Klarar man sig med bara dressyrsadel?

Inafina

Trådstartare
Hej!

Jag är på gång att köpa min första häst. Med hästen följer utrustning såsom täcken, skydd, träns men ingen sadel. Min fundering är nu om man klarar sig med bara dressyrsadel, för träning dressyr + skogsridning?

Känns lite mycket att köpa 2 sadlar på en gång, och då det är dressyren jag satsar på är det på en sådan sadel jag helst lägger pengarna...

Eller bör jag satsa på att köpa en enklare allroundsadel också?

Sv: Klarar man sig med bara dressyrsadel?

Jag har enbart en dressyrsadel för tillfället, och jag upplever att jag klarar mig bra med det så länge jag bara dressyrar och rider ut :) Nu ska jag visserligen införskaffa en hoppsadel också så snart jag hittar en som passar hästen (knepig rygg) eftersom jag vill hoppa också, men jag brukar föredra att rida ut i dressyrsadel oavsett så skulle jag inte hoppa hade en hoppsadel varit totalt onödigt för mig.

Så jag tror att du klarar dig alldeles utmärkt :D

Ja, det tycker jag.

Jag har oftast haft bara dressyrsadel, och det har funkat till uteritter i alla tempon, lite klättring osv. Har inte hoppat på många år, men det går säkert bra att ta små skutt i den också.

Jag tycker det går bra att rida ut med dressyrsadel.Hade bara dressyrsadeln en period,och det gick hur bra som helst.Trots rätt kuperade skogsstigar :)

Jag föredrar att rida i dressyrsadel ute som inne.
Ska jag hoppa kan jag däremot vilja ha hoppsadel. Det går ju att skutta lägre höjder i dressyrsadel med. Men blir det lite högre kan man få bakvalvet i rumpan iom att man inte kan korta lädrena nog och att bakvalvet är högre.

Jag har bara dressyrsadlar till mina hästar.
Och rider i stort sett alltid i dressyrsadel på de hästar som har båda sorter.

Så jag tycker man klarar sig med dressyrsadel.

Kl
Klart man klarar sig !
Optimalt tycker inte jag det är med enbart dressyr sadel dock . Man sitter väldigt djupt och ute är det en fördel att komma upp lite ur sadeln och kunna avlasta hästen . Ska du bara skritta ute spelar det givetvis ingen roll men helt klart är det ett lyft att ha en hopp eller allround som ombyte att variera med utifrån optimalt arbete utomhus .

Jag har bara dressyrsadel. Och rider ut + hoppar småhinder i den. Räcker alldeles utmärkt för mig :)

Å vad skönt att höra! Ska bli riktigt lyxigt att få rida i en utprovad dressyrsadel för första gången i mitt liv!

Jag föredrar att ha tre sadlar: en dressyrsadel, en hoppsadel och en bladsadel för längre träningar/ritter ute. Men måste jag välja en, så är dressyrsadeln den sadel jag prioriterar att ha. Jag kan skutta smått i en dressyrsadel (även om det är långt ifrån optimalt, då jag gillar stora klossar..) och det går att rida ut i den - men jag kan inte rida dressyr i en hoppsadel.

Jag avskyr hopp och allround sadlar så jag har alltid bara haft dressyrsadlar så länge jag red i bomsadel. Det är inga problem att klättra på uteritter eller ta små skutt över låga hinder. Det är först när man kommer upp runt metern på hindrena som det kan bli problem.

Nu när du ska prova ut en ny sadel så var noga med att sadeln passar dig lika väl som den passar hästen. Om inte du sitter bra så kan du inte inverka korrekt och du får kämpa helt i onödan för att komma till ridning vilket påverkar hästen negativt också. Säger sadelutprovaren att du får ta att du inte sitter perfekt bara sadeln passar hästen så lyssna inte på denne utan ta ut en annan sadelutprovare som är seriös och kan sin sak.

Lycka till!

ja visst...jag har aldrig haft annat än dressyrsadel...men då hoppar jag inte ofta ...och när jag gör det så är det bara små skutt för skojs skull...

Jodå, funkar alldeles utmärkt med bara dressyrsadel. I många år hade jag bara en hoppsadel, vilket ofta resulterade i att jag blev trött på hästryggen under längre uteritter, men de senaste åren har jag i huvudsak faktiskt använt bara dressyrsadel till den ena hästen, vid dressyr, markarbete, hoppning på basic-nivå och långa uteritter.

Å vad skönt att höra! Ska bli riktigt lyxigt att få rida i en utprovad dressyrsadel för första gången i mitt liv!

Jag har precis fått hem mitt livs första utprovade dressyrsadel och det är himmelskt!:love: Hoppas du hittar den perfekta sadeln som både du och pålle trivs med.

Har man inget val klarar man sig på enbart en dressyrsadel.

Jag hade dock hellre valt att försöka hitta en billigare hoppsadel ändå, förutom att jag tycker det är trevligare att rida ut i en hoppsadel så tycker jag att det är bra att variera med olika sadlar för hästens skull.
Precis som man rekommenderar att använda olika bett till hästen och olika skor för människor.

Är hästen lugn och trygg ser jag inga problem med en dressyrsadel. Men på en lite studsig häst på uteritten så känns det inte helt optimalt. Vill gärna komma upp ovanför hästen om den börjar bocka. Att sitta i sadeln känns lite som att be om att bli ivägskjuten... *s*

Allt beror ju på rutin och erfarenheter. Men jag hade nog försökt att efter hand finna en hoppsadel för uteritterna...

Att bara rida i en dressyrsadel sliter enormt på höfter och bäcken. Ingen av mina hästar skulle jag för övrigt få för mig att rida ut i dressyrsadel de är lite för glada för det och jag skulle få gå hem lite för ofta, har fått ett sadeltvång delux i dressyrsadel en gång det räcker som erfarenhet av bockande hästar i kombination med dressyrsadel.

Finns det något att läsa om det?
Undrar iom att jag rider ett par hästar per dag i dressyrsadel och i perioder får ont(!) i höfterna. Trodde det var vissa dressyrsadlar jag inte "tål". Men kanske då är värre än så.

Får du ont på utsidan av höften typ?
Många tjejer behöver träna den muskeln :)

Jag rider också bara i dressyrsadel, är svag i muskeln på utsida av höften (över där höftkulan eller vad det är sitter) och får ont men med stärkande träning blir det betydligt bättre.

Det kom upp när jag diskuterade mina höft/bäcken problem med idrottsläkare det första han frågade var om jag red dressyr. Han hade mer en en dressyrryttare som patient just med problem med höfter/bäcken och hantyckte inte alls det var konstigt efter att han blivit klok på hur en dressyrryttare sitter i en dressyrsadel. Vårt bäcken är inte skapt för att "pressas" isär med så raka ben neråt som i en dressyrsadel utan det blir en ren misshandel på bäckenet som höftlederna får ta stryk av. Den vinklingen framåt med låret som du har i en hoppsadel gör att vinkeln på bäckenet blir helt annorlunda och det pressas inte i sär på samma sätt och höfterna får inte lika mkt stryk.
En dressyrsadel med bred midja kan jag inte alls sitta i längre jag får ont direkt, rider överhuvudtaget aldrig i dressyrsadel mer än max 1 pass i sträck och undviker att få dem för tätt. Numera använder jag faktiskt nästan aldrig dressyrsadeln har en enkelkåpig amerigo dj hopp som är helt perfekt att jobba dressyr i också iom att inga klossar på den är i vägen för att ha dressyrläder och när man vant sig vid den enorma kontakt man får med hästarna med den lilla korta tunna kåpan man har emellan sig så känns dressyrsadeln (även den amerigo) så fruktansvärt klumpig och i vägen. Jag bara tackar för att jag pga det numera aldrig har ont i höfterna mer.

Ok, Tack!

Jag har diskuterat detta med både min behandlare(sjukgymnast och kiropraktor) och med min tränare(bara lite snabbt sista passet nu). Och de tycker ju också att kortare läder är bättre för bäckenet om man har problem.

Jag har dock märkt också att breda midjor går bort. Men även sadlar som har sittpunkten längre fram/lägsta punkt långt fram. Jag måste ha den längre bak. annars får jag ont.
Amerigo Vega är döden för mig, spec om den ligger på en häst med mer gång och är vid. Då skriker jag högt om hästen hoppar till när jag ridit i den regelbundet.
Jag minns inte riktigt, men tror det är en Cervia, som jag får lite ont av med.

Amerigo CC har jag haft på ett gäng hästar. Den funkar fint! Även som x-vid och på hästar med gång.
Equipe Oracle och olika Prestige funkar med.

Jag ska i veckan påbörja sjukgymnastik för detta förhoppningsvis. Men får kanske försöka rida ut iaf i hoppläder/hoppsadel tom.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 126
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 020
Senast: Fibusen
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 659
Senast: Lixiigirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar