Klantiga människor och roliga (?!) anekdoter ...

A

ang

Ja, har snott upplägget från travforumet här på Buke, men vad har ni eller era hästar varit med om för tokroliga, dråpliga och inte minst knäppa händelser?

Kan börja med att tala om att jag är mera än lovligt förvirrad ibland. Oftast slipper min häst följderna, men i går funderade han nog. Drog på utrustningen och kompletterade med allehanda reflexer. Skulle bara ta en kort tur i mörkret. Skritten, öppnorna, volterna gick kanon - men kort tölt och trav i beckmörkret var inte bra. Det bara inte fungerade, och jag hade allehanda funderingar om varför, för hästen är frisk, pigg och glad.

Men vet ni - om man sätter lätta skyddsboots på BÅDA benen och inte bara har reflex på det ena så går det säkert bättre ... Arghhh .... VAD tänker jag med?! :o :o

Sv: Klantiga människor och roliga (?!) anekdoter ...

Hehe jag har en bra historia!

Jag hade haft min häst ca 1 vecka (nu har jag haft honom 1,5 månad). Mina föräldrar var i stallet för att titta när jag red. Pappa går bra, men mamma är så nervös så jag blir jättenervös också. Sen skulle jag sitta upp... Nervös som jag var tog jag i för kung och fosterland när jag skulle upp på min 132 cm höga häst som samtidigt tog 2 steg åt vänster - och jag for rakt över hästen och landade på rumpan i det grova gruset på andra sidan - ajajaj! :o Som tur var såg inte de båda tränarna i stallet den grejen iaf! :D

En annan gång hade jag tyvärr en av dem som publik när jag skulle försöka ta mig upp på min ohhh så höga häst barbacka. För att uttrycka sig milt gick det inte så bra för mig där jag hoppade och studsade. Till slut lyckades jag sprattlande landa på magen på hästens rygg iaf, när jag börjar glida ner igen så känner jag att "någon" puffar till mig ganska omilt i baken så jag tar mig upp. När jag satt mig upp så vänder jag mig och kollar vem det var som puffade till mig och finner resten av de 2-benta i stallet fnittrandes en bra bit bort på stallplan. Visade sig att det var min lille pålle som tröttnat och hjälpt till själv... :rofl: Numera så använder vi bänken när jag ska upp utan sadel. :D

Cool kompis du har :)

Hihi ja han är bara bäst! :love: Till saken hör att han ALDRIG har varit utsatt för någon sån klantskalle tidigare. Han är uppfödd och inriden av proffs, reds sedan av ytterligare 2 proffs innan han hamnade hos förra ägaren (en fd gymnast som hoppade bock upp på honom!) å sen råkade han ut för mig... :o :D

Klassikern att fastna i med benet i sadelväskan när jag skulle sitta av lyckades jag givetvis vid det mest olämpliga tillfället när jag var på långritt på island.... Jag kände hon som ägde hästarna lite grann, så hon gav mig en femåring som precis var inriden och som man skulle vara väldigt varlig med och ridningen gick jättebra, jag stod i fältsits så hon skulle få trava i fred och allt var härligt! Men, det var sista passet första dagen på långritten och vi var sedan framme vid fjällstugan och efter att ha ridit hela dagen och sedan stått i fältsist sista biter var jag förklarligen trött i benen... vilket resulterar i att jag fastnar i sadelväskan, orkar inte trassla mig loss, utan landar på rumpan under pållen och sadeln på sniskan.... och med mina trötta ben orkade jag ju inte ta mig därifrån utan jag kröp ihop och räknade med en explosion från unghästen... men hon bara stod!!!! Helt otroligt! Så jag kunde kravla därifrån och sadla av henne.... När de övriga i sällskapet skrattat klart, så påminde ledaren om vikten att lyfta benet högt vid avsittning... :o

Min häst är också så där otroligt lugn som de andra två i föregående inlägg fast hon bara är 6 år. När jag skulle upp på henne och rida barbacka skulle min icke-hästkunnige man hjälpa mig upp. Försökte förklara hur han skulle bete sig, men han fattade inte riktigt. Så jag blev full i skratt, och hängde såklart bara där halvvägs uppe på hästen, för man blir ju så SVAG när man skrattar för fullt. Hästen då? Jo, hon hade hittat en liten tofs gräs som hon tuggade på för fullt och hon brydde sig inte ett dyft om att jag hängde och klängde som en idiot... Skäms för att tillägga att hon endast är 126 cm i mkh och att jag enkelt brukade ta mig upp på min 140 cm new forest i min ungdom :o .

Hej har en liten insedent :) när jag o min mamma var ute o red i skogen , vi hade varit ute o ridit ganska länge, vi red in på lite stigar som vi inte kände igen.
Min ena isis som min jag red på är lite klumpig på foten finns det en sten mitt ivägen så snubblar han på den :) (han är helt otrolig)

Vi hade nog ridit några timmar i skogen o började på att få ont i benen så jag satt o dinglade med benen satt o lallade för mig själv. :angel:

Plötsligt såg jag bara en stor grankvist som jag fick i ansiktet o hästen ramlade i ett dike samtidigt jag bara föll av o låg mitt i ett lerigt dike med en stor mule i ansiktet.
Men vid den tidpunkten var jag så trött att jag orkade inte röra på mig jag bara låg o skrattade, sadeln låg på sniskan o tränset hade jag i handen.

Undrar vad hästarna tänker i det ögonblicket! :D

Hej o hopp!!

Det var en höstdag för några år sedan. Jag hade en trevlig häst stående hos mig i några månader, för socialträning och lite utbildning. Han var mest van att bli svansriden och hade nu efter några månader blivit betydligrt mer självständig och säker i sig själv.

Denna dagen var det en ordentlig höststorm, regnet kom i piskande byar och vi skrittade en tur runt i byn. Det var mycket att titta på denna dagen, pressenningar levde sitt eget liv och blåste skapade oljud i det mesta. Jag var stolt över min lilla häst som gick fram dit jag ville och bara var lite misstänksam mot modernaturs höstraseri.

Det var kurs på den ridbanan som låg vindskyddat så efter min lilla by tur styrde jag in på den ridbanan som ligger öppet på slätten. Vi började arbeta och det gick bra. Satt och njöt av att han blivit så kontrollerbar och gick att rakrikta utan att vingla än hit än dit.

Plötsligt ser jag hur en oragefärgad kon lyfter från marken och blåser rakt emot hos, den lyftes som i en liten virvelvind som kam rakt på oss . Jag hinner inte ragera innan hästen hoppat rakt upp i luften och samtidigt vänt för att undkomma den attackerande konen. Centrifugalkraften får mig att slugas ur sadel och jag landar givetvis mitt i en vattenpöl.

Ingen större skada skedd om inte det varit så att precis då vandrade alla kursryttare förbi den ridbanan jag red på. :o Tror aldrig att jag klättrat upp på en häst så fort igen.

För många år sedan (1984) när jag red in en unghäst utspelade sig följande.
Det var vinter och mycket snö. Hästen var riden ca 15 ggr. Jag kommer lugnt ridande på vägen hemåt, när en stor vägskrapa kommer mot oss. Eftersom Ljomi är lite riden och snövallarna hindrar honom från att gå åt sidan, så väljer jag att gå in lite på en skogsväg tills vägskrapan passerat. Ljomi går ut på den oplogade vägen och snubblar med frambenen i den djupa snön, Och ligger kvar med ändan högt och på framknäna!
Vägskrapan stannar för att se hur det går. Givetvis gör alla tyngdlagar att jag i slow motion dyker med huvudet före och ändan i vädret och landar i snön framför hästen som kolugnt ligger kvar. :o Jag slog mig inte ett dugg, så vägskrapeföraren fick sig ett gott skratt och körde vidare. Hästen reste sig och jag satt upp och red hem.
Ingrid ;)

Jag har precis flyttat till ett nytt stall med kusen (varit där ca. 1,5 månad) och i början är man lite försiktig med allt..lära känna människorna och sådära..Iaf så hade jag köpt lite nya grejer och hade stolt satt på honom alltihopa..spänt åt sadelgjorden och allt...ja inget var fel.
Min häst är dessutom allmänt känd för att bocka,kicka, takta för jämnan..stå på bakbenen mm :angel: såå när jag skulle sitta upp visade det sig givetvis att schabraket som va nyköpt var halt..alldeles för halt..så jag tänkta att "äh..jag hoppar upp snabbt så sitter allt!" Jag hoppar upp snabbt som attans men det går inte riktigt som jag tänkt mig..sadeln hänger OROväckandes mycket till vänster..jag försöker få tag i höger stigbygel för att trampa rätt den..men va gör min häst då? Jo..han sätter full fräs och kickar bakut..behöver jag berätta att både jag och sadeln åkte? :grin:
Kollade mig snabbt omkring..hoppas på att ingen såg..ingen har sagt något än iaf.. :)

Jag tränade gymkhana med min pålle och vi skulle träna på upphopp i farten - trav...
Jag sprang bredvid i trav på kortsidan och tänkte att på långsidan tar jag sats och hoppar upp...
Långsidan kommer och vad händer jo hon ökar traven så mycket hon hinner innan kortsidan kommer... Och vad gör jag jo försöker öka steglängden för att hinna med och nästan hänger i manen och sadeln för att hinna med...
De andra i ridhuset gapskrattade och skrek:- Snygg ökning...
:bump:

En annan gång skulle vi träna på starter och stopp... Så från kortsidan till andra skulle det vara full galopp.
Så vi startar, axar och ska stanna...Hon hoppar till stillastående i 3 skutt och jag åker av i en snygg volt...
Ok nästa gång tänkte jag att nu e jag beredd och ska inte av...
Vi startar, axar och ska stanna...1 skutt, sitter kvar, 2 skutt, sitter kvar, 3 skutt och av åker jag rakt in i läktarväggen...
Aj vad ont det gjorde :(
Men kul hade alla :)
:bump:

Ajajaj låter inte vidare skönt du :(
Minns den gången jag red min travarvalack i paddocken där staketet är byggt i stora stockar..visst var staketet i bra höjd för de med större eller mindre hästar..men mina knä var precis i den höjden så att man kunde snudda vid när man red förbi...
Så som jag skrev fånar sig min häst mkt..han sprang rätt in i sådan stolpe mitt knä "fastnade" till i stolpen och vreds bakåt samtidigt som min häst sprang vidare..
Det tog ett tag innan det gick att böja det benet igen..

Jag har ingen islänning men vill vara med ändå!

Jag brukar jogga med min lilla mini, 87 cm i manken, det är bara det att ibland så slår han av en brall och eftersom han har så kort rygg så får han bakbenen framför mig till följd att jag ramlar pladask på näsan!!!

Jag är 34 år och både jag och Casper är ganska tjocka så det måste se ganska roligt ut!

*lånar knapp*
Tack för att ni delar med er !! :rofl:

Kom på ett till minne. Var på kurs på en stor kursgård för några år sedan och några av deltagarna lånade hästar. Andra dagen så kommer några kompisar ut på banan för sitt lektionspass då vi andra sitter bänkade på läktaren.

Instruktören bad att de skulle värma upp i skritt och därefter förbereda för tölt - och döm om vår förvåning då en gullig liten musblack ren fyrgångare kommer fram i KLOCKREN grisepass. Vi - och instruktören - såg ut som levande frågetecken tills hon ropar:
- XX, kan du komma fram till mig är du snäll?
När ryttaren är där hör vi att hon tagit FEL häst; det är inte den rutinerade kurshästen hon lånat utan en tillridningshäst dom inte ens provat själva ...

Och visst skrattade vi som attan, men det hade vi nog inte gjort om det inte avlöpt så väl.

*lånar knapp*

Min ganska hetlevrade och rätt aggressivt sinnade tävlingshäst har i misstag tagits ur hagen och satts in på en turridning!

Tjejen (turledaren) som tog honom ur hagen känner både hästen han är lik (Gimsteinn) och honom (Freyr),men tog bara fel.

Freyr har alltid öronen i nacken när man kommer fram till honom och kunde dra en repa om man var för oförsiktig i skänklarna och framförallt så både sparkades han och bets.

Tjejen borstade honom och när han var sur med hovarna och försökte kicka henne när hon borstade magen på honom sade hon bara: "Men Gimsteinn, vad SUR du är idag" (om Gimsteinn hade betett sig sådär så skulle jag nog börjat kolla närmare vad felet var). De satt upp och red iväg och när hästarna släpptes in (när turen varit ute ca 1 timme) ringde de från stallet (jag var ledig och satt och softade) och sade "Vet inte riktigt hur vi skall säga det här Malin, men...ja...hmm... Gimsteinn är här, Gimsteinns saker är borta och Freyr är borta!"
Jag skenade ner till stallet i 190 blås (bodde 30 m från stallet) och tog Gimsteinn och Freyrs saker och fick reda på vart turen hade ridit. Turledaren svarade inte på sin mobil (den hade ju hon på tyst - skall ju bara användas ifall hon behöver ringa) och Gimsteinn stackaren fick kuta efter turen (tack och lov var de inte så långt borta). Vi mötte upp turen och turledaren såg jätteförvånad ut när jag flåsade fram "Jag vill byta ut min häst mot den här".
Tjejen som ridit (åkt på) Freyr tyckte att Gimsteinn var okänslig och lat och "den andra hästen var mycket roligare"...men förstod naturligtvis att det var en privat häst som inte skulle gå där. Freyr hade pinnat iväg med henne en gång och turledaren fått rida efter och fånga dom och hon hade tänkt "MEN vad Gimsteinn är pigg idag".

Efter det skrattade vi gott åt historien och är glada att tjejen som red Freyr inte försökte rida utan bara åkte med och hade hyfsad balans!
urledaren retar vi fortfarande för att hon inte såg och inte reagerade på vilken häst hon tog!

/Malin

Stod i ett kollektivstall för ett antal år sen. En av de inackorderade var ett stort halvblod med massa täcken och benskydd. En dag skulle pappan till halvblodets ägare släppa ut alla hästar på morgonen, inklusive pysslet med dotterns hästs alla attrialjer.

Till och med min då ickehästvane sambo gapskrattade då halvblodet försökte ta sig fram med sina knäskydd (tror det heter strykkappor :smirk:

Tar en till, fast det gäller en fjording....

Vi hade varit ute och ridit i skogen ett par stycken och på vägen hem går vi på en sandstig där det bildats ganska höga kanter av gräs bredvid i skritt på långtygel... och helt plötsligt, snavar min pålle på kanten och faller ner på knä och jag flyger fram och landar på hennes huvud! Under mig hör jag lite grymtande, så jag kravlar mig snabbt av, så hon ska kunna resa sig igen... men det vill hon inte... utan hon tar istället en stor tugga gräs och ligger sedan kvar och tuggar fridfullt!

edit OJ! Såg nu att denna tråd låg på islänning! Jag bara sökte i forumet på anekdoter hihi! Får kanske starta en ny tråd fur alle? /edit

Den här tråden är ju gammal som gatan, desto bättre skäl att väcka liv i den! SÅ, SOM FENIX, RES DIG UR ASKAN OCH BRINN IGEN!

Jag kan ju börja själv? Våra två hästar, nu gamla tanter, har gått tillsammans nästan hela sina liv, dom är tom med halvsystrar (inte vi som fött upp dom, och faktiskt mest en slump att vi har båda i vår ägo idag), men ja, det relevanta med DEN information är att dom hör liksom ihop. Dom har liksom en "Du å jag Emil - Du å Jag Alfred" thing going on. MIna päron har aldrig varit hästfolk, men älskar dom lika bra för det. Den här historian börjar med den här lilla dialogogen med min söta mamma:
-Du Ariadne...
-Ja?
-Du vet hagen på andra sidan vägen? ((Gården ligger vid en smal liten landsväg, vi hade hagar på båda sidor om den))
- Mmm *distraherad, höll på med annat*
-Hur stor är den?
-Vad menar du?
-Ja, hur långt går den liksom?
- .... Jaa *beskriver kortfattat för henne ungefär hur långt den sträcker sej.

Mamma är tyst en stund, tittar fundersamt ut genom köksfönstret.
-Jag undrar om inte Ida (min hästs namn, inte jag som döpt henne) springer löst ute på åkern då...
I det här läget får jag ju eld i baken och rusar fram till fönstret. Mycket riktigt springer den svarta tokan långt ute på åkern med flaggad svans i full karriär. Och jag vet precis vad hon sysslar med. Det är nämligen så här att min häst är kåt. Träffar hon en ny häst vill hon visa sej från sin bästa sida, och det är tydligen bakdelen. Svansen lägger hon upp på ryggen - ja du läste rätt, har aldrig sett en häst med så vig svans, hon lägger den i en kringla på ryggen, ställer sej på tå och börjar flasha sin 'grej'. Come hither! säger hon sexigt på hästspråk. Hon är väldigt öppensinnad med för hon struntar i om det är hingst, valack eller sto. Alla får en del av kakan om dom vill. Nymfomanhäst med kåtslag helt enkelt. :o

Vart hon nu i den här historian var på väg, var granngården som låg bara en lite bit längre upp på vägen. En nyinflyttad familj med två islänningar, unghinstar som väntade på att få bli kastrerade, bodde där, och Ida hade utsikt över deras hage från sin hage. Vet inte hur länge hon hade span på dom innan hon bestämde sej för att nu var det dags att sätta in stöten. :banana:

Jag kutar ut och får fatt i grimskaft och undrar vagt var den andra hästen är. Hon står lungt kvar i hagen visar det sej, för storhästen har 'bara' sprängt övre linan, och eftersom lillhästen är lat så hoppar hon ogärna i onödanoch hon har ju bra utsikt på var hennes syster är. Grangårdens Fru kommer ner för att försöka hjälpa mej fånga in sexdåren på åkern, och ta in lillhästen i stallet först. Men när lilhästen ser mej komma med grimskaft fattar hon ju vad som är på gång. Hon ville INTE bli skiljd frå sin storasyster. Hon har en sån där kalkylerande blick, jag kan alltid se när hon tänke rhitta på något och i samma stund som jag inser att "Shit, nu får jag skynda mej" sticker lilhästen. Hon bryr sej dock inte om att hoppa över tråden utan springer bara igenom den. Jag som står för nära blir fälld av den och trillar rakång med vevande armar baklänges och lyckas väl genom ett mirakel med nöd och näppe undvika att bli halshuggen - kunde luftdraget när linan drog över ansiktet på mej! Dessvärre klarade mitt ben sej inte lika bra, fick ett stort kombinerat blå/brännmärke över hela vaden. :eek:

Grannfrun rusar fram och frågar hur det gick. "Skitbra" svarar jag sammanbitet. Nu är det inte lönt att bry sej om lillhästen, för fångar jag den stora följer den lilla med. Jag traskar ut på åkern och min frustande dam gör sej till för unghingstarna. Illröda näsborrar, ådror på halsen, svansen i topp. Vem kan säga nej liksom? Jo, två livrädda unghingstar. Där står dom , ensamma i sin jättelika hage, tätt hopkurade och stirrar förskräckt på den monstrum som försöker ta sej in till dom. Kommer aldrig glömma bilden av det hela.

Lyckades efter övertalning få med mej Svarta Faran hem, och lillhästen traskade som förutset lugnt med. Ida stod dock och gnäggade översigivet i boxen någon timma innan hon fick komma ut i en annan hage lite senare. Dumpad. Det är inte lätt att komma över.

Kan säga att jag var mycket glad när dom äntligen fick kastrerat dom där islänningarna, för efter det lugnade sej madame betydligt på den fronten.

Lång historia, hoppas ni pallade genom hela! :P

Senast ändrad av en moderator:

Kul tråd!

Här hemma har vi två svarta hästar som är förbaskat lika, de är t.o.m. rätt nära släkt. Iaf, det var inte så många veckor sedan som jag och ägaren av den andra lika hästen var i stallet. Vi hade pratat o jag stod o klappade på hennes häst som stod i boxen. Lite senare tittade vi ut över hagen där en svart häst står o bråkar med en annan. Min brillianta slutledningsförmåga säger då- det måste vara väl Lina va med all den pannluggen?

Lina hade jag ju precis klappat på i boxen och den svarta hästen i hagen blir då givetvis min häst...

Kan säga att den blicken jag fick sa allt :D Jag skyllde på att jag jobbat natt o sovit för lite...

Det var inte så länge sen som jag skulle släppa ut min häst på morgonen.. Hade sovit 3-4h och var ganska så bakfull.. Byter täcke på hästen, sätter på grimman och börjar gå ut mot hagen, precis i dörröppningen stannar jag, böjer mig ned och ska fixa nått vid skona -hästen står precis bakom mig men blir rädd och springer på mig -och jag flyger iväg som en katapult ...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka