Klarar de inte "friheten" längre? :)

Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Påminner mig om en ponny som "rymde" ur hagen en gång. Troligtvis blev han inklämd och råkade riva ner grinden (hade bara slanor). Eftersom det var snö såg man precis hur det hade gått till - han hade sprungit ett varv runt huset och hoppat in igen ;)

Min mors häst lärd sig när hon var liten att trampa ner fårstaketet (yepp, det var tider det ;)) så det blev lägre och hon nådde längre ut. Men även om hon lyckats trampa ner det helt så det låg i en liten hög på marken så klev hon ALDRIG ut utan stod intill med hovarna och sträääääääckte sig ut.
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Min erfarenhet av lösa hästar är att de ofta brukar bli rätt ställda och liksom bli väldigt osäkra på vad de ska ta sig till om de plötsligt är på "fel sida staketet". Det som från början var en bra idé var inte lika bra när de väl är ute :p :D
Sedan finns det ju de som har ett mål med sin rymning -eller iallafall är så "samlade" att de finner sig om de råkar ta sig ut genom ett trasigt staket.
Som nu det sista -min stora klump har varit på rymmen 4ggr på en vecka, första gången hängde hagkompisen på och var mycket förvirrad när jag skulle fånga in honom, och min gick till samma ställe alla fyra gångerna -ställde sig utanför mitt stos hage. Lustigt då de två inte "känner" varandra och hon går i en hage som inte syns från rymlingens hage.
Eller ett annat exempel: I stallet jag jobbade för ett par år sedan var det ett sto som gjorde sönder sin hage flertalet gånger, första gången stod jag och en tjej i stallet (som låg en bra bit från hagarna) och pratade när vi hörde hur en häst kom skrittande, sedan såg vi hur X kom runt dörren, stannade till i öppningen och kollade in (brukade stå hästar på gången) sedan gick hon in i sin box....
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Jag upplever att många halvblod är så framavlade på andra egenskaper att de inte riktigt har så mycket urtidsinstinkter. Har de sedan också bara bott i box och ridits mkt i ridhus och gått i små rutor har de sällan så mycket vilda instinkter som de som iaf gått på lösdrift, ridits ut etc.

Min gamle ponny är korsning islänning/new forest. Han har i grunden ganska nära till instinkter. Han har haft mycket flykt i sig, kan söka föda i snö/i träd/etc, förstod i unga år hur man sökte vindskydd/regnskydd på olika vis. Han har också en förmåga att SJÄLV fundera ut lösningar. Han sökte sig heller inte till människan för att få stöd.
Nu är han 30 år och märkt av ett liv på box och i hage och riden mycket dressyr. Han blir orolig om hans mönster bryts. Han vill in på natten(går han ute så går han in i lösdriftshuset på natten), han låg heller aldrig ute förrän jag lärde honom "ligg" på kommando och lade honom på andra ställen än i boxen. Nu har han börjat ligga ute om han går på bete etc. Men först efter ligg lärdes in.
Han blir också orolig om ryttaren inte rider i varje steg. Om jag rider är det ganska ok iaf. Men rider någon annan och inte har lagt honom i form blir han först lite osäker, sen rädd och sen blir han jävligt otrevlig mot ryttaren för att han anser dem inkompetenta och iom att han är så skraj så måste han ta beslut anser han. Så han varvar skräck med attacker mot människan.
Han är utdömd för lynnesfel visserligen, för mååånga år sen.
Men jag även om hans reaktioner blir starkare än andras så ser jag det i andra hästar med.

Mitt halvblod som är yngre och jag medvetet kunnat träna på ett annat vis iom att jag själv kan mer nu än för 20 år sedan då ponnyn köptes har dels annan grundmentalitet. Men han har också tränats på att få klara sig själv mer än ponnyn.
Han har dock inte nära till instinkter i form av problemlösande, kämpande för att leta föda etc. Nu har han gått på lösdrift i 2 år med hästar som kan det där med att spara energi i rätt tillfälle och problemlösa och kämpa ibland. Så han har lärt sig.
Innan så ballade han bara runt och slösade på energi i balanstrav eller galopprace.
Han är dock super iom att han aldrig skulle drömma om att ta sig ur en hage. Även om staketet är lågt och byggt för ponny står han snällt kvar där inne även helt ensam. Han är för obegåvad gällande att tänka själv.
Min ponny har varit rymmarkungen ett. Han felsökte var elen var som svagast, stod och laddade så han vibrerade i kroppen och sen ut så fort som möjligt för att minimera stötarna. Han kom ur alla möjliga sorters inhägnader, hoppade över, kröp under eller mellan trådar. När jag haft honom ett tag insåg han att det faktiskt fanns att göra i hagen och han slutade ta sig ut.

Han är en påhittig och listig sak som jag faktiskt funderar på om han inte kan tänka i fler steg ibland. Trots att de inte ska kunna det.

Halvblod upplever jag vara mer medgörliga a la snabbt göra det människor vill och lära sig sånt fort även om människan gör fel. De är lite förlåtande. En Islänning tex är mer begåvad på att tänka själv, kämpa för det de tror på etc Och tror de på ngt annat än vi gör så kämpar de för det. Men får man dem med sig är de fantastiska! De är dock snabbare på att läsa av om man är värdig att följa eller ej än halvbloden. De är rätt lättlurade.

Kollar man på varg vs hund och hur de löser problem så har man märkt att hund vänder sig t människan för att få hjälp. Fanns ingen människa gav de ganska fort upp. Vargen gjorde själv utan stöd. Tror det gjorts studier i det på antingen vilda hundar och vilda vargar eller båda tama. Det var alltså inte bara skillnad för att den ena var van vid människor.
Jag ser det lite så med en del urtidsraser vs en del raser avlade mer på medgörlighet vid ridning på bana. Det är inte lika stor skillnad. Men jag ser tendenser.
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

haha, påminner om "min" förra (medryttar/foder)häst som höll sig kvar inne i hagen om tråden så låg på marken :p
ibland kunde man märka hur frustrerad hon blev om man drog om en tråd i hagen och lät den ligga på marken så länge, för hon ville nog, men kunde verkligen inte gå över :D
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Det ligger säker mkt i det som flera skriver - att många ponnyraser har djupare instinker kvar, och dessutom ofta får mer frihet och tillåts ta mer egna initiativ redan från fölstadiet. Då blir de också mer självständiga. :)

Min var helt ensam i hagen för något år sedan, när övriga gänget hade smitit ut genom ett hål i stängslet (nedrivet). Hela sommarflocken ute på vift inne i skogen, utom stackars Herr Häst som stod och skrek efter dem när jag kom... :o

Han VET att man inte får gå ut från hagen utan en människa... :angel:
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

kl

Jag red en kbl travare förut, en gång glömde jag stänga boxdörren och gick iväg och pysslade med nåt annat. Kom tillbaks till en tom box :eek:
Hästen stod ute på stallplan och mumsade höspill. :grin: När hon såg att jag kom gick hon till sin hage och ställde sig vid grinden. :love: Hon fick vara i hagen och jag bad en av tjejerna i stallet ta in henne senare eftersom jag skulle hem.
:laugh:
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

för några år sedan rev ett ungsto alla våra hagar i en räd (alla hagar ligger bredvid varandra, hon stod längst ner och jobbade sig uppåt genom alla hagar), drog alla hästar på äventyr utom min. han stod snällt kvar i sin raserade hage medan de andra gick på äventyr, fast hans lunch var slut sedan länge. men även då var det bara de fem ponnyerna som drog till skogs, de sex storhästarna stannade på gården, även om de spridde ut sig ganska väl. lite kul att det verkar vara endast ponnyer förunnat att gå på äventyr!
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Ska tillägga att min första som inte lämnade gården gärna jagade kossorna på tråden när de delade hage. När korna dragit ner elen kunde hon glatt promenera ut efter dem vidare ut på fälten, stanna hemma på gården gjorde hon bara om hon gick ute själv.

Min slyngel rymde förnöjt i slutet av förra året efter att hovslagaren varit på besök och jag skulle släppa ut dem igen. Han hade inte tid och lust att vänta på sin tur utan bröt sig ut ur stallet och kom efter mig och de två jag ledde, sen brallade han omkring på fältet och hade skitkul, fullt medveten om att han var olydig. Normalt så är han aldrig svårfångad, men nu var jag tvungen att hämta en hink för att lura honom inom räckhåll + de andra småttingarna som skulle ut. Slyngeln är halvblod, uppfödd på lösdrift och i flock hela sitt liv, precis som mitt andra halvblod.

Hoppetossan har mest vildhäst i sig, precis som hennes mor. Hon är den som håller koll på omgivningarna och skulle döda om en hund kom in i hagen och utgjorde ngt hot, annars skulle hon bara blixtsnabbt jaga ut den om den har tur. Jag har sett henne gå till anfall med frambenen så jag litar inte på henne om det finns hundar i närheten.

Slyngel och hoppetossan var som natt och dag redan som föl, hon var den vilda och han den som trodde gott om hela världen redan då, men båda är väldigt snälla att hantera. :love:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 796
Senast: Luff
·
Träning Skrev den här "artikeln" tidigare idag, skulle gärna vilja dela med mig av den till er. *** TRYGGHET Vad är trygghet? När man var...
2
Svar
35
· Visningar
2 763
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp