Klass - en spinoff på tatueringstråden

Cambiaso

Trådstartare
Läste tatueringstråden där det diskuteras tatueringar som klassmarkör. Började då fundera på vilken klass man vill markera för/emot och vilka klasser vi egentligen har i samhället idag.

Som medeltidsnörd har jag ju läst en del och där är det lätt att identifiera klasserna. Adel, präster, borgare och bönder (samt en stor grupp utanför...). De återkommer ju sedan i olika form genom tiderna, men hur är det idag?

Ser man på överklassen likställs den ju ofta med adel. Adeln idag är ju klart splittrad med allt från de som fortfarande har makt och gods till de som förutom ett anrikt efternamn och ett åbäke till släktporträtt i vardagsrummet inte är mer överklass än sin omgivning. Samtidigt har vi en politikerklass som på något sätt ersatt adeln som de med privilegier. Efternamnet har ersatts av partibok...

På samma sätt är det med arbetarna. Ser jag på det välmående villaområdet vid mitt stall kryllar det av egenföretagare i yrken som traditionellt kanske setts som arbetaryrken. Är de medelklass för att de tjänar bra på egen verksamhet eller arbetare med inkomst?

Vilken klass har min bekant som sålde familjeföretaget och nu lever ett behagligt liv utomlands? Har hen blivit överklass eller är bara övre medelklass med snuskigt mycket pengar..?

Här någonstans brukar jag ge upp och citera Monty Python: Marx hävdar att det var offside... :)

Pyramid_of_Capitalist_System.png

Klass idag är knepigt. Underklass och överklass är de lättaste att bena ut. Det är den stora skalan i mitten som är svårare. Vem är arbetarklass respektive medelklass? De går väldigt mycket in i varandra och beroende på vem man pratar med vad som är specifikt för just de klasserna.

Läste tatueringstråden där det diskuteras tatueringar som klassmarkör. Började då fundera på vilken klass man vill markera för/emot och vilka klasser vi egentligen har i samhället idag.

Som medeltidsnörd har jag ju läst en del och där är det lätt att identifiera klasserna. Adel, präster, borgare och bönder (samt en stor grupp utanför...). De återkommer ju sedan i olika form genom tiderna, men hur är det idag?

Ser man på överklassen likställs den ju ofta med adel. Adeln idag är ju klart splittrad med allt från de som fortfarande har makt och gods till de som förutom ett anrikt efternamn och ett åbäke till släktporträtt i vardagsrummet inte är mer överklass än sin omgivning. Samtidigt har vi en politikerklass som på något sätt ersatt adeln som de med privilegier. Efternamnet har ersatts av partibok...

På samma sätt är det med arbetarna. Ser jag på det välmående villaområdet vid mitt stall kryllar det av egenföretagare i yrken som traditionellt kanske setts som arbetaryrken. Är de medelklass för att de tjänar bra på egen verksamhet eller arbetare med inkomst?

Vilken klass har min bekant som sålde familjeföretaget och nu lever ett behagligt liv utomlands? Har hen blivit överklass eller är bara övre medelklass med snuskigt mycket pengar..?

Här någonstans brukar jag ge upp och citera Monty Python: Marx hävdar att det var offside... :)

Pyramid_of_Capitalist_System.png
Klasser handlar inte om att markera för eller emot, utan helt enkelt att man väljer det man gillar, och beroende på klass blir det väldigt olika saker. Jag äter inte shakshouka till middag för att markera mot en klass, utan för att jag tycker det är gott. Men samtidigt så är det ju en klassmarkör att jag lagar det till middag, vare sig jag vill eller inte. För att ta ett exempel.

Klass idag är knepigt. Underklass och överklass är de lättaste att bena ut. Det är den stora skalan i mitten som är svårare. Vem är arbetarklass respektive medelklass? De går väldigt mycket in i varandra och beroende på vem man pratar med vad som är specifikt för just de klasserna.

Men är överklass så enkelt att bena ut? Det är ju inte så (skulle iaf jag påstå) att bara för att man har en viss mängd pengar och/eller bor på en viss plats så är man överklass. Att socialt kapital är en minst lika viktig faktor som ekonomiskt kapital, och det är ju allt annat än lättutbenat.

En skillnad mellan arbetarklass och medelklass är att medelklassen har större kapitalinkomster än arbetarklassen. Arbetarklassen måste jobba för sitt uppehälle medan medelklassen inte behöver det i riktigt lika hög utsträckning men såklart i högre utsträckning än överklassen.

Men är överklass så enkelt att bena ut? Det är ju inte så (skulle iaf jag påstå) att bara för att man har en viss mängd pengar och/eller bor på en viss plats så är man överklass. Att socialt kapital är en minst lika viktig faktor som ekonomiskt kapital, och det är ju allt annat än lättutbenat.
Överklassen har ett arv. En ekonomisk fördel, kapital och egendomar. Man har kontakter och ett nätverk av likasinnade.

I stora drag.

En skillnad mellan arbetarklass och medelklass är att medelklassen har större kapitalinkomster än arbetarklassen. Arbetarklassen måste jobba för sitt uppehälle medan medelklassen inte behöver det i riktigt lika hög utsträckning men såklart i högre utsträckning än överklassen.

Hur menar du med att medelklassen inte behöver jobba för sitt uppehälle i lika stor utsträckning som arbetarklassen? För mig känns det som att alla behöver jobba för sitt uppehälle förutom de som lever på någon annans arbete (arv, äktenskap etc).

Hur menar du med att medelklassen inte behöver jobba för sitt uppehälle i lika stor utsträckning som arbetarklassen? För mig känns det som att alla behöver jobba för sitt uppehälle förutom de som lever på någon annans arbete (arv, äktenskap etc).
Att de har ett större kapital än arbetarklassen. Att intäkter inte enbart kommer in i form av arbete.

Ni kan göra en sökning på mig och sökorden klass samt överklass.
Där så hittar ni mina förklaringar i ämnet.
Jag tycker inte att jag behöver upprepa allt en gång till.

Hur kommer det in för medelklassen om inte via arbete?
Givetvis via arbete också! Men som sagt definitionen mellan arbetar- och medelklass flyter in väldigt mycket i varandra beroende på vart man läser och även i olika länder skiljer det sig myckenhets mellan dessa. Sedan tycker jag att vi inte riktigt haft en diskussion i samhället om hur det ser ut idag. Frågan känns lite bortglömd? Oviktig?
Därför tycker jag det är intressant att läsa just om detta :)

Jag har svarat i det här ämnet förut.
Klass har inget med kapital i form av pengarna att göra.
Det sitter i huvudet, i kontaktnätet och i ursprunget.
Det går dessutom över statsgränser.

För en tid sedan råkade jag på en artikel där klass diskuterades. Där påstods att ifall man är invandrare så är man alltid i de lägsta samhälksklasserna, enbart pga just det, att man inte bor i sitt ursprungsland.

Ytterst märklig tankegång tyckte jag, eftersom jag också anser att klass går över statsgränser. Antar att författarna till den artikeln av någon anledning tänkte enbart på flyktingar och arbetskraftinvandring till låglönejobb.

Jag tänkte åtminstone på en bekant till mig, adlig släkt, välutblidad, kontakter kring hela världen, men kanske inte enormt med pengar. Hon flyttade till Tyskland. Knappast blev hon underklass eller arbetarklass pga den flytten.

Överklassen har ett arv. En ekonomisk fördel, kapital och egendomar. Man har kontakter och ett nätverk av likasinnade.

I stora drag.

Överklassen har absolut ett arv. Men jag skulle ju påstå att det inte alls nödvändigtvis behöver innehålla ekonomiskt kapital och egendomar. Det sociala arvet absolut, men det var just det som var min poäng med att det inte var så lätt att definiera. Man kan ju göra det enkelt för sig att det är sladdran som gäller, men det tror jag ingen anser :p

För en tid sedan råkade jag på en artikel där klass diskuterades. Där påstods att ifall man är invandrare så är man alltid i de lägsta samhälksklasserna, enbart pga just det, att man inte bor i sitt ursprungsland.
Nej nej, sin klass tar man med sig.
Jag hade en kollega som verkat som Domare i sitt Afrikanska hemland, och nog märktes hans klass alltid.
Men det var också lätt att förstå varför han hade behövt fly.

Roligt när man pratar om "arbetare" som de facto fattigare än "medelklass". Ska vi låtsas som att en rad hantverkare, fabriksarbetare, bilmekaniker osv, osv (som ändå får anses till "arbetar"-gruppen) tjänar dåligt då eller? Förlegat tänk.

När jag tänker "klass" som OP verkar vilja prata om så tänker jag kultur. Dvs subkulturer, gruppers kulturer. Det är inte direkt kopplat till exakt hur mycket pengar man drar in. Det är hur man beter sig, hur man pratar, vad man pratar om, hur man behandlar andra, vilka intressen man har, osv.

Menar du att man är medelklass om man investerar i aktier och liknande? Att arbetare inte kan göra det?

Beror ju på hur man definierar. Man skulle ju kunna dra en sådan linje att man blir medelklass om man investerar i aktier som ger utdelning. Men som sagt av andra i tråden är ju klass inte enbart ekonomiska förutsättningar utan i stor utsträckning vilket socialt arv man bär med sig.

Beror ju på hur man definierar. Man skulle ju kunna dra en sådan linje att man blir medelklass om man investerar i aktier som ger utdelning. Men som sagt av andra i tråden är ju klass inte enbart ekonomiska förutsättningar utan i stor utsträckning vilket socialt arv man bär med sig.

Jag håller inte med om delen med aktier eller att medelklassen inte jobbar för sina pengar i samma utsträckning. Att investera i aktier är ju en typ av jobb. Om man inte ska gissa hejvilt kräver det att man läser på och lär sig hur marknaden fungerar. Eller vill du dra en gräns där vissa arbeten räknas som arbetarklass och andra inte gör det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka