Klassisk ridning, en utdöende konst?

M

Mahogney

Efter att ha studerat olika böcker, hemsidor, bilder, filmer och lyssnat på kunniga människor har jag kommit till en liten insikt...
Eftersom jag skrivit ett sjuhundan långt blogg inlägg så länkar jag till min blogg därifrån får ni läsa och lägga kommentarer både där och här.

Ida S.Jansson's blogg

Sv: Klassisk ridning, en utdöende konst?

Jag som trodde folk skulle bli jätteupprörda över de ja skrivit kanske är lugnet före stormen :p

Fast om jag ska vara besvärlig så tycker jag inte att det du pratar om i ditt blogginlägg handlar om klassisk dressyr utan snarare tävlingsdressyr.

Jag skulle nämligen vilja påstå att den klassiska dressyren/ridkonsten är på stark frammarch efter några decennier i dvala, utövad av några få, och att den alltmer syns inom tävlingsdressyren, även om det fortfarande finns gott om exempel på hästar bakom lod, på bogarna i piaffen o.s.v.

Jag tycker också att St Cyr var en imponerande ryttare, men efter att ha sett en video med honom i ökad trav (tror jag det var) på medellinjen rejält studsande i sadeln så har jag omvärderat en del av de bilder man ser av honom m.fl. Det fanns mycket som var bättre, men inte allt...

Jag som trodde folk skulle bli jätteupprörda över de ja skrivit kanske är lugnet före stormen :p

Tja, om allt du ville var att provocera så tror jag att jag lämnar just den diskussionen med mitt inlägg ovan.

Tycker dock att du i ditt blogginlägg lutar dig mer på vad andra skriver än din egen erfarenhet...

Jag har sett St:Cyr göra piaff- så att säga. Det var det värsta jag har sett. Men i dåtidens obefintliga konkurrens- räckte det:bump:

Det är precis det här jag menar med att det finns så många experter - som minsann vet.

Ju mer jag lär mig så inser jag att checklistan för att se om en rörelse är korrekt eller inte - är lååång.

Citat under St Cyr bilden....

En bild av Henri St Cyr visar hur en häst en anningen framför lod visar på härlig aktivitet i hela kroppen
Och varför är då bakbenen så inaktiva.:devil:
Fram och bak "skall göra samma jobb" :angel:

Ridning med hästen "bakom hand". De dorsala hals- och nackmusklerna är inte anspända. Den sammanhängande muskelkedjan mellan bakfot och nos är bruten. Ryttaren är ur stånd att påverka graden av bärighet (samling).
Bilden på Balkenhol visar inte en häst bakom hand - utan en med fulkrok och bakom lod :angel: ( jag har sett originalbilden och jag tvivlar på att den släppt bettet på den bilden)
Fulkrok och bakom lod är inte korrekt, å andra sidan har du en häst som _mer_ sitter ihop - bak och fram gör ung samma jobb. -egenligen är den inte så pjåkig i _detta_ sammanhang Klast bäst ur ett Klassiskt perspektiv :o :o :o
Den borde ha spänt pilbågen bättre bakifrån Och jo det kan han få till härifrån - även om den släppt bettet:cool:

Sista bilden

Klassisk ridkonst med hästen rätt på tygeln, dvs en sammanhängande "muskelkedja" av sträckare från bakfoten till nosen. Här sker samling med bland annat höga benrörelser som resultat. Bakbenen "öppnas" ej helt.

Den här hästen är inte alls korrekt på tygeln. Den halsen tänker inte framåt - utan bakåt. Tendens till fulkrok.
Överdrivna framben blir följden

St:Cyr var sämst :o
Så var det med det.

För tredje gången på kort tid.

jag respketerar Dadde men man kan inte skapa sig en världsuppfattning baserat på en enda källa.......

Senast ändrad av en moderator:

Hitta flera källor och bredda din syn :laugh: = Glad

Jag blir inte särskilt provocerad, det mesta av åsikterna du torgför har ju Dadde varit megafon för i 15-20 år.

Jag håller med Fredrik om att de exempel som lyfts fram som positiva inte är några lysande exempel på god ridning. Det får mig också att återvända till en tanke som jag tänkt många gånger, och det är hur bra dessa gubbar som vi hyllar postumt egentligen var?

Jag föredrar att söka mina ideal i levande ridning, och så mycket kan jag säga att den goda ridningen är i högsta grad levande, och hyfsat lättillgänglig. Hoppas att du också hittar den en vacker dag!

Härligt med lite feedback :)
Jaghar itne varit ute efter att provocera men jag vet hur bukefolk KAN vara...

Jag har lyssnat på dressyrryttare som är bra mycket bättre än mig, sen har jag läst böcker set filmer m.m. som jag skrev :)

Sen att jag tagit många citat, som tex. bildtexterna.

Bilden på St Cyr tycker jag att den har bakbens aktivitet, den kröker ihop dom, den skapar vinkel i alla leder...

Jo. Vinklar visserligen. Men bakbenen är inte riktigt i samma härad som resten av hästen. ;)

Idealet är ju att du ska hitta bakbenen någonstans i närheten av lodlinjen från ryttarens tyngdpunkt i en bra piaff. Inte bakom hästen.

Här är en filmsnutt på en gammal pärla som får in bakbenen lite bättre (fast någon har nog manipulerat med takten i filmen).

http://www.youtube.com/watch?v=_6QYTJrGwEo

Senast ändrad:

Bilden på St Cyr tycker jag att den har bakbens aktivitet, den kröker ihop dom, den skapar vinkel i alla leder...

Men hästen för inte fram benet i på ett sätt som motsvarar frambenets rörelser vilket indikerar att hästen inte arbetar genom ryggen.

Du har väl sett hackneys? Där vinklas det leder så det visslar om det men inte kallar man det för samling?

http://www.youtube.com/watch?v=vE7GhDZQFa0

Korrekt samling är så oerhört mycket mer än bara vinklar, bara rygg, bara "relativ uppresning", bara näsan framför lod, bara motsvarande rörelse fram och bak, bara aktiv överlinje o.s.v. Det är en kombination av samtliga punkter (och fler ändå) i en dynamisk förening som är unik för varje individ. Däri ligger ryttarens konst - att ta varje enskild invidid till samlingen utifrån hästens förutsättningar.

Tillägg - hästarna får ofta in bakbenen ännu mer än i exemplet ovan när de piafferar bra. De ska ju kunna få in dem tillräckligt mycket för att bara kunna vika upp frambenen och göra levad. Hittade dock ingen bra film, och blev lite förtjust i gamle Absinth! :love:

Ändrat: Men nu hittade jag en bild på vart bakbenen ska!
http://www.wien.info/images/reitschule03.jpg

Senast ändrad:

Du ska då överdriva:p
undrar om det skulle gå på en större häst- med längre ben:confused:

det krävs ju mer balans o styrka då..
'
Ha!
Kom på varför du har små hästar. klart att gymnaster måste vara små.
Ingen skulle se ut som jag. Gjorde tappra försök i Solflickorna när jag var riktigt ung- utan framgång:angel:

Senast ändrad:

När du var riktigt ung... Då skulle du ha sett smidiga jag på qui gongen igår... 178 lång och försökte tänja ner åt vänster för att lägga en citrusdoftande chi-boll vid sidan av vänsterfoten... då upptäcker man helt plötsligt att man är 42 år GAMMAL och INTE 42 år UNG som man låtsas vara... :o För att inte tala om när man skulle stå på ena fotens häl och rita en cirkel med andra fotens tår... Tack och lov, hittade jag en konstgjord palm att klänga mig fast vid... Tur att inte dolda kameran var där...

Senast ändrad:

Du ska då överdriva
undrar om det skulle gå på en större häst- med längre ben

det krävs ju mer balans o styrka då..
'
Ha!
Kom på varför du har små hästar. klart att gymnaster måste vara små.
Ingen skulle se ut som jag. Gjorde tappra försök i Solflickorna när jag var riktigt ung- utan framgång
Hehe, finns fler som håller sig till små viga rackare, är grymt impad av dom som lyckas "möxa" ihop såna långbeningar på 1.70 plus!
-För att inte göra det så svårt för sig -och hästen, gillar jag att hålla på med mindre hästar med rörliga leder!
vet ju själv hur kul det är att hålla koll på 1.78 cm på dansgolvet då det kärvar lite i lederna. Lättare för viga Anna Booktyper att spänsta sig runt i takt verkar det som!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 885
Senast: Araminta
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
5 144
Senast: Twihard
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 877
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama