Klapprar med tänderna..

moli

Trådstartare
..gör min häst ibland när han böjer på nacken. jag kan inte känna att han kommer åt bettet och biter i det, utan det verkar bara vara tänderna som slår ihop. Inte frenetiskt eller hårt, men det låter ju.

Först trodde jag att bettet satt för högt upp, så jag sänkte det, men det blev ingen skillnad. Det ligger där han själv placerat det. Jag har ett tredelat med fasta ringar.

När det händer så är han jättemjuk i munnen så det är ingen protest mot att jag är hård i handen, vilket jag också funderat på.

Kan hästar bete sig såhär om de har hakar, eller beror det på spänningar? Såvitt jag kan minnas just nu så är det enbart när han kröker på nacken.

Sv: Klapprar med tänderna..

Så gör min förra häst när han är riktigt avslappnad. Det är som att han bara låter sin käkar fara, så tänderna slår ihop i takt med stegen. Märktes inget på honom i ridningen, utan det hördes bara.

Det låter som en bra anledning. Han känns inte stressad eller pressad när han gör så, hoppas att ingen annan har någon tråkigare förklaring. :p Han är ganska framåt och låter inte såhär när han hetsar fram i skritten, bara när vi går lugnt. Det har hänt någongång när jag har gått brevid honom efter tömkörning också, då lät han ända in i stallet. Hoppas att du har rätt. :)

Tror inte heller att det är någon fara om du inte upplever att han blir förändrad i munnen. Jag tävlade även med min förra häst men det sas aldrig något om det i bedömningarna

Jag har också en som "klapprar" med tänderna. Han gör det när han är helt avslappnad. Då slappnar hans underkäke av och "hänger" vilket gär att käkarna slår ihop i takt med stegen han tar. Det märks mer om han är utan nosgrimma, då kan han hänga med underkäken så att munnen är öppen ca 5 cm. Ibland om underkäken gungar från 5 cm till 1 cm så hör man inget "klapper".
Så det är nog bara ett täcken på att han är avslappnad.:)

Hej,

jag skall göra ett tillägg, det är två sorters klapper. jag hade inte ridit honom så mycket när jag skrev första inläggen, (det har jag inte nu heller, men mer iallafall) Dels klapprar han när han blir hetsig och vill öka farten, då kan han både stå stilla och klappra med tänderna och göra det medan han går framåt hetsigt. Han är då ofta lite bakom hand, men drar inte i tyglarna (och det hoppas jag inte att jag gör heller).

Och dels när han är avslappnad. Han gör det inte riktigt i takt med stegen. Inte heller ilsket och kraftigt, jag får känslan av att det mer är lite nervöst som när man biter på naglarna. Underkäken känns avslappnad genom tyglarna när han klapprar.

Skall prova att sänka bettet ytterligare, och se om han blir lugnare i munnen.

Det gör mig bekymrad. Skall testa bettlöst för att se om han klapprar även utan bett i munnen. Såvitt jag kan se den lilla bit jag ser in i munnen så ligger bettet bra därinne, gommen är mjuk och rosa utan märken, och jag kan inte se märken på kindernas insida heller. Jag har engelsk nosgrimma, och har även testat remontgrimma på honom, och den klapprade han också med. Det ä inte alltid han håller på såhär, men det händer lite då och då. Skall fundera lite till på vad som händer när han gör så.

Liknande trådar

R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 891
Senast: Lager
·
Dressyr Hej jag gör denna tråd då jag känner att jag behöver lite input. Jag har haft hästen i omkring 5 år nu, hon är tävlad tidigare t.o.m...
Svar
11
· Visningar
2 029
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 008
Senast: Efwa
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama