Klarar fölet regn

Sv: Klarar fölet regn

vilda hästar tar dessutom skydd av flocken...ensamma ston med förl har ju inget sådant skydd...vid oväder så får fölen stå "innerst" och har då skydd av alla andra hästar.....

Han är inne nu.
Regnar gör det fortfarande.
Han är en liten fegis. Nyfiken men vill inte komma fram. Man får inte knappt pilla på honom.
Det skall väl ordna sig.
Min andre gubbe var lättare. Han var mer frammåt på det sättet. Man fick klappa klia mm.
Men vi pysslar nu ändå lite åt gången. är är ju en vecka på söndag.
Häst mor gillar inte att vara inne. Är ett riktigt ute djur. Så hon blir lite orolig när hon får gå inn.

DET SKALL REGNA I MORGON OCKSÅ

Min lilla har aldrig varit några problem att fånga, han har alltid kommit fram själv. Nyfiken som han är. :D

När han var runt 1 vecka kunde han gå i grimma & grimskaft utan problem, så jag kunde ta dom i varsin hand om jag ej hade hjälp. det fungerade jättebra...oftast. :D

Rotterö skrev:
Skillnad är det nog då.
Har i dag stora problem att ta inn dom
Måste över en stor väg. Får gå ca 100 m på den.
Har ingen som kan hjälpa mig i dag.
Svårt att fixa dom själv + stanna bilar. Om inte fölis går efter blir det problem

Alltså, nu vet jag att jag låter gnällig, men varför skaffade ni er föl då, det här problemet måste ni ju ha vetat om.
Jag låter inte mina föl vara ute i regn och rusk den första månaden. det är väl lite annorlunda om fölet föds i juli/augusti, men inte nu på våren.

Och jag hade aldrig utsatt sto, föl och mig själv för risken och oron att behöva gå längst en stor väg dagligen! mkt kan hända på 100 m.
Prata med någon, det måste ju gå att lösa på ett bättre sätt!!!

Ja du är ganska gnällig.
Jag har presis fått denna fina betes hagen
Annars hade de fått gå på en liten jordig vinter hage. Vi har inte så mycke mark. och vi bor aldeles vid en väg. Ska jag flytta då.??

jag vet att de skall vara inne mm. Men det finns folk som säger annorlunda.
En släkting till mig är bondtös. De har haft en mängd föl i sin da. Och 20 kalvar varje år.

Hon säger att de mår bäst ute. De första dagarna då var det kallt. Hon sa att det är mindre risk för naveln att bli smutsig smitta ute i en ren hage. Där inga djur betat förut.
Han stannade ute de första nätterna.

Jag vill inte riskera mig och hästar att gå ensam med föl och sto på vägen. När jag har hjälp inga problem. Men just i dag är jag ensam.
Men han är inne nu.

I hagen är det svårt att sätta på grimman då han är en liten fegis. Då får man bara suga tag i han mot hans vilja. Inge bra.
Men jag har lyckats bra med vår andre gubbe.
Så det går nog bra snart med träning.

Alla bor inte i skogen och har flotta marker.

Skönt att det ordnade sig... det brukar det ju alltid göra med lite pysslande.

Alla har vi ju olika åsikter, och bor olika till.

Jag är själv "bonnatös", uppvuxen med "dynga i stövlarna" som morfar brukade säga ;) och numera lever jag tillsammans med en bonde. Och min åsikt är att föl ska inte utsättas för kallt regn, vind och kyla i början. Men det kan hända att jag är sjåpig :confused:

Jag oroade mig mest för den stora vägen...

Rotterö skrev:
Inga träd inget vind skydd
Bara en stor betes hage.
Men de klarar väl lite regn.?
Han ligger och springer som en tok.
Det är ju inte kallt+12 grader nu.
Hur gör vilda djur ??

Jag instämmer med Martha. Sedan även om man har ett skjul för hästarna att gå in i, med en härlig halmbädd så är det inte säkert att mamma är intresserad av att gå in ändå. Då får fölet ligga vid hennes fötter ute på kalla våta marken. Så in med dem i box, när det ruggar och regnar för mycket. Just nu är det ordentligt kallt där jag bor åtminstone.

Skall tillägga att jag inte hör till den skara som täckar hästar och har dem i varmstall. Vintertid går de utan täcken och får sin vinterpäls, men med tillgång att gå under tak. Men det här är ett så pass litet föl vi talar om. Till vintern kommer den att ha växt till sig, få en härlig tjock päls och kunna klara alla de väder. Men var försiktig med den nu.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

ancan skrev:
Skönt att det ordnade sig... det brukar det ju alltid göra med lite pysslande.

Alla har vi ju olika åsikter, och bor olika till.

Jag är själv "bonnatös", uppvuxen med "dynga i stövlarna" som morfar brukade säga ;) och numera lever jag tillsammans med en bonde. Och min åsikt är att föl ska inte utsättas för kallt regn, vind och kyla i början. Men det kan hända att jag är sjåpig :confused:

Jag oroade mig mest för den stora vägen...

Jag är också orolig för vägen.
Man nör vara tre när man tar in hästarna. En som kollar bilar mm . Vi andra tar hästarna.
De kör som idioter just för bi mitt, en raksträcka att köra om på.
jag har hängnat hagen med mycket bra staket 3 trådar mm. Det fungerar bra.
Inget vidare att leda ett föl på denna vägen.
Men min 2 åring har vant sig bra vid trafiken.
Men han stod inte här när han var 1 vecka.
han fanns då i ett stall 2 km längre bort.
Men detta ska gå hoppas jag . Annars ett bra bete

*lånar knapp*

Vi som e gnälliga är det av en anledning...
VI skulle aldrig låta våra föl stå ute i spöregn utan chans att kunna torka upp i ett "varmt/torrt" stall...
Men alla är vi ju olika å behandlar våra hästar olika...

I det vilda skulle fölet antingen överleva eller dö...
Det beror på sååååå många saker...

Att du sen "skyller" på 100 m väg är ju en orsak till att du inte vill ta in dem... Antingen så ser man det som omöjligt eller så gör man så de e möjligt ! Vi bodde vid en 90 väg å hade vår sommarhage på andra sidan en LÅNG raksträcka där ALLA höll minst 110... Antingen så går man över den eller så skiter man i det... (vi gick över när det inte kom bilar såklart)... Pratar du slingrig skogsväg där folk kör som dårar kan jag förstå att du e tveksam MEN ett föl följer till 90 % sin mamma och till 75 % så går de så nära henne att de i stort sett snubblar på hennes ben... SPECIELLT om de känner sej frusna å vill ha värme av mamma... Å är det en raksträcka så SER faktiskt folk att man leder häst och BRUKAR sakta in...

Som sagt hela livet handlar om val och man får helt enkelt bara hoppas man gör RÄTT val så ofta man kan !

(mitt föl åkte in rätt så ofta i somras (04) då de ju va rena SKITVÄDRET i Sthlm då, men jag ansågs åxå vara rena hönsmamman men hade ni sett hur frussna ALLA hästar såg ut då hade ni med tagit in dem ;) Alla stod å hängde vid grinden å GNÄGGA när man kom :) )

Jag kommer också att vara gnällig. Tycker nämligen att man som djurägare har ett stort ansvar och skyldighet att erbjuda djuren en så lämplig, hälsofrämjande och trygg miljö som möjligt. Mycket kan man ju anpassa en vuxen häst till, och kompensera den för på olika sätt (har man små hagar kan man motionera den med träning, är det dåligt väder kan man täcka osv), men väljer man att avla så får man planera mer, anpassa miljön efter hästen istället för tvärtom. Kan man inte det så ska man kanske välja att ha hästen inackorderad (så har jag fått göra i flera år i brist på bättre). Eller låta bli att avla. Föl behöver en torr plats att sova på, flera gånger om dagen. Föl hör inte så bra ihop med trafikerade vägar heller, så jag förstår att det är svårt för dig, men som sagt - det skulle du kanske tänkt på tidigare. Kan ni inte bygga ett provisoriskt skydd i hagen sålänge?

Jag är ju sådan att jag tycker att det är lite synd om även vuxna hästar som går på platta grönbeten utan skydd för väder och vind - under samtliga betsår jag haft häst har det varit några dygn med ösregn så hästarna varit dyblöta in på skinnet även om de haft träd och buskar att kura under (då har jag tagit in dem att torka och lagt täcke på efteråt, de går täckeslösa annars under betet). Har sett vuxna hästar skaka av köld i sin tunna försommarpäls när de dyngsura utsätts för vind och natten faller på. Några hagelskurar, stormbyar osv är inte heller ovanligt, och hur kul är det om man inte har skydd att söka? Och skyddet behövs inte minst soliga dagar då hästar som har möjlighet till det oftast söker sig till skuggan.

mm mina föl är ute shettisarna har varit ute sen dag ett 2 av dem är födda ute mitt halvblodsföl som är född den 2 maj är ute dygnet runt och ja det regnar här med , de kan gå in i loge iof sig men just nu så står de ute i ösregent och jag kan tala om att jag inte får tag på stoet varje dag heller även om jag kommer med mat i en spann för hon vill inte vara inne ... Jag hoppas ju att hon går in i logen så fölis får vila man ser ju att någon har varit där ....
Men har iof sig aldrig sett fölis frysa heller..

Knapplån

Jag är kinkig med att låta hästar ligga på kall mark. Regn klarar de fint bara temperaturen kommit upp såpass att det är varma sommarregn, och det är lite temperatur i backen med. Ihållande regn skyddar jag dem dock mot.

Dock finns en russuppfödare här i närheten, och de fölen går ute från scratch i små hagar utan vind/regn/läskydd. DYgnet om, även vid frostnätter. Har åkt förbi både i hällregn, isande vind, minusgrader och stekande sol och sett fölen ligga utsträckt på sidan och sova på marken. De lever helt uppenbarligen, men jag gillar inte att se det och skulle inte utsätta mina för det. Å andra sidan anser jag inte att VUXNA hästar ska tvingas ligga på det underlaget heller utan endera ska de tas in nattetid och ha möjlighet att ligga torrt då, eller så ska de ha lösdrift. Men ett föl kan ju inte hålla sig på benen (dvs inte ligga) en hel dag så för mig är det inte ett alternativ innan temperaturen är SOMMAR.

Roheryn skrev:
Nej, så här års är det INTE brott mot djurskyddslagen att inte ha vindskydd. Det är bara under den period som "betestillväxt inte sker" som man måste ha vindskydd om hästarna är ute mer än 12 timmar i sträck.
Bara så du vet... Vindskydd och ligghall är inte samma sak. Dom ska ha vindskydd om de går ute mer än 12 timmar även under sommaren.
Det är faktiskt rent ut sagt grymt av dig att låta de gå ute utan något ställe där de kan få skydd från vinden och regnet, och även solen om det är varmt. Särskillt solen och värmen. Grymt :mad:

Kan du inte bygga en provisorisk ligghall? Det behöver ju inte vara något avancerat precis. Om du snickrar en träram, sätter pressenningar runtom (lämnar öppet/klipper upp en ingång) och sedan fyller den med halm? Förstår du hur jag menar? Det är ju bättre än att lilla fölis ska gå ute utan något skydd alls.

Dolores_88 skrev:
Kan du inte bygga en provisorisk ligghall? Det behöver ju inte vara något avancerat precis. Om du snickrar en träram, sätter pressenningar runtom (lämnar öppet/klipper upp en ingång) och sedan fyller den med halm? Förstår du hur jag menar? Det är ju bättre än att lilla fölis ska gå ute utan något skydd alls.

Tanken är bra, men 'haken' med vindskydd är att man måste bygga dem på ett sådant sätt och placera dem på en sådan plats att hästarna vill använda dem. Och föl kan vara envetna, och det är MAMMA man måste få att använda ligghallen.

Jag försökte få min odåga att ligga i halmhög i hagen, icke då. Så det var bara ta in och ut.. och ut och in, och in och ut. och :devil:

scarlettlady skrev:
Bara så du vet... Vindskydd och ligghall är inte samma sak. Dom ska ha vindskydd om de går ute mer än 12 timmar även under sommaren.
Det är faktiskt rent ut sagt grymt av dig att låta de gå ute utan något ställe där de kan få skydd från vinden och regnet, och även solen om det är varmt. Särskillt solen och värmen. Grymt :mad:

Om de går ute 12 h eller mer den del av året betestillväxt inte sker ska de ha LIGGHALL, vindskydd räcke rinte.

Däremot undrar jag VAR du hittar att det är obligatoriskt med vindskydd på bete, det har nämligen inte tidigare funnits någon sådan paragraf - alls. Mao är det fullt tillåtet att ha hästar i stekande sol utan minsta träd eller annat. Tyvärr..

Så jag vill gärna ha 'bevis' för att det nu finns ett krav på vindskydd? Skydd mot VIND på sommaren är btw ganska menlöst, vidn = mindre insekter = glada betande hästar. Däremot anser jag de ska ha SOLSKYDD, dvs skugga i hagen, och gärna skydd för att komma undan insekter.

Rotterö skrev:
Inga träd inget vind skydd
Bara en stor betes hage.
Men de klarar väl lite regn.?
Han ligger och springer som en tok.
Det är ju inte kallt+12 grader nu.
Hur gör vilda djur ??

Nu förstår jag varför det finns så många föl med lunginflammation på djursjukhusen... :smirk:

AM

Alexandra_W skrev:
Om de går ute 12 h eller mer den del av året betestillväxt inte sker ska de ha LIGGHALL, vindskydd räcke rinte.

Däremot undrar jag VAR du hittar att det är obligatoriskt med vindskydd på bete, det har nämligen inte tidigare funnits någon sådan paragraf - alls. Mao är det fullt tillåtet att ha hästar i stekande sol utan minsta träd eller annat. Tyvärr..

Så jag vill gärna ha 'bevis' för att det nu finns ett krav på vindskydd? Skydd mot VIND på sommaren är btw ganska menlöst, vidn = mindre insekter = glada betande hästar. Däremot anser jag de ska ha SOLSKYDD, dvs skugga i hagen, och gärna skydd för att komma undan insekter.
OK mitt misstag. Det är inte obligatoriskt, men borde det inte vara det? Med vindskydd menade jag buskar, träd eller bara något uppsatt där dom får svalka, och slipper det värsta flåset när det regnar, det har jag märkt att många hästar uppskattar.
Sen hade jag faktiskt fått för mig att en sådan regel infördes nu på våren, det var därför jag lät så stensäker, det brukar jag inte vara om jag inte vet. :smirk:
Men det är hemskt att se hur hästar står i öppna landskap utan så mycket som en buske att krypa in i...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 145
Senast: QueenLilith
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 010
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 849
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar