Klapprar tänder

Corax

Trådstartare
Jag vet egentligen inte om jag har ett problem direkt men jag tänkte höra om det är någon som har tankar kring detta.
Min häst klapprar tänder och då menar jag inte av irritation.
Det händer enbart under våra dressyrpass när hon är riktigt avslappnad och då "klapprar" hon i samma takt som hon går. Dvs det verkar som att hon är så avslappnad att hon inte "spänner käkarna". Jag har en mjuk kontakt med munnen men hon är ju framme på bettet. Hon skummar alltid i munnen och verkar inte irriterad på något sätt. Öronen vippar och hon är lätt i sätet och genom i hela kroppen. Det är helt enkelt underbart att rida henne när hon går så...

Sen är jag lite orolig över är om detta skulle ge nedslag på tävling (om hon nu någonsin kommer att slappna av så mycket ute på dressyrbanorna).
Nu går hon med achennosgrimma och snokrem. Båda rätt löst spända. Vet inte om det är någon idé att prova remont?
Vid hoppning eller uteritt är hon fortfarande för "pepp" för att slappna av tillräckligt så där har ju klapprandet uteblivit.

Sv: Klapprar tänder

Ha! Vad kul att det kom en tråd om det här, har nämligen precis upptäckt detsamma med ena hästen jag rider nu.

En dag så fick jag helt enkelt henne ordentligt lösgjord, hon gick framåt "av sig själv", djup och rund form, mjuk kontakt i munnen, lös i bägge sidor.

Då hör jag att det klapprar nånstans där framme. Har fortfarande inte listat ut vad det är som låter, men hon är absolut inte spänd. Förknippar ju tandgnissel/klapper med spändhet/missnöje, men det finns inga tecken till det här. (I den här situationen iaf.)

Vet ej om hon gjorde det när jag red för tränaren igår, det regnade så jävligt på taket att man inte hörde nånting. :p

Min häst gör precis likadant. Dock är det bara läpparna som slår ihop=)

Kan det göra så mycket annat med denna underläpp:
1282250.jpg

(just vid detta tillfället får han massage=)

Min medishäst gör så också när hon är riktigt avslappad och lösgord.

Enligt dom som sett henne så klapprar tänder och läppar helt enkelt i takt med rörelserna eftersom hon är så avslappad i musklerna runt munnen.

Öronen brukar samtidigt hänga åt sidorna och vippa med i rörelserna dom också.

Å vad roligt med några svar!

Ja precis så är det. Fast i min hästs fall så är det bara tänderna.
Skönt att hon inte är ensam om det.

Marvin;
Vårat ridhus (eller ja, taket åtminstonde ;))låter också som sjutton när det regnar men jag skulle nog höra henne i alla fall. Såvida det inte ösregnade.

Marvin;
Vårat ridhus (eller ja, taket åtminstonde ;))låter också som sjutton när det regnar men jag skulle nog höra henne i alla fall. Såvida det inte ösregnade.

Ösregn med hagelinslag och storm? Hörde inte ens vad tränaren sa. :p
Men "min" häst kanske klapprar lite mindre än din. :D

Liknande trådar

Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 863
Senast: Balahé
·
S
Utrustning Jag köpte för ungefär 2 månader sedan en unghäst som är 4 och blev inriden förra hösten och han är jätte lättriden och trevlig på alla...
Svar
1
· Visningar
1 448
Senast: feel
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 466
Senast: raggsock
·
Hästhantering Som vissa här inne kan ha noterat har jag under årens gång postat otaliga trådar om mitt nu 9-åriga tidigare farligt explosiva och...
Svar
13
· Visningar
6 831
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama