alltid helcool.

Sen red vi 3 cm hoppningar till och i början av Juli startade vi hennes första lokala, en 90cm felfritt.
Sen dess har hon gått 4st 90cm, alla felfria. och 8st 1m, 2 felfria och 4st m 4fel.
Om 2 helger ska vi starta 110 hade jag tänkt.

Min 5-åring har ju haft föl, så hon är ju mer som en 4-åring.

Hon började iaf att hoppa uppsuttet i våras i feb skulle jag tippa på.
Sedan gick hon en 60cm-hoppning i april/maj.
Tränades inför kvalitet i september där hon hoppade bana på 0,90-1,10.
Fösrta starten gjorde vi för några veckor sedan i 0,90 där hon var felfri. Nästa start blir om några veckor och då får hon gå en 0,90 och ev. 1m.

//l

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17