Klarar Jag av en stor hund....?

L

Liia

Hejsan! Jag är Liia och är alldeles ny här.

Nu kommer nog min första tråd här låta jätte dum men jag har en fundering som jag inte kan släppa.
Jag har en Jack Russel nu som jag tränar aktivt med på brukshundklubben, det går riktigt bra!
Har nu blivit intresserad av att tävla Bruks, men insett att min lilla plutt inte räcker till tyvärr (Han är tyvärr inte heller reggad i SKK) Har börjat kolla på andra hundraser och har fastnat på schäfer och Rottis. Men det jag funderar över är om jag klarar av en så stor hund, jag är själv ganska liten 161 och väger 50kg. När jag var ute med min kompis rottis flög jag som en liten vant så fort hon ryckte till (Nu är det ju som sagt min kompis hund så den lyssnar ju inte så bra på mig) men i alla fall.
Är jag helt ute och cycklar som tänker så här...??

Sv: Klarar Jag av en stor hund....?

Det handlar ju inte om styrka att rå på en stor hund, för skulle det göra det så skulle nog VÄLDIGT många hundar bestämma ganska friskt över sina mattar/hussar. Utan det handlar om kontakten mellan föraren och hunden och för att inte glömma hur lydig/uppfostrad hunden är ;)

Så du behöver inte vara stark för att ha en sådan hund, däremot så behöver du tålamod, konsekvenshet och vara självsäker i dig själv!

Lycka Till!

Nej jag vet att det inte beror på styrka, men jag tänker mer på när hunden är ung hund och kanske inte alltid blir som man tänkt sig.
Jag har ju alltid bara haft stora hundar i liten förpackning ;) (utom en golden retriver när jag var liten)
men alla andra verkar ju klara det utmärkt så hoppas jag också gör det.

Klart det går bra! Du får träna mkt följsamhet från start bara. En bekant till mig väger 50 kg och har en rottishane på 56 kg. :D Det går fint! Tävlar och tränar iof mkt lydnad

Om du klarar av en JRT med bra resultat så tycker jag att du är rustad för att klara av en stor hund. Som till och med är/kan vara lättare i temperamentet!

Jag tycker att det är bra att du redan nu tänker på att det kanske inte alltid blir som man tänkt sig. Allt för många resonerar att hunden blir vad man gör den till och blir sen helt chockade eller uppgivna när de har en 35 kilos unghund som inte alls blev lika snäll och lydig som alla hundar blir i böckerna ;) Men det brukar ju gå över!!

Mina hundar väger ca 30 kg. Den ena är stark och använder hela sin tyngd när hon vill det. Den andra lägger inte alls samma intensitet bakom och är mycket lätt att hålla. Så det är inte storlek och vikt som är avgörande, utan mer deras vilja...

Jag tycker inte alls att du ska vara rädd för att satsa stort!!!

vad skall du ha hunden till mer specifikt?
det finns ju mellanstora bruksraser ex. kelpie om du inte känner dig manad att ha en stor hund. Men rent mentalt så tror jag definitivt att du klarar stor hund om du har JRT :D

Ha ha, ja klarar man en trotsig JRT klarar man nog det meste sen ;)
Jag vill träna och tävla bruks och spår med hunden.
Tack för era svar.
Det kommer nog att bli en hund av större model sen. Men först måste jag koncentrera mig på JRT:n som bara är 1 än så länge.

Liknande trådar

Övr. Hund Gäller både hund och katt men valde att lägga den här,om någon misstycker får tråden gärna flyttas. Detta bostadsområde har länge...
2
Svar
35
· Visningar
2 522
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar