Klartecken för ny sadel!

Chili

Trådstartare
Vad glad jag blev! Ägaren till hästen som jag har på foder gick med på att byta in allroundsadeln mot en ny allround eller hoppsadel som ligger bättre :) Därför har jag lite frågor nu, jag är en sadelnovis på många sätt. Tänkte hänga in den i affär i stan o de är duktiga på sadlar, men de vill också pracka på en det dyraste de har...

Så mina frågor;

• Vad är det för fel när sadeln ruggar/skaver pälsen vid bossorna?
  • Ska araber ha extra korta sadlar? Hon är 152 cm hög.
  • Vad ska jag tänka extra på, eftersom det är en beg. sadel jag är ute efter? Vad utmärker dåligt läder tex.?
  • Vad kan en beg. men välskött Wintec 500 Cair allround ligga på för pris?
  • Jag och ägaren vill gärna ha en hoppsadel. Tips på bra budgetmärken? Kommer alltså inte ha råd med en märkessadel MEN sadeln ska såklart passa.
  • Hur vet jag om hon ska ha en rak eller svängd bom?

Finns det någon bra sida om sadelinpassning? Man kan köra hästen till äffaren o få hjälp men jag har inte lust att lasta ur i ett industriområde :crazy: när hon är svår att få in med. Däremot kan jag ev. åka till Sharpman eller Hästlagret, men det blir en liten resa.

Tack för hjälpen :bow:

Senast ändrad:
Sv: Klartecken för ny sadel!

- Det finns många orsaker till varför sadeln kan rugga pälsen. Lättast är att ha en sadelutprovare på plats som kan se vad som är fel. För det behöver inte vara något som syns jättemkt när hästen står still, utan kanske bara märks när hästen rör sig.

- Araber har ofta korta ryggar, precis som islänningar, welsh, haflinger, fjordingar osv. Araber är ofta runda över ryggen och också av den anledningen svåra att hitta sadlar till.

- Det finns mycket man ska kolla på när man letar begagnat. Men istället för att förvirra dig är det lättare om du tar den begagnade sadeln till en sadelmakare som kan kolla igenom den och se o den är okej - för då blir det rätt gjort.

- En beg Wintec kan du få för ca 2-3 000 utan problem.

- Bättre att leta begagnat och köpa en bra märkessadel än ett billigt märke. Men det beror ju såklart på vad ni har för förutsättningar. En väldigt bred häst är inte lätt att hitta begagnat till. Och då kan man behöva kolla på billigare nya märken som Knights, Globus, Zaldi osv.

- Vad sadeln ska ha för passform avgörs av hur ryggen ser ut när hästen arbete. Det finns många olika variationer när det gäller typ på bom och böjningen på bommen, och också var tyngdpunkten ligger i sadeln. Vad du och din häst behöver märker du när du provrider många olika sadlar och tar hjälp av en kunnig sadelutprovare.

www.ridin.se
http://www.alltomhastar.se/ (artikeln finns inte kvar var den fanns innan, men kolla runt på den sidan, ska finns en mycket bra artikel om sadlar)

Tack för ditt svar! Jag ser verkligen fram emot att hitta en som passar, även om det kan visa sig vara lite svårt.

Vad brukar det kosta att ta hjälp av en sadelmakare? Saken är den att jag slutar skolan nu men har inget jobb än :cool: Och mina föräldrar kan ju inte hjälpa till med hur mkt som helst, de har ju redan betalat balen och allt.

Och ang. Wintecen så är det en sådan jag ska byta in. Hoppas på att inte behöva lägga så mkt emellan för en ny sadel.

Det kan väl kosta några hundralappar att få en sadelmakare att kolla igenom sadeln ordentligt. Om du ska ta hjälp av en utprovare - räkna med mellan 300-1000:- per gång.

Tack för hjälpen! Jättesnällt.

Ska åka dit imorn o höra vad de har att säga. Spännande :cool:

Puttar upp lite :)

Var nämligen inne och kollade lite i affären, det hon föreslog var Prestige :eek: De är ju inte billiga beg. heller. MEN man kan komma dit och få en gratis utprovning! Tänkte då slänga in nån bild här på hennes ryggprofil, och kanske få någon kommentar åt vilket håll jag ska tänka i sadelväg. Nog för att de är duktiga i affären på sadlar, det är liksom deras grej. Men jag vill inte stå där som ett stort ? utan vill ha något att säga till om.

So here we go...

http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Equinella/PICT7455.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Equinella/PICT7458.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Equinella/PICT7454.jpg

Hade dock ingen där hon rör på sig som var bra.

Och hon föreslog den för att min Wintec var för rak :smirk: Kändes lustigt när hon bara slängde ur sig "Prestige ska du ha!" utan att ens sett hästen.

Vilken av griffin sadlarna menar du?
Jag har kontaktat ägaren för att se om h*n vill lägga emellan det som behövs för den sadel som passar. Förhoppningsvis går h*n med på det.

Senast ändrad:

Vilken modell du ska ha får du prova dig fram till... Men det beror ju också på hur bred hästen är...
Maxam kanske också kan passa - men - de är inte breda i bomvidderna - och då det är en arab är jag tveksam till om den vidaste bommen kommer passa.

Är du SÄKER på att Wintecen är för rak? Vilken bomvidd?

Tycker synd om dig har själv varit i sadelljungen med min arab. Tyvärr tog det ett par år innan jag förstod att bomsadlar alldrig kommer att fungare.
Det som har fungerat är en startrekk comfort en bomlös.

Varför vill ni byta sadel? Passar den andra inte?
Det biligaste är att åka någon stans så att du kan prova MASSOR av sadlar. Jag har ett antal sadlar i min ägendom och ingen är i ens i närheten av att passa min häst, bättre med än som passar än flera som inte passar eller passar lite.
Åk någon stans där du kan profs hjälp. Det blir biligare i längden.

Hoppas att det går bra för er MVH karin

Nej jag är verkligen inte säker på att Wintecen är för rak, det enda jag vet är hon i affären som förklarade hästens skav från bossorna med att sadeln var för rak. Som sagt jag vet inte så mkt, nu har jag iaf läst på de sidorna du tipsade om, men jag kan ändå inte särskilt mkt. Det jag kan fundera mig fram till är att den antingen är för rak eller för vid. Den lättar bak också, vad betyder det?
Jag vet inte vilket järn som sitter i den, försökte kolla men det kanske inte är meningen om man inte är sadelmakare? Tog inte i så mkt så jag såg inget... Vet inte ens vad jag letade efter haha, förutom nån färgad sak.

Hade jag fått bestämma hade jag velat ha en bomlös :love: Men ägaren ville ha hopp/allround.

Senast ändrad:

Det ser ut som att den är för böjd (framförallt när ryggen höjs vid arbete) och att den är för smal. Så Prestige tror jag itne skulle ligga bra alls... Som sagt - prova Griffin. Vill du ha mer tips så kan jag klura lite om du vill...

Haha kul att du säger så, när de i affären sa att den antagligen var för rak :p Har alltid tyckt de varit snobbiga och allmänt lustiga där, men de har ett mkt bra utbud... Men antar att jag inte kommer åka dit för sadelprovning!

Du får jättegärna klura vidare lite, jag känner mig helt nollställd :crazy: Kunde bara se idag att den såg ut att vara för smal när jag tog bilden framifrån, tidigare har den inte legat så högt över ryggen, så hon är garanterat tjockare nu än före betet.

Chili skrev:
Haha kul att du säger så, när de i affären sa att den antagligen var för rak :p Har alltid tyckt de varit snobbiga och allmänt lustiga där, men de har ett mkt bra utbud... Men antar att jag inte kommer åka dit för sadelprovning!

Du får jättegärna klura vidare lite, jag känner mig helt nollställd :crazy: Kunde bara se idag att den såg ut att vara för smal när jag tog bilden framifrån, tidigare har den inte legat så högt över ryggen, så hon är garanterat tjockare nu än före betet.

Framförallt för smal tycker jag. Då kommer den upp fram o ner bak= skavet du ser. Annars är ju inte Wintec jätterak heller. Om den vore vidare skulle den kanske passa hästen bättre även bak.

jag tycker att den ser ut att vara för smal.
jag har en prestige hoppsadel till mitt fbl och om jag jämför hur hans rygg och din hästs rygg så tror jag inte att den prestige passar din..

Tack för era tips. Trots allt är hon som rekommenderade Prestigen utbildad i sadelutprovning men hon är väl inte jätteproffsig heller. Känns mer som om hon vill lura på en en dyr sadel.

Får väl rida barbacka nu, har inte hunnit rida med studenten o allt och såg idag att hon mest ser ut som en badboll :D Ska nog gå ut och måla dit röda ränder idag!

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 617
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka