Sv: Klassisk ridning, en utdöende konst?
Det är precis det här jag menar med att det finns så många experter - som minsann vet.
Ju mer jag lär mig så inser jag att checklistan för att se om en rörelse är korrekt eller inte - är lååång.
Citat under St Cyr bilden....
En bild av Henri St Cyr visar hur en häst en anningen framför lod visar på härlig aktivitet i hela kroppen
Och varför är då bakbenen så inaktiva.
Fram och bak "skall göra samma jobb"
Ridning med hästen "bakom hand". De dorsala hals- och nackmusklerna är inte anspända. Den sammanhängande muskelkedjan mellan bakfot och nos är bruten. Ryttaren är ur stånd att påverka graden av bärighet (samling).
Bilden på Balkenhol visar inte en häst bakom hand - utan en med fulkrok och bakom lod
( jag har sett originalbilden och jag tvivlar på att den släppt bettet på den bilden)
Fulkrok och bakom lod är inte korrekt, å andra sidan har du en häst som _mer_ sitter ihop - bak och fram gör ung samma jobb. -egenligen är den inte så pjåkig i _detta_ sammanhang Klast bäst ur ett Klassiskt perspektiv
Den borde ha spänt pilbågen bättre bakifrån Och jo det kan han få till härifrån - även om den släppt bettet
Sista bilden
Klassisk ridkonst med hästen rätt på tygeln, dvs en sammanhängande "muskelkedja" av sträckare från bakfoten till nosen. Här sker samling med bland annat höga benrörelser som resultat. Bakbenen "öppnas" ej helt.
Den här hästen är inte alls korrekt på tygeln. Den halsen tänker inte framåt - utan bakåt. Tendens till fulkrok.
Överdrivna framben blir följden
St:Cyr var sämst
Så var det med det.
För tredje gången på kort tid.
jag respketerar Dadde men man kan inte skapa sig en världsuppfattning baserat på en enda källa.......