Klarar de inte "friheten" längre? :)

Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Kom på att när ponnyn var ny här så gick hon ut om det red folk förbi på sina hästar och följde efter en bit kan väl säga att några dressyr hästar inte långt i från mej såg ut såhär:eek: när dom hade en två färgad ponny på 80 cm.
Fanns även en unghäst som inte gick förbi hagen om inte ponnyn kom ut och gick med dom.

folk som har mött henne med bil när hon var på hemväg sa att hon gick till sidan av vägen och väntade tills dom kört förbi henne.

själv fick jag inte reda på detta fören hon slutat då hon alltid gått in i hagen igen.

Kram
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

När jag var på praktik och då hade med mig min ponny var det vilddjur som gjort sönder staketet några gånger under de veckor jag var där. De två första gångerna var min lille (shettis) och hans nyfunna bästa kompis (haflinger) kvar i hagen, resten var i skogen. Stackarna som var kvar i hagen var helt löddriga av svett medan de andra glatt betade av gräset i skogen. De andra gångerna stack allihop, men fick man tag på ledarhästen kom ju de andra efter. Det var totalt 18 hästar + min lille så det var ju ett gäng att fånga. Och när jag insåg att de gått ur hagen hade jag gått runt i en megastor hage på flera hektar innan. Längst bort i ena änden var staketet trasigt.
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Min första häst drog till stallplan/stallet. Gärna in i någon öppen box för att tjuvsmaka på någon annans kvällsmat.

Min andra häst drog till grannen (han som alltid stannade vid hagen och gav morötter och äpplen :love:) eller stannade kvar på stallplan och åt från den frodiga gräsmattan! En gång stod han utanför mammas altandörr (altanen var då inte byggd):

IMG_0276.JPG


Ovan nämnda hästs hagkompis försvann en gång ut i skogen då hon blev skrämd av maskiner. Efter ett tag fick hon smak för allt gräs som var på andra sidan och var utanför i tid och otid trots (vad jag trodde var) utbrottssäkert staket :devil:

20080502006.jpg
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Din teori om att de stora fölen skulle bli mer präglade än de små stämmer iaf inte här hos oss. Minifölet har blivit mycket mer hanterat än storhästfölet från start. Människokär är hon verkligen och har sedan hon var liten glatt lämnat mamma för att följa med människor istället.
Mycket hänger nog på att inte en enda människa som varit här på besök har kunnat låta bli en sådan liten en. Hon är också mer tränad då hon varit ute på utställningar och den store har bara skruttat i hagen.
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

...hmm, känner igen det där. Medishästen, ett kallblod, ser matmöjligheter överallt. Vet hon att det finns gräs under snön så gräver hon fram det. Varje trädgren eller buske inom räckhåll under ridturen ses som en liten munsbit. Hon skulle nog också klara sig ganska bra i det fria :D
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Vi har haft rymmare under en period, främst på vintern när det är lite sämre krut i elstaketet ibland.. Jag lärde mig dock snabbt (förvisso med lite hjälp av en del, hmm, mindre trevliga telefonsamtal från en specifik granne:o) En liten ledtråd: vad är det som alltid är grönt, även mitt i vintern om man krafsar lite i snön?:angel:

Korrekt! närmaste golfbana:idea:
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Det första klippet måste vara arrangerat. Varför har de annars inte låst de nedre låsen?

Påhittig pålle i alla fall.

Tror att alla klippen är arrangerade, har svårt att tänka mig att någon bara råkade stå där med kamera varenda gång :D

Söt häst men jag hade blivit tokig om min pålle höll på så :o
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Håller med, men där är väl låsen som de brukar vara vanligtvis i alla fall.
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Min egen skulle gå till närmaste hösilagebal OM han gick ut ur hagen vill säga, han brukar stanna kvar fast dom andra gått ut:eek:. När balen är slut går han nog iväg till där maten finns.

Vår ena nordsvensk hade antagligen gått till nåt ställe där det händer en massa. Han älskar folk och hade troligen hittats mitt inne på tivolit om det var under marknadstiden som han rymde.
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Kanske har det lite med domesticeringen att göra, eller så är det olika från individ till individ.

Har ingen bra förklaring, men kan berätta att min häst är precis likadan, som det låter. Både han och hans hagkompis har kommit lös några gånger. Hagkompisen, ett sto, sågs en gång av stallägarens sambo när hon kommit utanför staketet, hon vågade sig så långt som till slutet av grusvägen innan hon blev rädd för något och sprang hem till stallet :D

Min valack skulle inte heller våga gå bort från stallet, då är det desto mer spännande att söka igenom stall och lador, han vet också att det är där maten förvaras...

För några år sedan hade jag med honom på sommarbete på ett nytt ställe. Han rymde 3-4 gånger den sommaren. Tre gånger var han ensam, och trots att han befann sig på en stor gård med hingstar, brunstiga ston, föl och annat "lätt tillgängligt" i hagar runtomkring gick han ändå bara 10-15 meter från hagen, upp till boningshuset och kalasade på saftigt gräs. Husägaren vaknade av tuggandet :D

Fjärde gången rymde hela flocken om 4 hästar, troligtvis skrämda av en älg eller liknande, för hela staketet var nerrivet. Stallägaren fick hämta dem på granngården. Dit tror jag de hade sprungit först i rädsla och sen blev det väl lättare för att hela flocken var med. När stallägaren dök upp var det min häst som raskt marscherade fram till henne och lät sig sen snällt ledas hem igen. Han är inte så mycket för äventyr :p

Men det är nog olika som sagt, jag har haft hästar som gett sig bort från gården själv också, när de kommit lösa. Vet inte riktigt varför, men med just min valack som jag har nu upplever jag att eftersom han oftast (alltid) är ute ihop med mig eller en annan människa, och då överlämnar han ansvaret på mig, så är det för honom läskigt att ge sig bort från trygga hagen och stallet utan en människa..
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

KL

Apropå hästar som rymmer och letar mat så hittade jag det här charmtrollet på tuben: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=o5snVfeb_Kw

:love:

Äh, sådär gör min också. Hon kan tillochmed öppna underlåset på nåt konstigt vis.

Hon kan öppna elgrindar också genom att ta tag i handtaget med munnen. De har rymt mer än en gång när hon tröttnat på haglivet och öppnat grinden och gått ut. Så grinden får stängas genom att dra den genom en annan isolator, så även om hon öppnar så är det fortfarande stängt så att säga. Dock är det lätt att andra hästägare glömmer...

För 2 vintrar sen rymde de, en snäll bilist lyckades fånga in dem, min stackars granne blev väckt som antagen hästägare och gick säkert 3 km med hästarna i 40 cm djup snö hem till oss. Då stod de väldigt nära E22:an och grävde, så mina hade nog klarat sig ett tag om de inte blivit överkörda.

(Ni behöver inte oroa er, vid varje rymning görs en ny åtgärd för att förhindra ryming och *peppar peppar* har hon inte rymt sen dess.)
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Jag tror det är mer på individnivå än rasnivå. Finns flera som drar till skogs om de får chansen medan andra kollar om det går att hitta käk hemma. Min första häst gick lös på gården, hon drog aldrig någonstans.

Rackarungarna som jag har uppstallade hos en grannen brukade tidigare väldigt ofta rymma, men snacka om jag blev förvånad att se dem utanför nätet hemma! Gängledaren med sin lilla wannabe i släptåg visste var det fanns hönsfoder, så hon knatade över fälten och styrde raka spåret hem till mig för att försöka bryta sig in. :rofl:
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Kl.

Har även en vän vars hästar skulle på bete 3-4 km från stallet så dom red sina 2 hästar dit.

Var bara dom två som skulle gå i den hagen men fanns andra hästar i en hage vid sidan om och dom andra hästarna var av rasen islandshäst så fort dom två stora bruna ser att dom i hagen brevid töltar spränger dom staketet och drar hem i full galopp på asfaltsvägen :crazy: rena turen att ingen kom till skada.
Dom hittades i sina boxar.

Kram
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Ha ha

Jag har 4st hästar hemma. 2 ponnyer och 2 stora. Jag bor mitt i urskogen så det finns ingen direkt bra plats enda öppna stället är hagarna och runt byggnaderna.

Minishettisen tar sig ut varje vinter och tar gräsmattan i ett hugg (grönast/mest gräs) Stalldörrarna får aldrig stå öppna med henne i hagen. Vi går igenom hagen varje vinter och förstärker den men hon ger sig inte. Dock skulle hon aldrig llämna gården för det finns inte tillräckligt med matB-ponnyn har kommit lös vid insläpp från hagen på kvällen och tar då en lång tur runt för att se sig omkring.

Vad jag däremot inte gillar är att unghästen vet hur man öppnar hagen genom att lyfta av handtag. Som tur är så har detta hänt 2 ggr på tider som jag har varit i stallet och de har smygit runt och tyckt det varit väldigt spännande att vara ute ur hagen själva.

Som tur är *peppar,peppar* så har inte alla 4 kommit lösa någon gång :D
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

*kl*

Min irländare var precis tvärtom.

Om dom andra hästarna drog iväg stod hon kvar vid det trasiga staketet och "ropade" att dom minnsan inte alls fick springa iväg utan skulle stanna kvar i hagen, det hade ju matte lärt henne... :D

Vid ett tillfälle när hon var på sommarbete >5 km hemifrån fick jag vackert ta mej till hagen och hämta enbart henne då hon sprang utmed det nu nedrivna staketet :D
Dom övriga hästarna sprang raka vägen in i stallet och gick in i närmaste öppna box och började äta av som låg där.....

Så hon var den enklaste hästen mankunde ha med sej på tävling och kurser. Det vara bara att binda upp tvättlinan mellan några träd eller stolpar så gick hon där utan problem. :love:

Men om man lämnade boxdörren öppen smög hon ljudlöst ut bakom ryggen på en, trots att man satt ett grimskaft tvärs över öppningen :D

Fast stod hon i spilta kunde man ha henne lös där med bara en kedja bakom henne utan att hon kom på tanken att gå därifrån ;)

För är man en irländare har man ju lärt sej att stenmurar är staket dom också, trots att dom kanske inte är mer än 20 - 30 cm höga :D :D :love:
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Min shettis knatar gärna iväg om tillfälle bjuds, tack och lov går hon inte långt utan brukar helt enkelt suga fast sig vid närmsta grästuva, alternativt går hon in i de storas hage och tar för sig av deras hösilage. Hon brukade vara svår att fånga dock, kunde bli en rejäl omgång tafatt innan jag fick fast henne. Jag har jobat mycket med henne och numera är hon en riktig mattegris, ibland räcker det att jag ropar så kommer hon, annars är det iaf inga problem att bara gå fram och ta henne.

De stora har tack och lov, peppar peppar, aldrig kommit lösa. Trots att det varit några gånger staketet varit trasigt eller en grind glömd öppen när man kommer till stallet, de står och tuggar på sitt hö och är så nöjda där de är :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 796
Senast: Luff
·
Träning Skrev den här "artikeln" tidigare idag, skulle gärna vilja dela med mig av den till er. *** TRYGGHET Vad är trygghet? När man var...
2
Svar
35
· Visningar
2 763
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp