Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rotterö skrev:Skillnad är det nog då.
Har i dag stora problem att ta inn dom
Måste över en stor väg. Får gå ca 100 m på den.
Har ingen som kan hjälpa mig i dag.
Svårt att fixa dom själv + stanna bilar. Om inte fölis går efter blir det problem
Rotterö skrev:Inga träd inget vind skydd
Bara en stor betes hage.
Men de klarar väl lite regn.?
Han ligger och springer som en tok.
Det är ju inte kallt+12 grader nu.
Hur gör vilda djur ??
ancan skrev:Skönt att det ordnade sig... det brukar det ju alltid göra med lite pysslande.
Alla har vi ju olika åsikter, och bor olika till.
Jag är själv "bonnatös", uppvuxen med "dynga i stövlarna" som morfar brukade säga och numera lever jag tillsammans med en bonde. Och min åsikt är att föl ska inte utsättas för kallt regn, vind och kyla i början. Men det kan hända att jag är sjåpig
Jag oroade mig mest för den stora vägen...
Bara så du vet... Vindskydd och ligghall är inte samma sak. Dom ska ha vindskydd om de går ute mer än 12 timmar även under sommaren.Roheryn skrev:Nej, så här års är det INTE brott mot djurskyddslagen att inte ha vindskydd. Det är bara under den period som "betestillväxt inte sker" som man måste ha vindskydd om hästarna är ute mer än 12 timmar i sträck.
Dolores_88 skrev:Kan du inte bygga en provisorisk ligghall? Det behöver ju inte vara något avancerat precis. Om du snickrar en träram, sätter pressenningar runtom (lämnar öppet/klipper upp en ingång) och sedan fyller den med halm? Förstår du hur jag menar? Det är ju bättre än att lilla fölis ska gå ute utan något skydd alls.
scarlettlady skrev:Bara så du vet... Vindskydd och ligghall är inte samma sak. Dom ska ha vindskydd om de går ute mer än 12 timmar även under sommaren.
Det är faktiskt rent ut sagt grymt av dig att låta de gå ute utan något ställe där de kan få skydd från vinden och regnet, och även solen om det är varmt. Särskillt solen och värmen. Grymt
Rotterö skrev:Inga träd inget vind skydd
Bara en stor betes hage.
Men de klarar väl lite regn.?
Han ligger och springer som en tok.
Det är ju inte kallt+12 grader nu.
Hur gör vilda djur ??
OK mitt misstag. Det är inte obligatoriskt, men borde det inte vara det? Med vindskydd menade jag buskar, träd eller bara något uppsatt där dom får svalka, och slipper det värsta flåset när det regnar, det har jag märkt att många hästar uppskattar.Alexandra_W skrev:Om de går ute 12 h eller mer den del av året betestillväxt inte sker ska de ha LIGGHALL, vindskydd räcke rinte.
Däremot undrar jag VAR du hittar att det är obligatoriskt med vindskydd på bete, det har nämligen inte tidigare funnits någon sådan paragraf - alls. Mao är det fullt tillåtet att ha hästar i stekande sol utan minsta träd eller annat. Tyvärr..
Så jag vill gärna ha 'bevis' för att det nu finns ett krav på vindskydd? Skydd mot VIND på sommaren är btw ganska menlöst, vidn = mindre insekter = glada betande hästar. Däremot anser jag de ska ha SOLSKYDD, dvs skugga i hagen, och gärna skydd för att komma undan insekter.